5. februára 2020

Vláda uvoľnila 5 miliónov eur jednorazovej investičnej pomoci pre konzorcium InoBat Auto. Ide o projekt výskumu, vývoja a výroby batériových článkov pre elektromobilitu.

Keďže v prepočte na obyvateľa sa u nás vyrobí najviac automobilov na svete, je podľa ministra financií Ladislava Kamenického „veľmi dôležité, aby sme na Slovensku mali takúto výrobu“.

Matador rozširuje biznis.
Chce investovať do 100-miliónového centra na vývoj batérií

„Je to strategická vec, bolo to na vláde jednohlasne schválené. Celková pomoc v pomere k tomu, čo sa ide investovať, keďže ide o investíciu vo výške 100 miliónov eur, je relatívne nízka suma,“ informoval Kamenický. Dodal, že je tu aj perspektíva vytvorenia 150 vysokokvalifikovaných pracovných miest, respektíve by v budúcnosti mohla vyrásť ‘gigafactory’ (veľká továreň) zamestnávajúca až 1 500 pracovníkov.

Prostriedky poskytne vláda po splnení zákonmi stanovených podmienok a použijú sa primárne na financovanie odborných kapacít a technologických potrieb pre spustenie výskumného a vývojového centra a výstavby pilotnej linky.

„Investícia InoBat Auto má potenciál byť výrazným prínosom pre výskum na Slovensku. Vznik R&D centra bude kľúčový aj pre automobilky pôsobiace u nás a udržanie ich zamestnanosti,“ reagoval Marián Boček, predseda predstavenstva InoBat Auto.

Veľký štátny fond rozdelí vyše 70 miliónov
na životné prostredie. Riadi ho IPM Group

Pre úspešné spustenie projektu je potrebné zabezpečiť získanie svetových špičkových expertov. Dotáciu bude príjemca môcť použiť aj na náklady na spolufinancovanie projektov.

Druhá fáza projektu má podľa InoBat Auto priniesť veľkokapacitnú výrobu batériových článkov v objeme 10 gigawatthodín ročne. Továreň má byť umiestnená na Slovensku, miesto však zatiaľ nie je známe.

Financovanie má byť zabezpečené kombináciou zdrojov, dlhového financovania a súkromných zdrojov. Výška dlhového financovania sa odhaduje na 60 percent, informoval InoBat Auto.

Európska komisia odhaduje, že pre naplnenie potrieb výrobcov automotive sa bude musieť v Európskej únii postaviť približne 20 až 30 takzvaných „gigafabrík“ na výrobu batérií.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk