Pivo na zjedenie. Presne tak znie heslo rodinnej značky Beermalade, za ktorou stoja Monika, Imrich a Veronika Nógellovci. Spoločnými silami dokázali zlatistý mok premeniť na niečo ozaj nečakané a najmä prekvapivé. Lahodný džem.
Tento originálny a kreatívny nápad sa rozhodli prezentovať aj vo svete, preto dva svoje výrobky prihlásili v roku 2017 do súťaže Great Taste Awards. A uspeli. Beermalade Stupavar AIPA a Donovaly Hajlander získali po jednej hviezdičke. Nógellovci tak dokázali urobiť z piva skutočný gastronomický zážitok.
Investíciou nie sú len peniaze
Imrich Nógell sa pivu venuje už viac ako tri dekády. Je totiž medzinárodným pivným rozhodcom a absolvoval Beer Judge Certification Program. Pomerne dlhý čas sa však snažil presvedčiť svoju manželku, aby z piva pripravila domáci džem. „Slovo dalo slovo, tak som to vyskúšala a výsledok bol prekvapivo dobrý,“ vraví Monika Nógellová. Prvú úspešnú várku navarila ešte v roku 2015. A onedlho uzrela svetlo sveta ich značka.
V Piešťanoch vybudovali remeselný pivovar za pol milióna eur.
Každý mesiac navaria nový špeciál
Tú Monika Nógellová s úsmevom predstavuje ako malú a predovšetkým rodinnú: „Je to spoločné dielo mňa, môjho manžela a našej dcéry Veroniky.“ Výber názvu však nebol vôbec jednoduchý, Nógellovci ho totiž chceli zaregistrovať ako ochrannú známku. Potrebovali teda to správne slovo. Voľba napokon padla na Beermalade, čo reprezentuje spojenie piva a marmelády.
Monika sa v značke Beermalade našla. Za dôležité pri podnikaní považuje najmä vzťahy s ostatnými ľuďmi. Foto. Marek Morvai
S originálnym nápadom, názvom značky a chuťou pustiť sa do tohto biznisu začali svoje produkty dolaďovať. „Hľadali sme správny obal. Chcela som, aby fľaštičky boli jednoduché, elegantné a maximálne 100-mililitrové, nech sa dajú vziať do príručnej batožiny v lietadle,“ konštatuje Monika Nógellová.
Pivo začali variť v hrncoch, dnes majú vlastný pivovar.
V Stupavare varia v duchu punku
Manželia Nógellovci investovali 10-tisíc eur, aby vybudovali jeden komplex, v ktorom sa nachádza ich pivotéka, obchod a výrobňa. „Ponúkame veľa druhov rôznych pív zo Slovenska a zahraničia. Realizujeme tiež riadené pivné degustácie,“ vraví pre Forbes.sk. Okrem financií však museli vniesť do značky Beermalade i množstvo kreativity, času a energie. „Nie je to len o peniazoch, ale aj o ľudských zdrojoch,“ dopĺňa Monika Nógellová.
Stavili na malé a nezávislé pivovary
Tieto pivné džemy vyrába Monika Nógellová ručne, nepoužíva žiadne veľké technológie. „Nie je to ale také, ako keď varím ovocné džemy. Nepracujem so žiadnou pevnou zložkou,“ vysvetľuje detailnejšie. Podľa nej si tento proces vyžaduje odvahu, cit a trpezlivosť. Existujú totiž rôzne pivné štýly a tie pri varení reagujú úplne odlišným spôsobom.
Za kvalitu tejto vstupnej suroviny do produktov značky Beermalade je zodpovedný Imrich. „Pivo vyberáme spolu, no pre mňa je dôležitá jeho chuť,“ vraví Monika Nógellová, ktorá pri príprave džemov využíva pivá z kvalitných, malých a nezávislých pivovarov. Zároveň si dáva záležať i na ich pestrosti, aby si každý človek našiel to, čo má rád.
Manželia Nógellovci spolu zvládajú životné i biznisové výzvy. Sú šťastní, že značku môžu viesť spoločne. Foto: Marek Morvai
Pri otázke, z koľkých druhov piva už Monika Nógellová uvarila džem, sa úprimne pousmeje. Má to presne spočítané a zatiaľ je na čísle sto. A to z rôznych pivovarov a pivných štýlov. Mesačne tak pripraví stovky kusov produktov značky Beermalade. Nógellovci chodia so svojimi džemami aj na rôzne akcie, ktoré sa netýkajú iba piva. Absolvujú napríklad svadobné eventy, remeselné, dizajnové trhy alebo tie, ktoré sa venujú téme nulového odpadu.
Táto rodinná značka však neprestajne čelí výzvam. „Náš produkt je náročný. Kým ho ľudia neochutnajú, tak ani netušia, o čo vlastne ide. To nie je, ako keď si kúpia bezlaktózový alebo nízkotučný jogurt,“ hovorí Monika Nógellová pre Forbes.sk. Ľuďom jednoducho treba vysvetliť, akým spôsobom môžu tieto džemy konzumovať a využívať ich v gastronómii.
Vytrvalosť, originalita i férovosť
„Ide o kvalitu vo všetkých smeroch. Výroba, pivo a tak ďalej. Za veľmi dôležitú pokladám komunikáciu s ľuďmi,“ vysvetľuje Monika Nógellová to, aká je filozofia ich značky. Spolupracovníkov si preto starostlivo vyberajú, bez dobrých vzťahov by to jednoducho nešlo.
V značke Beermalade prišla rodina s originálnym nápadom. Foto: Marek Morvai
A čo je pre túto rodinu v biznise skutočne dôležité? Základnými princípmi sú vytrvalosť, dôvera v produkt, originalita a tiež férovosť. Taktiež sa treba neustále a neúnavne posúvať vpred. „A, samozrejme, je to i tá ľudská rovina. Darmo máte dobré nápady a kvalitný výrobok. Keď nedokážete spolupracovať s ľuďmi, tak je to, ako by ste nemali vôbec nič,“ približuje Monika Nógellová pre Forbes.sk.
Podľa jej slov si však treba uvedomiť ešte jednu zásadnú vec. Pokiaľ niečo funguje, tak sa do toho netreba zbytočne starať. „To, čo je dobré, na tom treba stavať. V našom prípade sa etablovať viac v gastronómii či posúvať na nové trhy,“ vraví. A tým nepriamo odkazuje tiež na budúcnosť značky Beermalade.
Hlavné foto: Biznis spolu vedú zľavej strany – Monika, Veronika a Imrich.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]