Tečú mi slinky – onedlho to nemusí byť len slovné spojenie vyjadrujúce túžbu po obľúbenom jedle, ale aj spôsob, ako si ho objednať. V Tokiu tento rok plánujú otvoriť sushi bar, ktorý bude servírovať jedlo na základe DNA testu zo slín hosťa. Airbnb zase klientov po analýze génov pošle na dovolenku do pravlasti ich predkov. Odborníci však radia byť opatrní.
Budúcnosť jedla? Analýza z výkalov a cvrček na tanieri
Keď vlani médiá priniesli príbeh zamýšľanej reštaurácie Sushi Singularity, ktorú by mali otvoriť tento rok v Tokiu, zjednodušili ho často do skratky: Po analýze DNA zo slín vám pripravia sushi na mieru vašim živinovým potrebám. Koncept za touto reštauráciou je však zložitejší a predstavuje futuristickú víziu gastronómie a prípravy jedla v budúcnosti.
Tak predovšetkým – DNA test vám nespravia na počkanie a ani v prevádzke. Minimálne dva týždne pred návštevou reštaurácie musíte jej prevádzkovateľom poslať vzorku moču, slín a výkalov. Oni vzorku zanalyzujú a naozaj vám na čas rezervácie pripravia jedlo na mieru.
Kuchárska kniha budúcnosti? Digitálny recept pre 3D tlačiareň. Foto: Open Meals
Tu sa však vízie nekončia, práve naopak. Nečakajte sushi chefa, ako pred vami roluje ryžu s rybami, buďte pripravení, že váš pokrm pripraví umelá inteligencia za pomoci veľkej 3D tlačiarne. Suroviny z potravín budúcnosti (napríklad vodné riasy alebo hmyz, konkrétne cvrčky), budú do „systému“ vložené v takzvaných food cartridgoch. Následne z nich tlačiareň vytlačí pokrm netradičných foriem, povedzme chobotnicové sushi v podobe malého japonského paláca.
Nákupy budúcnosti. Päť zmien,
ktoré čakajú obchody s potravinami do piatich rokov
Samozrejme, všetko bude namiešané presne podľa skutočných potrieb organizmu hosťa. O chuti produktu sa však na webe Open Meals, japonskej food-tech spoločnosti, ktorá stojí za projektom, píše veľmi málo…
Sushi Singularity má byť pritom len akousi výkladnou skriňou food-tech vízie podľa Open Meals. „Kuchyne budúcnosti budú vybavené 3D tlačiarňami a mini farmami s umelým osvetlením. Podobne ako sa kedysi zmenšili počítače z veľkosti miestností na mini zariadenia, miniaturizácia sa zopakuje aj pri kuchynských 3D tlačiarňach,“ predpovedajú.
Okrem toho chcú vytvoriť „kuchynský“ operačný systém, ktorý umožní ľuďom navrhovať a zdieľať vlastné recepty na akejsi „kuchynskej“ sociálnej sieti. Samozrejme, všetko v súlade s vaším HID – digitálnym zdravotným profilom, ktorý bude vytvorený na základe DNA testov.
Cestovanie za genetickými predkami. Cez Airbnb
Digitálny DNA profil využíva aj Airbnb v novej službe, ktorá vzišla z partnerstva s výrobcom domácich DNA testov 23andMe. Po objednaní a vykonaní testu dostanete od Airbnb ponuku na ubytovanie v miestach, odkiaľ pochádzajú vaši predkovia. „Povedzme, ak testy ukážu, že klient má genetický pôvod v oblasti južného Talianska, pomôžeme mu nájsť ubytovanie v Apúlii, odkiaľ môže spoznávať celé okolie regiónu,“ píše sa v oficiálnom stanovisku Airbnb k partnerstvu. Záujem o výlety do krajiny pôvodu sa za posledných 5 rokov podľa Airbnb zvýšil o 500 %.
Biotechnologická spoločnosť 23andMe je na trhu od roku 2006, o rok neskôr zaviedla test pôvodu, ktorý vytvoril štandard v tejto oblasti. Jej testovací balíček získal v roku 2008 ocenenie „vynález roka“ podľa časopisu Time. V krajinách, kde 23andMe pôsobí, funguje služba tak, že po objednávke príde klientovi balíček so skúmavkou. Do nej zákazník napľuje vlastné sliny a odošlete do centrály. Tam DNA zanalyzujú a maximálne do piatich týždňov sprístupnia výsledky online. Služba je zatiaľ oficiálne dostupná len v USA, Kanade a niektorých západo a severoeurópskych krajinách.
Umelí ľudia, sex tech či mäso bez mäsa.
Technológie, ktoré ovládnu rok 2020
Partnerstvo s Airbnb nadviazala 23andMe vlani v máji. Ponuky ubytovania cez Airbnb v regióne pôvodu prídu zákazníkovi spolu s výsledkami testov. Domáce DNA testy určujú aj rôzne zdravotné ukazovatele, ako napríklad predispozíciu pre genetické ochorenia, no podľa údajov 23andMe si ich väčšina ľudí (53 percent) robí práve preto, lebo ich zaujímajú informácie o geografickom pôvode ich rodinnej vetvy.
O tom, aké lákavé je v súčasnosti cestovanie do krajín rodového pôvodu, svedčí aj odpoveď na jednu z otázok veľkého prieskumu Airbnb na 8 000 respondentoch. Podľa neho by sa až 53 % respondentov z USA vzdalo na rok pitia alkoholu, keby im niekto za odmenu ponúkol takýto výlet do krajiny predkov.
Stratili sme súkromie. Odovzdáme dobrovoľne aj DNA údaje?
Onedlho to bude už 16 rokov, čo vznikla sociálna sieť, ktorá zmenila web zo sveta anonymných nickov a avatarov na priestor so skutočnými menami a identitami. Služby ako Facebook sa medzitým stali také pohodlné a rozšírené, že im ľudia dobrovoľne odovzdali mnoho osobných údajov, pretože im to prišlo ako férová daň za komfort.
Odborníci sa už teraz zamýšľajú nad tým, či sa niečo podobné stane aj v ešte intímnejšej sfére – pri DNA. Nové domáce testovanie totiž funguje na princípe zasielania vzoriek a následného sprostredkovania dát v online priestore. Hoci slová ako bezpečnosť a súkromie patria k najdôležitejším častiam webov týchto spoločností, pochybnosti jestvujú.
DNA náramky na testovanie vhodných potravín. Foto: DnaNudge.
A služby, ktoré ľudí zlákajú ich využívať, medzitým pribúdajú. Okrem excentrického Sushi Singularity a partnerstiev ako je to medzi 23andMe a Airbnb na nedávnej tech výstave CES 2020 predstavili ďalšiu zaujímavú službu DnaNudge. V londýnskej centrále si necháte zanalyzovať sliny, počkáte hodinu a dostanete náramok podobný Fitbitu, ktorý sa dá spárovať s aplikáciou v smartfóne. Aplikácia má v sebe obrovskú databázu výrobkov z rôznych britských potravinových reťazcov. Pri najbližšej návšteve obchodu len s náramkom skenujete produkty. Ak náramok zasvieti zelenou farbou, sú pre vás vhodné, červená znamená stop.
James Hazel z Centra pre ochranu údajov v genetike (Center for Genetic Privacy) napríklad vlani pre New York Times varoval, že dáta o DNA poskytnuté súkromným spoločnostiam sú v USA legislatívne slabšie chránené ako pri testoch DNA v medicínskych zariadeniach. Výsledky zase môžu byť bez osobnej konzultácie zavádzajúce. A napokon, ako informuje v článku o domácich DNA testoch magazín Quartz, občas prinášajú aj nečakané prekvapenia. Ako keď si test objedná ako darček pod stromček harmonická rodina, ktorá následne zistí, že otcom detí nie je v skutočnosti otec rodiny…
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]