20. septembra 2019

Diery na trhu so surferskou módou začala na ostrove Fuerteventura zapĺňať Slovenka Michala Oleárová. Napriek tomu, že jej práve vyšla tretia kolekcia oblečenia, stále sa drží pravidla „menej je viac“ a z každej košele či trička vyrobí len niekoľko kúskov. 

Odídem na dovolenku a už sa nechcem vrátiť. Pocit, ktorý zažil nejeden človek, no len málokomu sa môže splniť. Takmer nemožné sa však podarilo rodáčke zo Žiliny Michale Oleárovej, ktorá prišla s kamarátkami na ostrov Fuerteventura, ktorá je súčasťou Kanárskych ostrovov, a už zostala. Aj keď je predstava dní strávených surfovaním na pláži lákavá, nakoniec sa dostavila otázka, ako si zarobiť na život. 

Raj windsurferov a milovníkov golfu. Fuerteventura ponúka prírodné krásy a teplé more po celý rok

Lásku k surfovaniu a k ostrovu pretransformovala na biznis. Na jeseň pred šiestimi rokmi preto spolu so svojou kamarátkou Ilou z Talianska otvorila malý obchod na severe ostrova v meste Corralejo. Michala predávala etno doplnky, ktoré mala dovezené z Ázie, Ila sa zasa venovala ilustráciám a potlači vlastných tričiek. Aj keď už dnes biznis vedie iba samotná Michala, pôvodná idea na tvorbu vlastného oblečenia pod značkou Pulaumi, vznikla práve takto. 

„Z dvoch projektov sa postupne začala vyvíjať jedna spoločná značka zameraná na potlač tričiek a mikín našimi dizajnami. Ila mala na starosti tvorivú časť práce a ja všetko od predaja cez marketing, materiály a podobne,“ hovorí Michala pre Forbes. 

Miesto príležitostí

Za úspech v podnikaní takmer v strede oceánu vďačí podľa vlastných slov hneď niekoľkým faktorom: prvým je správne načasovanie – dodnes je na ostrove množstvo dier na trhu, ďalším je miesto – na Fuerteventure je turistická sezóna takmer nepretržite a okrem toho ich pracovitosti a kreativite. „Doniesť si z dovolenky tričko či mikinu s pekným surfovým dizajnom je proste nestarnúci biznis,“ vysvetľuje ďalej svoju motiváciu. Okrem toho dodáva, že na začiatku dostala aj štátnu podporu pre mladých podnikateľov. Pri rozbiehaní biznisu na Kanároch však nemalú úlohu zohráva aj daňový systém. Tamojší podnikatelia platia do určitého zisku len štvorpercentnú daň.

Aj z najnovšej kolekcie bude na trhu iba niekoľko kúskov. Foto: Sergio Villalba

Aj keď sa môže zdať, že ostrovný biznis je ideálnym miestom na rozbehnutie tohto typu podnikania, Michala upozorňuje nielen na byrokraciu, ale aj na ceny za dovoz. Tie sú vyššie, ako keď človek podniká na pevnine. To sa jej potvrdilo pri dovoze špeciálnych bavlnených látok z Turecka. Mnohé spoločnosti s ňou totiž nechceli spolupracovať, keďže museli svoje produkty posielať na Kanárske ostrovy, kde všetok tovar prechádza colnicou. 

Po boku surfov

Pri ďalšej kolekcii sa preto rozhodli používať látky a organickú bavlnu buď zo Slovenska alebo Česka a časť priamo z Fuerteventury. Na šitie Michala takisto využíva služby miestnej krajčírskej dielne, ktorá sídli na Gran Canarii. „Vieme, kto šije naše veci a každý pracovník je poctivo a kvalitne zaplatený za svoju prácu. Tohto etického princípu sa chceme držať aj za cenu vyššej finálnej ceny našich produktov,“ povedala Michala.  

Ručne maľované košele sú z poslednej kolekcie. Foto: Dominika Sudziute

Cesta Michaly a Ily sa po biznisovej stránke nakoniec rozdelila. Aj keď dnes vedie značku už len Michala, Ila svojimi ilustráciami na oblečenie stále prispieva. Dnes už Žilinčanka predáva svoje oblečenie Pulaumi po boku značky surfov Sicre v obľúbenom pobrežnom meste El Cotillo. Všetky ďalšie produkty ako tašky, čelenky, šperky či slnečné okuliare patria do kategórie eticky vyrábaných a slow fashion. 

V týchto dňoch vychádza podnikateľke tretia kolekcia oblečenia pod názvom Serenity. Obsahuje unisex košele a ženské kimoná. „Je to úplne limitovaná edícia, pár kusov z každej veľkosti a z ručne farbených kúskov je originálny každý jeden,“ tvrdí. 

Krátky sprievodca po Tenerife. Prečo si ušetriť dovolenku a ísť tam až po lete?

Aj keď v minulosti sa jej veci predávali v niekoľkých obchodoch po Kanárskych ostrovoch, dnes ponúka limitované množstvo vo svojom obchode v El Cotillo a svoj biznis sústredí na online a sociálne siete, aj keď vyrábať vo veľkom množstve stále neplánuje. 

„Mám jasnú predstavu, ako značku viesť aj keď viem, že je to náročnejšie ako napríklad vyrábať veci v Číne na kvantá. Ale moja vízia je buď táto cesta, alebo žiadna,“ uzatvára. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk