Priemerný podnikateľ zo Slovensku má potenciál byť v USA mimoriadne úspešný, hovorí Silvia Slobodová, ktorá otvára tunajším firmám dvere na americký trh. Ona sama začala v Miami podnikať pred šiestimi rokmi, a aj keď jej pôvodným plánom bolo sprostredkúvať tam sezónne práce či stáže pre študentov, dnes tvorí 80 % jej biznisu pomoc slovenským i českým firmám.
Do USA sa Silvia Slobodová dostala prvýkrát ako študentka, ktorá si tam v rámci programu Work and Travel šla privyrobiť. Do Miami sa potom vracala každé leto. „Zisťovala som, že z roka na rok chápem Američanov a ich mentalitu čoraz viac, začala som sa lepšie orientovať v mnohých praktických záležitostiach a porozumela som, ako tam funguje systém,“ vysvetľuje.
Silviina prvá práca v USA bola v čokoládovni. Foto: archív Silvia Slobodová
Veľa jej známych sa tam rozhodlo vycestovať, a preto Silviu oslovovali so žiadosťami o rady či o pomoc pri vybavovaní víz alebo ubytovania. Znalosti o USA sa však rozhodla pretaviť na podnikanie až približne rok a pol po vysokej škole. V tom čase pracovala ako finančná poradkyňa, a aj keď tvrdí, že bola úspešná, stále chcela odísť do Miami.
Od novinárčiny k podnikaniu v USA: Slovenka rozbehla biznis s hlinou v plechovke
A tak si v roku 2012 zbalila kufre, vybavila podnikateľské víza a išla skúsiť šťastie. Približne trištvrte roka robila prieskum trhu a zbierala kontakty. „Mala som menší príjem zo spolupráce s agentúrou, ktorá sprostredkúvala prácu v USA pre študentov, no žila som najmä z ušetrených peňazí,“ hovorí. Postupne sa jej však podarilo postaviť na nohy vlastnú sprostredkovateľskú firmu, ku ktorej okrem ponuky prác v Miami postupne pribudol aj New York.
V súčasnosti však s potenciálnym investorom rokuje o odpredaní tejto značky, keďže dnes tvorí 80 % jej biznisu konzulting, v rámci ktorého pomáha Slovákom a Čechom so založením firiem v USA. „Po pár mesiacoch fungovania sa mi ozval Slovák, ktorý počul, že v USA podnikám, a pýtal si rady, ako to urobiť,“ hovorí Silvia Slobodová a dodáva, že práve takto prišiel nápad preorientovať svoje služby na podnikateľov.
Pred troma mesiacmi sa Silvia vrátila na Slovensko, pričom svoj biznis v USA riadi na diaľku. Foto: archív Silvia Slobodová
Za tie roky sa totiž naučila, ako to funguje. „Na niektoré typy podnikania treba špeciálne licencie a musíte ovládať nielen federálne predpisy, ale aj rozdiely v zákonoch medzi jednotlivými štátmi. Kým klient by nad študovaním a vybavovaním povolení strávil mesiace, ja všetko potrebné zhromaždím za chvíľu,“ hovorí Silvia, no dodáva, že nerobí právne poradenstvo.
Jimmy Pé svoju hudbu vyváža do sveta. A má úspech v USA aj v Číne
Ľuďom pomáha najmä so zakladaním firmy, účtov, písaním business plánov pre ambasády, zhromažďovaním dokladov či vybavovaním podnikateľských víz. Za päť rokov fungovania jej projektom ambasáda odmietla udeliť podnikateľské víza len dvakrát a paradoxne, problém mal jej biznis.
„Myslím, že zlyhal ľudský faktor, môj posledný projekt si totiž na ambasáde ani neprelistovali. Do USA som sa preto musela vrátiť na iný typ víz, ktorý limitoval moje možnosti,“ hovorí a dodáva, že sa vtedy rozhodla riadiť svoje podnikanie zo Slovenska, pričom do firmy prijala nového partnera, ktorý je priamo v USA.
„Som takto bližšie k svojej rodine a veľmi rada by som sa angažovala v projektoch, ktoré zvyšujú povedomie o možnostiach pôsobenia Slovákov a Čechov na americkom trhu,“ hovorí. Jej rukami prešlo už približne 500 klientov, pričom 50 z nich boli podnikatelia. A práve v spolupráci s firmami, ktoré chcú naštartovať podnikanie v USA, vidí najväčší zmysel.
Silvia Myers študovala domorodých Austrálčanov, dnes tam vlastní konzultačnú firmu
A v akých oblastiach tam rozbiehajú biznis Slováci? Silvia tvrdí, že prevažuje IT, napríklad tvorba softvérov a aplikácií, grafický dizajn, tvorba webstránok či social media management.
„Veľkým hitom je tam tiež takzvaná Home Watch. Veľa ľudí, najmä na Floride, má domy, kde chodia len sezónne, treba ich však udržiavať a Slováci v tom uvideli potenciál pre biznis,“ hovorí. Jej firma tiež robila niekoľko projektov v oblasti fitness či zdravého fast foodu.
„V každej oblasti si tam vie šikovný a vnímavý Slovák nájsť medzeru a príležitosť robiť niečo kvalitnejšie, ako tam robia už existujúce firmy,“ prezradila Silvia a dodáva, že sme omnoho dravejší a pedantnejší ako Američania. A keďže je tam omnoho väčší trh, preraziť tam je podľa nej jednoduchšie ako u nás.