13. júna 2020

Pred tým, ako sa ľudia stiahli do svojich domovov pod vplyvom šírenia pandémie, kávový reťazec Starbucks plánoval pridať viac lokalít s možnosťou vyzdvihnúť si kávu v rámci konceptu „drive-thru“. Projekt chce realizovať v nasledujúcich troch až piatich rokoch.

Kríza tieto plány urýchlila a najnovší koncept predpokladá otváranie takýchto pobočiek v priebehu 18 mesiacov. A majú na to dobrý dôvod. Spoločnostiam, ktoré vo veľkej miere umožňovali zákazníkom nákup nápojov či jedla cez „drive-thru“, sa v ostatnom čase poznačenom pandémiou darilo oveľa lepšie ako tým ostatným. Dôvodom bolo, že ľuďom sa odporúčalo zostať doma, a tiež preto, že takýto kanál predaja bol vnímaný ako bezpečnejší.


„Vidíme rast dopytu aj v okrajových štvrtiach miest s možnosťou vyzdvihnutia občerstvenia cez drive-thru, ktoré využívajú ľudia pracujúci z domu, ktorí si chcú dopriať prestávku od práce.“


V stredu 10. júna Starbucks oznámil, že rozvoj takýchto predajní bude urýchľovať, rovnako ako aj svoj Starbucks Pickup formát. Momentálne ponúka možnosť nákupu cez „drive-thru“ asi 60 percent kaviarní Starbucks. Počas konferencie Stifel’s 2020 Cross Sector Insight Conference finančný riaditeľ Starbucksu Pat Grismer uviedol, že v budúcnosti by ich malo byť až 80 percent.

Kaviarne zívajú prázdnotou.
Hľadajú pomoc a ponúkajú kávu dopredu

Starbucks Pickup je celkom nový kanál predaja tejto spoločnosti. Debutoval v novembri minulého roka v New Yorku a vo februári 2020 pribudol ďalší takýto formát v kanadskom Toronte. Spoločnosť plánuje tento formát rozšíriť ďalšou lokalitou v New Yorku, ktorá by mala byť otvorená „čoskoro“ a neskôr by mali pribudnúť aj ďalšie v amerických mestách ako Chicago, Seattle a San Francisco.

Tieto plány predstavujú výrazný posun od modelu takzvaného „third place“, ktorý Starbucks zákazníkom ponúkal ostatných pár rokov. Ide o koncept, podľa ktorého by miesto, kde si ľudia dajú kávu a stretnú sa s priateľmi, malo byť tretím zásadným miestom v ich životoch okrem domova a práce.

Pandémia už stála deväť biliónov dolárov v stimuloch.
A to všetko je len začiatok

V tlačovej správe COO spoločnosti Roz Brewer túto zmenu naznačila, keď uviedla: „Náš vzťah so zákazníkmi sa začína v momente, keď o Starbuckse začnú premýšľať. Spôsob, akým naši zákazníci zažijú atmosféru Starbucksu, sa bude vyvíjať, no skutočný zážitok spojený so Starbucksom umožňujú naši partneri, ktorí s hrdosťou nosia zelené zástery s našou značkou. Bez ohľadu na to, aká je ich cesta potom, ako odídu z našich prevádzok, dúfame, že si odtiaľ odnesú pocit pohodlia a spojenia s nami.“

Formát s jednoduchým vyzdvihnutím objednávky z auta získal na popularite aj vďaka koronakríze. Foto: Starbucks drive-thru Lowestoft

CFO Patrick Grismer k tomu poznamenal, že nové drive-thru a Pickup prevádzky nebudú v rámci Starbucks siete dominantné. „Budú doplnkom našich tradičných kaviarní a obohatia širokú škálu retailových formátov, ktoré najlepšie vyhovujú potrebám našich zákazníkov v jednotlivých obchodných lokalitách. Vieme, že ten istý zákazník Starbucksu zažíva počas dňa rôzne situácie v závislosti od toho, kde sa práve nachádza,“ povedal Grismer na konferencii Stifel.

Starbucks nie je jediný

Starbucks navyše nie je jediný reťazec, ktorý počas obdobia po pandémii ohlásil plány zamerať sa viac na rozvoj prevádzok, ktoré ponúkajú nápoje či jedlo mimo vnútorných priestorov. Spoločnosti Chipotle (mexické jedlo) či Subway (sendviče, šaláty, wrapy) tiež hovorili o plánoch s formátom drive-thru, čo môže naznačovať, že dátová analýza týchto reťazcov už poukázala na zásadnú zmenu v spotrebiteľskom správaní.

Ďalšie prieskumy tiež ukázali, že mnohí zákazníci ešte stále nie sú pripravení vrátiť sa k tradičnému spôsobu návštevy reštaurácií. Nová štúdia spoločnosti Toast napríklad poukázala na to, že len 19 percent spotrebiteľov uvádza, že by sa cítili „veľmi komfortne“, keby sa mali okamžite vrátiť k stravovaniu v reštauráciách.

Okrem toho je tu aj posun s ohľadom na ranné dochádzanie do práce a s tým sa budú musieť reštaurácie a siete rýchleho občerstvenia tiež vysporiadať. Práca z domu sa totiž stáva oveľa bežnejšou.

„Chceme sa prispôsobiť typu dopytu, ktorý očakávame vo veľkých mestách. Mnoho profesionálov pracuje a zároveň tiež žije v mestách a my by sme chceli z tejto transformácie vyťažiť prevádzkami, ktoré sú bližšie k ich domovom ako k ich kanceláriám,“ povedal Grismer. „Vidíme rast dopytu aj v okrajových štvrtiach miest s možnosťou vyzdvihnutia občerstvenia cez drive-thru, ktoré využívajú ľudia pracujúci z domu, ktorí si chcú dopriať prestávku od práce.“

Starbucks nie je jediný reťazec, ktorý musí prísť na to, čo bude menej ľudí dochádzajúcich do práce znamenať pre ich biznis. Čo však vieme, je, že spoločnosť zatvára v Severnej Amerike 400 prevádzok s nízkymi obratmi a chce sa snažiť posilniť formáty, ktoré sú efektívnejšie. V roku 2022 očakávajú čistý nárast tržieb o 3 až 4 percentá z nových prevádzok.

„Budeme sa učiť za pochodu a vylepšovať naše plány v spojitosti s konkrétnymi lokalitami a použitím rôznych kombinácií formátov na základe toho, ako sa bude vyvíjať spotrebiteľské správanie,“ povedal Grismer. Vo finančnom roku 2021 očakáva tlak na tržby, no napokon, skôr či neskôr, aj lepšiu ziskovosť z nových prevádzok, obzvlášť z formátov Pickup s vysokou hustotou obyvateľstva v mestách.

Formát Pickup prijíma objednávky priamo v prevádzke ako aj digitálne, no Grismer dodal, že dlhodobejšia vízia je čisto digitálna, podobne ako je to v čínskych prevádzkach Starbucks Now.

Ďalším dielom v skladačke pre Starbucks bude donáška, ktorú od minulého roka rieši v partnerstve s Uber Eats. I keď donáška počas koronakrízy pomohla mnohým prevádzkam udržať sa pri živote a je to aj služba, vďaka ktorej siete ako Domino’s a Papa John’s počas krízy prekvitali, v prípade Starbucksu nejde o hlavnú súčasť ich biznisu. Avšak donáška určite bude – a je – súčasťou rozvojového plánu Starbucksu pod názvom Bridge to the Future.

„V donáške sme videli povzbudivý rast a veríme, že budeme v tomto raste pokračovať,“ povedal Grismer. „Spotrebiteľské správanie bude hnacím motorom donášok. Vieme, že naši zákazníci sú dynamickí a časom budú vyhľadávať väčšie pohodlie, takže predpokladáme, že postupne bude táto časť biznisu rásť ešte viac.“

Autorka textu Alicia Kelso pre Forbes US píše o reštauračnom biznise a rýchlom občerstvení.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?