23. februára 2019

Dve architektky, kamarátky z vysokej školy Kristína Bobušová a Natália Benčíková, začali spolu navrhovať interiéry pod značkou KNBD Architekti. Núdza o dizajnové interiérové doplnky v primeraných cenách ich priviedla k myšlienke vytvoriť vlastnú značku doplnkov Wooli. Pre ich výrobky je charakteristická striedmosť, ale aj podmanivá hravosť. Tabule, ich najpopulárnejší produkt, už posielali aj do Francúzska či Singapuru.

Kristína Bobušová a Natália Benčíková sa poznajú z vysokej školy, kde študovali architektúru. Prirodzene sa však časom začali orientovať na návrhy interiérov a v roku 2013 založili vlastný ateliér KNBD Architekti. „Pri interiéroch je navrhovanie viac osobné a kontakt s klientom je intenzívnejší ako pri väčších stavbách. Snažíme sa interiéry robiť pre ľudí tak, aby im čo najviac vyhovovali, keďže každý klient má iné požiadavky, iný spôsob života a potreby,“ vraví Kristína Bobušová.

Wooli je bodkou v interiéry od KNBD Architekti.
Wooli je bodkou v interiéri od KNBD Architekti. Foto: Wooli

Počas svojej existencie si KNBD Architekti vytvorili vlastný rozpoznateľný rukopis a portfólio, ktoré sa pre ich tvorbu stalo vstupenkou k slobode. Klienti, ktorí ich vyhľadávajú, už poznajú ich predchádzajúcu prácu, štýl a nechávajú im voľnú ruku. „Máme rady jednoduchší štýl aj farebnosť a to sa odráža aj na našich návrhoch. Možno si všimnúť, že zároveň máme rady praktické a funkčné interiéry – maximálne využité priestory, ktoré nepôsobia stiesnene. S iným štýlom by sme sa asi stotožniť nevedeli,“ hovorí rozhodne architektka.

Prvý úspech Slovenska v top európskej architektonickej súťaži.
Vo finále je Mlynica

Hravá bodka v interiéri

K výrobe vlastných dizajnových interiérových doplnkov ich priviedla núdza. Často mali problém do svojich návrhov interiérov nájsť vhodné doplnky, ktoré by zodpovedali ich predstavám. Tak si ich vyrobili. „Chceli sme niečo cenovo dostupnejšie, prírodné, jednoduché a hlavne niečo, čo by sme vedeli používať v našich návrhoch. Rozhodli sme sa, že skúsime spraviť vlastný dizajn,“ spomína Kristína.

Magnetická tabuľa Wooli patrí k obľúbeným produktom v portfóliu značky.
Magnetická tabuľa Wooli patrí k obľúbeným produktom v portfóliu značky. Foto: Wooli

Potom strávili viac ako rok hľadaním stolárskej firmy, ktorá by im predstavy pomohla zrealizovať do konkrétnej podoby. Napokon sa im podarilo dohodnúť sa s firmou na Myjave. „Postupne sme vybrali farebnú škálu, ktorú by sme chceli používať, a tvary a spravili sme prvú sériu prototypov, ktoré nevyzerali najhoršie, ale ešte sme mali pred sebou dlhú cestu.“

Potvrdením bola nábytková výstava v Nitre, odkiaľ si odniesli cenu za dizajn. „Bolo to celkom pekné nakopnutie, že asi ideme tým správnym smerom,“ vraví Kristína. „Používali sme naše výrobky v návrhoch, ktoré robíme. Potom sme vytvorili e-shop. Marketing riešime výhradne cez sociálne siete.“

Bývalý lom pri Šanghaji premenili na podzemný hotel.
Stavbu za 300 miliónov dolárov zasadili do skál

Wooli teraz môžete nájsť takmer v každom interiéri od KNBD Architekti. „Je milé, ak sa našim klientom Wooli zapáči a stane sa naozaj súčasťou interiéru. Je to taká naša bodka za návrhom.“ O to viac ich poteší, ak nájdu doplnky Wooli aj v interiéroch od iných architektov a dizajnérov.

Doplnky s funkciou

„Začali sme s vešiakmi a hodinami. To boli prvé produkty, ktoré sme si navrhli. Zistili sme, že ľuďom sa viac páčia ľahko kombinovateľné farby – biela a čierna. Neskôr sme rozšírili portfólio Wooli o tabule,“ hovorí Kristína. V prvom rade totiž chceli robiť výrobky, ktoré majú svoju praktickú funkciu. Medzi ich najobľúbenejšie produkty patria tabule. Tým pomohol aj „tabuľový trend“, ktorý asi pred tromi rokmi dorazil na Slovensko.

Kristína Bobušová (na fotke) spolu so spolužiačkou Natáliou Benčíkovou založili ateliér KNBD Architekti, pod ktorý patrí i značka Wooli.
Kristína Bobušová (na fotke) spolu so spolužiačkou Natáliou Benčíkovou založili ateliér KNBD Architekti, pod ktorý patrí i značka Wooli. Foto: Wooli

Vo Wooli svoj predaj za posledné roky zdvojnásobili a cítia záujem o produkty zo strany verejnosti. Stále však pátrajú po masovom produkte, ktorý by im pomohol naštartovať biznis natoľko, aby navrhovanie interiérov ustúpilo do ústrania a výroba doplnkov sa stala „tým, čo ich živí“. „Wooli berieme zatiaľ ako podpornú značku, ale určite by sme časom chceli, aby tvorilo väčšiu časť našich príjmov a ako KNBD by sme tvorili menej, ale o to zaujímavejšie.“

Kristína Bobušová si je vedomá špecifického charakteru ich doplnkov. Pre ich strohý tvar či jednoduchosť si ich nie každý vie predstaviť u seba doma. „Verím, že čoskoro prídeme s niečím novým, čo osloví širšiu masu ľudí,“ uzatvára architektka.

Hlavné foto: Doplnky Wooli sú inšpirované striedmym severským štýlom. Zdroj: Wooli