9. júla 2018

Po ukončení materskej dovolenky sa rozhodla, že sa do sveta plného kancelárskej práce už nevráti. Natália Lešková preto vytvorila vlastnú značku Elen Living a začala s predajom detských stanov – teepee.

Ratolesti Natálie Leškovej neustále fascinovalo vytvárať rôzne bunkre a úkryty z diek, stoličiek alebo sedačky. Ako matka im chcela tieto hry uľahčiť. Veľmi rýchlo si ale uvedomila, že našla dieru na trhu. Našla niečo, čo na Slovensku k dispozícii nebolo.

Na jednej strane predstavy, na druhej realita

Všetko sa začalo na jeseň v roku 2014. „Po dlhých úvahách, absolvovaní školy dizajnu v Prahe a paralelnom skončení materskej dovolenky som sa rozhodla nevrátiť sa späť do administratívneho života, ktorý som viedla pred narodením detí,“ hovorí Natália Lešková. Chcela podniknúť niečo, vďaka čomu by mohla mať svoje ratolesti stále pri sebe a zároveň by ju to bavilo a tiež by tým pomohla domácemu rozpočtu.

Duo matiek má látky ako Yves Saint Laurent: Ich oblečenie rastie s deťmi

Keď prišla s nápadom na výrobu netradičných produktov, oslovila kamarátku a susedu z detstva, ktorá je šikovnou krajčírkou, aby jej pomohla so šitím. Dvojica tak spojila sily a za podpory Natáliinho manžela začali spoločnú cestu za malou rodinnou firmou.

Reklama

Začiatky neboli pre Elen Living jednoduché. Ako zakladateľka značky hovorí, na jednej strane boli predstavy a na druhej realita. Zložité bolo nájsť správnych dodávateľov. S komplikáciami sa stretla napríklad pri drevených tyčiach, ktoré sú súčasťou stanov a majú špecifickú veľkosť, takže ich pre ich dĺžku a malý priemer nechcel spočiatku nikto vyrábať.

Natália so svojou rodinou pred teepee z produkcie Elen Living.
Natália so svojou rodinou. Foto: Elen Living

Natáliu Leškovú to ale od vidiny vlastného biznisu neodradilo. Pokračovala krok po kroku. Po vyriešení jednotlivých problémov sa rozhodla, že bude produkty značky Elen Living predávať najprv na zahraničných trhoch cez rôzne kanály, ktoré združujú hand made výrobcov. „Práve tie mi pomohli k rozbehu, až neskôr som bola viac viditeľná a úspešná na domácom trhu,“ hovorí pre Forbes.sk. Jej teepee tak už potešili deti v takmer všetkých krajinách Európy, ale tiež v Spojených štátoch amerických, Austrálii i Ázii.

Produktom dáva druhú šancu

Vstupné investície do tohto biznisu neboli podľa Natálie vysoké. Pohybovali sa v radoch tisícoch eur. Spočiatku objednávala materiál v menšom množstve, no to sa menilo s nárastom tržieb. Keďže stany značky Elen Living ponúkala na začiatku cez predajné stránky, vyhla sa tak nákladom na vlastný eshop. Dnes už ale vlastnú stránku má.

Mama dvoch detí šije a navrhuje oblečenie pre malých lapajov

Jej firma je malá a rodinná. Detské stany šije a balí kamarátka, Natália je dušou značky a stará sa o dizajn, komunikáciu so zákazníkmi, marketing i dodávateľov. Zakladateľka Elen Living aktuálne žije v Prahe, no realizácia produktov prebieha v Prešove. Ich expedíciu k zákazníkom zabezpečujú jej rodičia, ktorí sú v súčasnosti na dôchodku.

„Ku koncovej finančnej správe patrí aj účtovníctvo, ktoré robí svokra,“ tvrdí. Prvými modelmi pri fotení produktov boli jej deti. Tie rýchlo rástli, a keď sa do stanov už takmer nezmestili, vymyslela Maxi stan.

Stany pre deti sa stali hitom.
Stany pre deti sa stali hitom. Foto: Elen Living

A ktoré z jej stanov sa tešia najväčšej obľube? Natália Lešková vraví, že je to rôznorodé. Vždy sa jej však zdá, že práve na ten produkt, ktorý už chce stiahnuť z ponuky, pretože jeho predaj stagnuje, prídu nové objednávky. A tak mu dáva ďalšiu šancu.

Jej zákazníci však preferujú stany z látky s vyššou gramážou a v letných mesiacoch siahajú po tých s označením „Maxi“, pretože sú vďaka svojim rozmerom ideálne do záhrad. V priemere predá mesačne približne 40 kusov produktov.

Potrpí si na kvalitné materiály

Natália obľubuje dizajn severských krajín, miešanie studených farieb v kombinácii s drevom, čo sa odráža i v produktoch jej značky. V poslednom roku vytvorila tiež kolekciu Folk, v ktorej sa vracia k slovenským ľudovým motívom a vzorom, no zachováva jednoduchosť. „Snažím sa vytvárať farebné a vzorové kombinácie tak, aby nepôsobili veľmi presýtene,“ hovorí. Ako dodáva, v detských izbách je už i tak dostatok farebných aspektov vo forme hračiek, ktoré potom spolu s jednoduchým stanom nevytvárajú pocit akejsi preplnenosti priestoru.

Firma na výrobu teepee je malá a rodinná. Foto: Elen Living

Produkty sú vyrábané zo 100 % bavlny a spĺňajú normy Öko-Tex Standard 100, medzinárodného testovacieho a certifikačného systému pre textílie. Látky Natália nakupuje v zahraničí, pretože na Slovensku zatiaľ nenašla také, ktorých vzory sú populárne, obľúbené a trendy.

Aktuálne sa tiež zameriava na látky s vyššou gramážou, čím dodáva produktu väčší punc a odráža sa to i na ich predajnosti. Na palice z jaseňového dreva, ktoré sú pre stavbu teepee potrebné, má dodávateľa z Českej republiky. A nakoniec tubusy, v ktorých stany putujú k zákazníkom, sú slovenské.

Natália Lešková, ktorá firmu založila a je jej dušou.
Natália, zakladateľka a duša firmy. Foto: Elen Living

Samotný proces výroby produktov značky Elen Living trvá jeden alebo dva dni. Materiály na výrobu má skladom, a tak sa stan už len ušije podľa jednotlivého strihu. Do otvorov výrobku sa zastrčia palice a nakoniec sa hore všetko previaže šnúrkou.

Pucle ako umelecké dielo? Projekt dvoch kamarátok žne úspechy

K expedícii hotový stan sa vsunie do vaku, ktorý slúži na jeho uskladnenie, prípadne na jeho prenesenie. Celý produkt sa následne vloží do kartónového tubusu a putuje k zákazníkovi. Celkové rozloženie tohto stanu je jednoduché a podľa Natálie zaberie len chvíľku. Dokonca to zvládnu samé i staršie deti.

A čo bude ďalej?

Natália Lešková pripravila pre svoju značku Elen Living nový produkt. Hovorí, že konštrukčne je o čosi zložitejší. Na trh ho uviedla len nedávno. „Ide o drevený výrobok, ktorý skrášli nielen detskú izbu, ale poslúži tiež ako solitér do obývacej izby, predsiene alebo haly,“ prezrádza. Dokonca ho má chránený priemyselným vzorom. Slúžiť má ako úložisko na veci pre deti i dospelých.

Novinky od značky: mestský dom Klasik. Jeho využitie je variabilné.
Novinka od značky: mestský dom Klasik. Foto: Elen Living
Hlavná foto: Elen Living

 

 

Reklama