19. marca 2021

Najväčšie slovenské herné štúdio Pixel Federation, ktoré má za sebou rekordný rok, mení najvyššie vedenie. Po viac ako dekáde sa z pozície CEO ku koncu marca stiahne Šimon Šicko, spoluzakladateľ a spolumajiteľ firmy.

Šicko však zo spoločnosti, ktorú pomohol v roku 2007 vytvoriť, neodchádza. Ako informovala firma, zostane viesť tím výskumu a vývoja, ktorého vytvorenie inicioval už koncom roka 2019. Napĺňa sa tak scenár, ktorý Pixel Federation Forbesu naznačoval už vlani v lete. Po odchode Šicka z pozície CEO sa vedenia najúspešnejšieho slovenského herného štúdia ujme trojica vrcholových manažérov spoločnosti.

Členom boardu bude aj spolumajiteľ a spoluzakladateľ spoločnosti Marián Fridrich, ktorý bude v spoločnosti aj naďalej zastávať funkciu Head of Trolling (HOT). V novom boarde ho doplnia COO Daniel Duranka a CPO Marek Stankovič.

Manažér – aktivista – tvorca

Na pozícii lídra Pixel Federation získal Šicko mnohé manažérske ocenenia. V roku 2018 sa stal slovenským EY Podnikateľom roka, vlani bol ocenený v súťaži PwC a Forbesu ako Najrešpektovanejší CEO roka. Biznisová komunita oceňuje okrem iného tiež otvorenosť, s akou Šicko komunikoval o tom, čo si od človeka žiada vedenie firmy. (Názorovo vyhranený býva aj v otázkach netýkajúcich sa biznisu. Ako vlani povedal Forbesu, „jednoducho sa snažím pomenovať veci, ktoré sa mi nepáčia. Zvyknem hovoriť, že ak sa moje názory páčia všetkým, tak asi robím niečo zle.“). Okrem podnikania sa angažuje tiež vo verejnej sfére, vlani sa stal jedným zo zakladateľov iniciatívy Kto pomôže Slovensku, ktorá sa zameriava na podporu zdravotníctva v čase pandémie.

„Po toľkých rokoch sa cítim z úlohy CEO ‚opotrebovaný‘, vnímam, že mi dochádza dych a že nenachádzam motiváciu riadiť existujúci proces. Potrebujem preskúmať nové príležitosti, mať možnosť vyhrnúť si rukávy a tvoriť,“ komentuje manažérsku zmenu vo firme Šicko. Zameria sa napríklad na novú hru typu „budovateľský tycoon“, ktorú Pixel Federation čoskoro uvedie na trh.

Reklama
December 2013, Šimon Šicko prvýkrát na titulke Forbesu. Foto: Ondřej Pýcha.

Pixel Federation silnie

Herná firma, ktorá patrí k najväčším vývojárom free to play hier v strednej Európe, vlaňajšok ukončila s historicky najvyšším obratom na úrovni 47,5 milióna eur, pričom ich EBITDA (zisk pred zdanením, odpismi a úrokmi) vyskočil až na 11 miliónov. Ide o výrazné posuny, obrat im medziročne stúpol o 49 percent a ziskový ukazovateľ o 125 percent. Firme pomohli k úspechom pandémia, ktorá viac ľudí zatvorila doma a pritiahla k videohrám, ale tiež úspešné uvedenie noviniek.

Rast pokračuje: ako firma informovala, v marci 2021 dosiahla za posledných dvanásť mesiacov (teda od marca 2020) kumulatívny obrat viac ako 50 miliónov eur. Pixel Federation zamestnáva vyše 230 zamestnancov, momentálne naberá ďalších. V rámci akcionárskych zmien spred vyše dvoch rokov presadili Šicko a Fridrich, ktorí spolu vlastnia väčšinu, participáciu zamestnancov na výsledkoch firmy. V hernom štúdiu má tiež významný podiel (38 %) finančný investor Peter Lukeš.

Pixel Federation sa podľa Šicka darí najmä vďaka overenému biznis modelu, dátam a silnému marketingu. No vidí potrebu „ráznejšie inovovať v prvotných fázach tvorby projektu – prieskum trhu, analýza spotrebiteľského správania či user experience“. Naďalej ostáva tiež aktívne pôsobiť ako leader grafického tímu. Šicko je vyštudovaný architekt a k týmto témam má blízko.

Manažérska šaráda

Z rozhovoru so spoluzakladateľmi Pixel Federation Šimonom Šickom a Mariánom Fridrichom, ktorý sa uskutočnil v lete 2020 a v ktorom naznačili manažérsku zmenu vo firme. Celý rozhovor nájdete vo vydaní Forbesu 9/2020.

S čím by ste boli o rok spokojní?

ŠŠ: Keby sme našli aspoň jednu novú 20-miliónovú príležitosť (v ročných výnosoch), keď sa to nášmu R&D podarí, budem veľmi spokojný. Budem spokojný, keď sa nám podarí dokončiť Diggy 2  v rozumnom čase, ak sa nám podarí rozbehnúť vlastný marketing intelligence systém, aby sme nemuseli robiť s inými agentúrami. A budem nadšený, keď Marián preberie po mne CEO žezlo.

To je plán?

ŠŠ: Mariána si veľmi vážim, bez neho by Pixel nebol tam, kde je. Zároveň si myslím, že je fér, aby človek, ktorý firmu spoluzakladal a bol pri všetkých jej dôležitých momentoch, mal možnosť ju viesť. A nakoniec, možno trochu môj egoistický pohľad na vec: chcel by som buď sabbatical, alebo sa zamerať len na R&D, ak sa dohodnem s Mariánom.

Je za touto výmenou nejaké vyhorenie, iné ambície?

ŠŠ: Nie, skôr pozitívna motivácia. Vo firme prežívam jedno z najúspešnejších období a robím R&D. A myslím, že Marián bude veľmi dobrý šéf, ak by riadil Pixel, čo je ešte otvorené.

Chcete to prijať, Marián?

MF: Nie (smiech). Vrátim sa k otázke o cieľoch o rok. Také ja nemám, ja mám kaizen (japonský koncept neustáleho zlepšovania sa) a chcem byť spokojný zajtra. Rok je dlhá doba. Keby ste sa nás na to spýtali pred rokom, nikto by, samozrejme, nemohol tušiť, že príde korona. A k tomu CEO… keď Šimon povie, že si potrebuje oddýchnuť, to beriem, jeho pozícia bola náročnejšia, na ňom bolo finálne slovo, ja som si mohol hovoriť môj názor.

Ale možno by som skúsil model firmy bez CEO. Vytvorili by sme nejakú menšiu verziu boardu, kde by bolo jednoznačne určené, ako sa rozhoduje. Ale zatiaľ sa o tom rozprávame. Obaja sme firmu zakladali preto, že sme chceli robiť hry. A teraz ich ani jeden z nás nerobí. Pohľad na účet nie je nepríjemný, ale rozumiem, ak by sa Šimon chcel k tomu vrátiť. To mám v sebe aj ja, hoci nehovorím, že od zajtra.

ŠŠ: Moja najväčšia hodnota v práci je kreatíva. Chápem, že som musel niečo obetovať, ale rád sa k nej vraciam. Verím tomu, že sa s Mariánom dohodneme. Obaja cítime veľkú zodpovednosť voči firme.

Keď je človek tak dlho CEO, kreatíva nevyprchá?

ŠŠ: Neviem, určite mi pôjdu niektoré veci ťažšie. Ale keď sa pozriete na top umelcov či architektov, sú aktívni do vysokého veku. Kreatíva je super v tom, že sa pri nej nechodí do dôchodku. Predlžuje život, keď ľudia zamestnávajú mozog. Rozhoduje však, ako veľmi chcete. Urobím maximum. Keď na to nebudem mať, na boarde mi to nepochybne povedia.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?