17. januára 2020

Radšej, ako byť nezamestnaní, rozhodli sa mladí manželia založiť vlastný biznis. Soňa a Dodo Višňovskí žijú a podnikajú na východe Slovenska, vo Vranove nad Topľou. V značke Tvoriť a ľúbiť sa sústreďujú na dekorovanie keramických a smaltovaných hrnčekov, ktoré v poslednom období hlásia veľkolepý návrat. Okrem vlastných motívov zdobí dvojica ľuďom tieto produkty i priamo na želanie.  

S podnikaním začali manželia ešte v roku 2013. Soňa hovorí, že do vlastného biznisu sa pustili kvôli ponurej atmosfére, ktorá vládla na úrade práce. „Toto bol spôsob, ako sa jej vyhnúť,“ konštatuje Soňa s úsmevom. Ona pôvodne kreslila a jej manžel zase vyrábal kožené zápisníky.  

Smaltované hrnčeky všetko zmenili

Svoj príbeh začala značka Tvoriť a ľúbiť pôvodne ako DIY blog (Do It Yourself, v preklade: Urob si sám, pozn. red.), ktorý si Soňa založila, aby v ňom mohla prezentovať rôzne „kutilské projekty“. Názov bol však chytľavý, preto ho neskôr manželia použili i pre svoj biznis v podobe internetového e-shopu.  

V dielni maľuje na kabelky z prírodného materiálu. Značka Blubery stavila na ľan

Značke Tvoriť a ľúbiť sa podarilo preraziť aj vďaka slovenskému handmade portálu Sashe. Za prelomové označuje Soňa dva momenty. Prvým bolo, keď v decembri 2014 začali vyrábať vlastné kožené zápisníky. „Predávali sa takmer okamžite po nahodení na web,“ prezrádza.  

Vtedy si s manželom uvedomili, že by o ich nápady a produkty mohli mať ľudia skutočne záujem. Druhým prelomovým momentom bola vianočná sezóna po zaradení smaltovaných hrnčekov do ponuky. Soňa priznáva, že to bola chvíľa, kedy sa touto prácou mohli už aj uživiť.  

Manželia sa tešia z prvého potomka. Biznis pre nich preto vlani nebol absolútnou prioritou. Foto: archív Tvoriť a ľúbiť

V ponuke mali manželia okrem smaltovaných či keramických hrnčekov a zápisníkov aj náušnice, mikiny, tričká a tašky. Pomerne široký výber však aktuálne zúžili. Teraz sa sústreďujú predovšetkým na hrnčeky a nič ďalšie nevyrábajú. Zmeny komentuje slovami: „Ide o prieskum trhu bojom. V podstate je to testovanie toho, čo sme schopní vyrobiť, či sme schopní uspieť v konkurenčnom prostredí a či je o to na trhu záujem.“ 

Produkty dovážajú od susedov

Počiatočné investície v značke Tvoriť a ľúbiť neboli podľa Sone takmer žiadne. Chvíľu ale manželia premýšľali o príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť od štátu. „No vlastne sme nevedeli, čo chceme vyrábať, a ako to chceme robiť. Navyše štát nie je práve najpružnejšia inštitúcia, čiže tam bolo plno obmedzení,“ dodáva.  

V Rožňave vyrábajú ručne šité kabelky. Zakladateľka značky sa na jej chode podieľa popri materstve

Preto radšej sami za vlastné peniaze nakúpili materiál a základné nástroje na výrobu jedného produktu. A keď sa predal ten, financoval výrobu ďalších. Ako to vyzeralo v praxi? „Napríklad pri kožených zápisníkoch to bol jeden kus kože, papier, nite a základné nástroje ako šidlo, dierkovače, nože,“ hovorí Soňa. Podľa nej to vyšlo približne na 80 eur.  

V značke Tvoriť a ľúbiť dvojica zatiaľ nemá žiadnych zamestnancov. Začali však premýšľať o tom, že by si nejakú výpomoc postupom času zohnali. Materiály či hotové predmety, ktoré manželia ďalej upravujú, si nechávajú dovážať spoza hraníc. Odkiaľ? „Drvivá väčšina vecí je z Česka. Je to zaujímavé, ale dokážu ponúknuť lepší pomer kvality a ceny ako slovenské firmy. A to aj s nákladmi na dopravu,“ vysvetľuje otvorene Soňa.  

V značke sa dvojica sústredila na smaltované hrnčeky. Pretvára ich na originálne diela. Foto: archív Tvoriť a ľúbiť

Smaltované a keramické hrnčeky, ktoré tvoria základ ich značky, síce sama dvojica nevyrába, no ďalej ich vďaka šikovným rukám a predstavivosti dotvára. Tie keramické takzvanou sublimáciou, čo je technika transferovej tlače, a smaltované zase fixkou určenou na tento povrch. 

Na zdobenie používajú Soňa s manželom rôzne vlastné motívy alebo citáty. Pri výrobe sú kreatívni a originálni, preto vymýšľajú slovné hračky ako: Chcelo by to (s)nehu, Pi ma bo zima, Ach, tie slovenské čaje, Som ľúbe(z)ný šuhaj alebo Som ľúbe(z)ná deva.  

Silné sociálne siete

Keď sa pozastavíme pri téme konkurencie, Soňa sprvu s úsmevom vraví, že sa snažia odlíšiť minimálnymi investíciami do reklamy a zmyslom pre humor. A vzápätí doplní: „Ale nie. Dizajnom a kvalitou. Veľmi nám záleží na rýchlosti doručenia a balení. Sme tiež silní na sociálnych sieťach. Vo všeobecnosti sa snažíme udržať si spokojných zákazníkov. No o to sa určite snaží aj konkurencia.“  

Jej slová o platformách potvrdzuje i množstvo ľudí, ktorí Tvoriť a ľúbiť na sociálnych sieťach sledujú. Na Instagrame má Soňa s blogom a značkou viac ako 21-tisíc sledovateľov, na Facebooku prácu šikovných rúk tejto dvojice z východného Slovenska sleduje takmer 9-tisíc ľudí.  

View this post on Instagram

Tak a je tu! ❄️❄️❄️ #tvoritalubit

A post shared by Soňa Višňovská (@tvorit_a_lubit) on

Za rok 2019 vybavili manželia vo svojej značke Tvoriť a ľúbiť približne 75 objednávok za mesiac. Bolo to však obdobie, počas ktorého sa im rodina rozrástla o prvé dieťa, takže biznis pre nich nebol absolútnou prioritou. Soňa počíta, že doterajšie investície do chodu značky dosiahli výšku len niekoľkých stoviek eur.  

A čo ďalšie fungovanie Tvoriť a ľúbiť? „Budúcnosť je ružová, snáď s väčším množstvom nočného spánku,“ zavtipkuje čerstvá mamička. Manželia sa zhodujú na tom, že sa pre nich všetko ešte len začína. Konečne sa sťahujú do vlastného, majú predstavu o biznise, a plánujú si zriadenie vlastnej dielne či návrat niektorých populárnych produktov ako sú obrazy či zápisníky. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk