25. júna 2019

Pod vedením Slováka Martina Mateáša otvorila nedávno česká firma Leros výkupňu byliniek v Rajeckej Lesnej. Zbierajú ich profesionálni pestovatelia aj miestni, ktorí si do tamojšej prírody chodia vyčistiť hlavu. Na Slovensku plánujú ďalšie investície, medzi ktorými môže byť aj obnova špeciálnej botanickej záhrady.

Leros, ktorý vznikol v roku 1994 a svojou výrobou nadviazal na 40-ročnú tradíciu štátneho podniku Liečivé rastliny – Zbraslav, odkúpila minulý rok česká Kofola. Časy, keď mal v bývalom Československu historicky najviac takmer 50 výkupní liečivých bylín sú už síce preč, no pod vedením Slováka dnes firma tieto miesta rozširuje. Výluh z nazbieraných byliniek, ktoré od „zberačov“ nakupujú, sa potom využíva v tradičnej Kofole či ochutených vodách Rajec.

V Piešťanoch sa stretli rodinné podniky.
Ocenenie si prevzala tipovacia spoločnosť Niké

Martin Mateáš, ktorého Kofola dosadila na čelo svojej novej dcéry, sa snaží oživiť remeselné zbieranie bylín, ku ktorému mal aj on sám v minulosti blízko. Nedávno spustili v spolupráci s poľnohospodármi v Rajeckej Lesnej, neďaleko závodu Kofoly, pilotný projekt vlastného pestovania byliniek a otvorili aj pobočku, kde ich vykupujú. Na Slovensku potom plánujú ešte ďalšie dve, či tri podobné miesta a koncentrovať sa budú aj na ďalšie regióny.

Napríklad na Kláštor pod Znievom, kde by chceli v spolupráci s tamojším obecným úradom a občianskym združením „Dobrý pastier“ obnoviť projekt arboréta, teda špeciálnej botanickej záhrady liečivých bylín, ktorej tradíciu historicky započali ešte mnísi.

Cieľom Mateáša je otvoriť svet byliniek aj mladším generáciám. „Chceme zapojiť maximum miestnych ľudí, ktorí majú o bylinky záujem. Aby ich zbierali, sušili a nosili k nám,“ vysvetľuje šéf Lerosu, ktorého otec je jeden zo zberačov a k zbieraniu bylín ho kedysi priviedol.

Martin Mateáš ešte pred vlastným podnikaním pôsobil ako CMO Kofoly a päť rokov mal v rukách celú poľskú pobočku spoločnosti. Foto: archív Leros kofola
Martin Mateáš ešte pred vlastným podnikaním pôsobil ako CMO Kofoly a päť rokov mal v rukách celú poľskú pobočku spoločnosti. Foto: archív Leros

CEO firmy chodieval bylinky zbierať už ako malý chlapec a rokmi nazbierané skúsenosti kedysi pretavil aj do vlastného malého biznisu. Paradoxne, ešte pred pár rokmi s ním konkuroval, aj keď v malom, svojmu terajšiemu zamestnávateľovi. Podobne ako Leros totiž vyrábal bylinné čaje.

Mateáš sa vtedy na Slovensko vrátil po rokoch v manažmente a s plánom vlastnej výroby prírodných produktov prestaval dom po rodičoch. „Keď som sa do dvojgeneračného domu nasťahoval s výrobňou a  úrady všetko schválili, tak namiesto detských izieb, obývačky a spálne boli sušiarne. Boli tam regály s ľanovými plachtami, na ktorých sa sušili bylinky, zviazané viseli zo stropu, okná boli zatemnené, odvetrané. Boli tam aj výrobne a ručné mlynčeky, ručné drvičky a dielňa na sáčkovanie,“ opisuje Mateáš, ktorý sa okrem výroby bylinných čajov venoval aj chovu včiel.

Vyštudovala diplomaciu, ale rozhodla sa zostať na Horehroní.
A vybudovala Čučoriedkovo

Takto podnikal dva roky a jeho malý biznis postupne rástol. „No nie tak rýchlo, ako som plánoval,“ hovorí. „Malým podnikateľom som nechcel ostať, lebo som v tomto biznise videl príležitosť, ako tie veci robiť vo väčšom a rýchlejšie. Mal som obmedzenú kapacitu a bol by to beh na dlhú trať.“

Aj z týchto dôvodu prijal ponuku šéfovať niekoľkonásobne väčšiemu Lerosu, ktorý odkúpila minulý rok česká Kofola. Podporu silnej skupiny využíva na projekty, na ktoré predtým nestačil. „Samotné bylinky a prírodné produkty sú oblasti, ktoré budú mať v budúcnosti svoje opodstatnenie a svoju hodnotu, preto sa Kofola zaujíma o ich rozvoj,“ vraví.

Vo svojej predchádzajúcej firme získal certifikát najvyššej kvality bio na 80 hektárov slovenských lesov a lúk. Foto: archív Leros kofola
Vo svojej predchádzajúcej firme získal certifikát najvyššej kvality bio na 80 hektárov slovenských lesov a lúk. Foto: archív Leros

Zmena z malého podnikateľa na šéfa firmy spadajúcej pod medzinárodnú spoločnosť bola podľa jeho slov zásadná. Zatiaľ čo vo svojej firme bol okrem riaditeľa aj finančník, marketér, obchodník, výrobca či distribútor, odrazu musel dať na názor veľkého okruhu ľudí s rôznymi kompetenciami. „Musíte brať do úvahy aj vplyv na ostatné články skupiny, poradiť sa s nimi, veci prediskutovať a nájsť optimálne riešenie. Už to nie je len o mne,“ tvrdí.

A čo stihol za rok svojho pôsobenia priniesť do tradičnej firmy nový šéf? Podľa neho nový štýl riadenia, ktorý je ovplyvnený jeho „bylinkovou minulosťou“. „Za tie dva roky, čo som podnikal s bylinkami, som prešiel rôznymi pozíciami, a tak som sa zo skúseností na vlastnej koži na všetky iné pozície pozeral inak. Uvedomil som si, čím všetkým si v pracovnom procese musia ľudia prechádzať.“

Mateáš sa teraz sústredí na nové investície a projekty, ktoré Leros smeruje aj na Slovensko. Najväčšími sú zatiaľ spomínané výkupne. „V najbližších mesiacoch chceme biznis zastabilizovať, urobiť si základné strategické ciele do budúcnosti a pripraviť si pôdu na ďalší rozvoj. Chceme sa zamerať aj na expanziu do zahraničia,“ uzatvára.

Hlavné foto: archív Leros

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk