16. septembra 2019

Matador bude súčasťou projektu konzorcia InoBat, ktorý sa zaoberá výskumom, vývojom a výrobou batérií. Slovenská strojárska spoločnosť v rámci neho plánuje investovať aj do prvej batériovej výrobnej linky u nás. Náklady na ňu sa vyšplhajú na úroveň 100 miliónov, pričom Matador je len jedným z partnerov.

Stredoeurópske konzorcium InoBat predstavilo v júni tohto roku projekt výskumného a vývojového centra s americkou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies, ktorej zákazníkmi sú napríklad Apple, Samsung či BMW. Jeho súčasťou bude výrobná linka batérií na Slovensku a zapojil sa do nej aj slovenský automotive dodávateľ Matador. Akou sumou zafinancuje 100-miliónový projekt, však spoločnosť nespresnila.

Sektor automotive v súčasnosti prechádza veľkým boomom elektromobility a generuje veľmi veľký dopyt po batériách, čo odráža aj InoBat vo svojich plánoch pre Európu. Slovenská linka má na začiatku vyrábať v priemere 1 500 batérií ročne s tým, že v ďalších rokoch je plánom navýšenie výrobnej kapacity až na 150-tisíc vlastných batérií. Vlastné licencované riešenie pre autobatérie by malo prísť do konca roku 2021 a ich batérie dosiahnu výkon 100 megawatthodín (MWh).

Baterkoví inovátori spresnili projekt pre Slovensko a dohodli sa aj so skupinou MOL. Hovoria o tržbách v desiatkach miliónov

Okrem ich nepretržitej výroby projekt počíta aj s úzkou kooperáciou s výrobcami elektromobilov. Cieľom je technologická nezávislosť od tretích strán. Podľa Matadoru sa ňou zmiernia mnohé riziká, ktoré vznikajú pri výrobe batérií do áut, ako napríklad nesúlad medzi jednotlivými dodávateľmi. „Takisto sa vyhneme postupnému zastarávaniu výrobných technológií. Zaručíme ich technologickú relevanciu, nehovoriac o vzniku nových pracovných miest počas nasledujúcich desaťročí,“ povedal v júli prezident Wildcat Discovery Technologies Mark Gresser. Tých by malo vo výrobnom centre vzniknúť na začiatku do dvesto.

Matador prispeje nielen peniazmi

Otázka technologickej nezávislosti nie je dôležitá len pre spomínané spoločnosti, ale aj pre Európsku úniu, ktorá si ako jeden z aktuálnych cieľov stanovila zlepšenie zaostávajúcej výroby batérií pre automobily v Európe. Aj z toho dôvodu by sa tento projekt mohol uchádzať o podporu od Európskej investičnej banky. Tá niekoľko podobných projektov už zafinancovala.

Na 100-miliónový projekt sa zložia okrem dvoch kľúčových partnerov aj ďalší strategickí partneri spoločnosti InoBat, medzi ktorých patrí napríklad IPM Group, A.EN. Group či MSM Group.

Slovák vymyslel batériu na uskladňovanie energie.
Má byť lepšia ako tá od Tesly

Samotný Matador má počas výstavby linky pomôcť aj zapojením svojich inžinierskych a riadiacich tímov. „Desiatky rokov skúseností Matadoru v automobilovom priemysle poskytnú spoločnosti InoBat Auto patentovaný prístup k vývojovému know-how pre našu plánovanú výrobnú linku, ako aj prístup k popredným výrobcom automobilov,“ hovorí Marek Boček, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ InoBat.

Plán pre Európu

Investično-technologický akcelerátor InoBat vytvorila investičná skupina IPM Group, energetická firma A.EN. Group a priemyselné zoskupenie MSM Group s cieľom prichádzať s novými energetickými riešeniami.

Svoje postavenie v strednej a východnej Európe chce využívať najmä na rozvoj elektromobility, skladovania energie a vodíku. Jedným z prvých projektov bolo podpísanie spolupráce s americkým výrobcom nízkonákladových vysokokapacitných systémov na skladovanie energie, spoločnosťou ESS.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk