V 24 rokoch sa Barbora Verešová rozhodla odísť do Španielska. A hoci mala v začiatkoch problém presadiť sa, dnes vedie úspešnú sprievodcovskú spoločnosť pobarcelonsky, ktorá sa postupne rozšírila aj do ďalších španielskych miest. Čechom a Slovákom pomáha spoznať zákutia turistických miest, organizuje program či rozlúčky so slobodou a vybaví aj VIP lístky na zápasy FC Barcelony.
Jednosmernú letenku mala v ruke Barbora hneď po vysokej škole a jedným z dôvodov odchodu bol jej španielsky priateľ. V Barcelone si však uvedomila, že život tam nebude jednoduchý. V tom čase totiž vypukla finančná kríza a bol tam obrovský problém nájsť si prácu.
Barbora Verešová (v strede) s klientmi pri Camp Nou, domovskom štadióne futbalového klubu FC Barcelona. Foto: archív pobarcelonsky
„V rámci skupiny mladých ľudí do 25 rokov tam bola 52-percentná nezamestnanosť, a keďže som cudzinka, mala som to ešte ťažšie,“ hovorí a dodáva, že hoci vedela plynule po španielsky, v Barcelone chceli, aby ovládala aj katalánčinu.
Slovenka pomáha nielen našincom preraziť za veľkou mlákou. V USA už naštartovala biznis 50 firmám
Napriek vyštudovanej ekonómii si preto v začiatkoch musela privyrábať ako predavačka, pričom vystriedala asi päť rozličných obchodov. Už vtedy však mala v hlave myšlienku na založenie sprievodcovskej spoločnosti. „Aj keď je Barcelona obľúbenou destináciou, pre Slovákov a Čechov tam neboli žiadne služby alebo program v materinskom jazyku,“ hovorí Barbora.
Rozhodla sa dieru na trhu vyplniť a postupne si na projekt šetrila peniaze. „Vstupný kapitál nebol vysoký, keďže som potrebovala zaplatiť len webstránku a dodatočné hodiny histórie,“ vysvetľuje a dodáva, že ju doučoval pán, ktorého rodina sa poznala so známym španielskym architektom Antonim Gaudím.
Klientom ponúka sprievodcovská firma širokú škálu programov a balíčkov na mieru. Foto: archív pobarcelonsky
Vďaka tomu sa dozvedela mnoho zaujímavostí, ktoré teraz posúva ďalej. Svojich prvých klientov získala Barbora vďaka cestovným kanceláriám, ktoré oslovovala, pričom jej vtedy odpovedalo len asi 5 percent z nich. Napriek tomu, že stále s nejakými kanceláriami spolupracuje, už na ne nie je odkázaná. „Po čase sa to otočilo, a teraz sa hlási viac ľudí priamo nám, bez sprostredkovateľa, čo je rentabilnejšie,“ tvrdí.
Opustila kanceláriu a začala vyrábať típí pre deti. Najprv uspela v cudzine
Barborina firma, ktorá má v súčasnosti 8 stálych sprievodcov a pár flexibilných, sa postupom času rozšírila aj do Málagy, Madridu, na Kanárske ostrovy a na Mallorcu. Barcelona je však najpopulárnejšia.
A aké služby ponúkajú? „Naše portfólio obsahuje rôzne balíky a vybavujeme takmer všetko. Závisí to od preferencií klientov a ich rozpočtu,“ hovorí Barbora. Štandardom sú však prehliadky mesta, rezervácie hotelov a reštaurácií, ďalej plavby, vodné atrakcie či rozlúčky so slobodou. Jej firma má dokonca priamy kontakt na klub FC Barcelona, a tak vie vybaviť lístky na ich zápasy. „V minulosti sme sa tomu venovali viac, no zariaďovanie je logisticky veľmi náročné,“ vysvetľuje.
Pre firmu pracuje v súčasnosti osem stálych sprievodcov. Barbora sa už viac zameriava najmä na tvorbu náplne balíčkov a programov. Foto: archív pobarcelonsky
Vďaka širokému zameraniu spoločnosti je pestrá aj jej klientela. Sprevádzajú školské či seniorské zájazdy, rodinky s deťmi, skupiny kamarátov a známych a Barborinými zákazníkmi boli aj slovenskí politici či známi speváci. Ročne prejdú jej rukami stovky Slovákov a Čechov. V minulosti to skúšala aj s Poliakmi a Maďarmi, no záujem po čase poklesol.
Teraz však Barbora plánuje preraziť na ruskom trhu, keďže Rusov do Barcelony prichádza veľmi veľa. Už si najala ruskú sprievodkyňu, no tomuto projektu sa venuje len posledných pár týždňov. „Vidím v tom veľký potenciál, no zároveň je tu, na rozdiel od česko-slovenského trhu, veľká konkurencia,“ vraví.
Hlavná foto: archív pobarcelonsky