6. novembra 2019

Členovia generácie Z začínajú chodiť po pohovoroch a hľadajú si prvé zamestnanie. Na rozdiel od mileniálov, ktorí obyčajne bojkotujú tradície na pracovisku a sú hnacou silou flexibilnej pracovnej revolúcie, túži generácia Z po niečom úplne odlišnom. Po stabilite. Čo to znamená?

„Je fascinujúce, ako si väčšina dospelých myslí, že by som uprednostnila také veci, ako je práca z domu,“ vraví Tara Ellwood-Mielewski (17), ktorá študuje na Rudolf Steiner High School of Ann Arbor v Michigane. „Nikto nie je viac prekvapený než moja mama, keď hovorím o tom, že chcem stabilné zamestnanie od deviatej do piatej.“

Ellwood-Mielewski je tanečníčka, ktorá miluje vedu a je zapálená pre životné prostredie. Na budúci rok plánuje študovať chemické inžinierstvo a vie, že jej pracovná perspektíva sa v budúcnosti môže zmeniť. Teraz však pre ňu a jej rovesníkov nie je nič príjemnejšie ako stabilná práca v stabilnom prostredí. „Ľudia, ktorých poznám, považujú stabilitu za kľúčové kritérium budúceho pracoviska. A to nech už plánujú byť umelcom, psychológom alebo počítačovým špecialistom.“

Mileniáli sa považujú za lídrov, no často nevedia získať povýšenie. Tu je 6 dôvodov, prečo to tak je

Ona a jej priatelia v tom nie sú sami. „Mnoho ľudí chce zastrčiť generáciu Z pod mileniálov a povedať, že ide o nejakých mileniálov plus,“ hovorí Anna Blue, výkonná riaditeľka Girl Up, organizácie pre rozvoj leadershipu. „No v skutočnosti je táto generácia veľmi odlišná. Títo ľudia sa nevedia dočkať, kým si oblečú oblek alebo iný pracovný odev a vyrazia do zamestnania počas klasických úradných hodín.“

Mileniáli sú odsúdení. Čeliť majú existenčnej kríze, ktorá ovplyvní zvyšok ich životov

Podľa Pew Research Center, deti z generácie Z prišli na svet od konca 90. rokov do roku 2010 (deti narodené po roku 2010 sú súčasťou novej generácie Alpha). Už to však nie sú malé deti, pohybujú sa vo veku od 10 do viac ako 20 rokov. Práve teraz sú na svete tou najväčšou generáciou. „Do budúceho roku bude generácia Z tvoriť jednu tretinu pracovnej sily a 40 % spotrebiteľskej základne,“ vysvetľuje Blue.

Generačná túžba po konzistencii

Môžeme teda očakávať, že členovia generácie Z budú mať obrovský vplyv na budúcnosť práce. Prečo sú však ich pracovné miesta takým radikálnym odklonom od postojov generácie, ktorá im predchádza? „Deti generácie Z boli priamo postihnuté ekonomickou krízou z 2008,“ ozrejmuje Blue. „Sú generáciou, ktorá sledovala, ako ľudia naokolo prichádzajú o prácu či domov. Kvôli tomu, čoho boli svedkami, chcú niečo, vďaka čomu sa budú cítiť bezpečne. Takže sa viac zaujímajú o plat, benefity a podobné veci.“

I keď sa hospodárstvo spamätalo, tak dodnes pretrváva pocity nestability. „Je ťažké spoliehať sa na niečo. Možno práve to nás vedie k potrebe stabilnejšieho prostredia, teda pokiaľ ide o našu prácu,” hovorí Ellwood-Mielewski.

V hre je tiež ďalší faktor. Vzťahy s ľuďmi. Generácia Z je prvou generáciou, ktorá prišla na svet s digitálnou stopou, ktorú však sama nevytvorila. No nálepka tech generácie ju tiež núti túžiť po niečom, čo nemá. Chodenie do práce totiž obsahuje sociálny aspekt, o ktorý gen Z nechce prísť.

„I keď ich ľudia škatuľkujú podľa toho, že majú v ruke neustále telefóny, tak členovia generácie Z túžia po osobnom kontakte,“ vraví Blue. „Chcú mať osobné vzťahy s manažérmi, chcú vidieť kolegov a spolupracovať tvárou v tvár, pretože tým, že boli na telefónoch, prišli o veľa.“

Generácia Z je tiež prvou generáciou, ktorá vidí, ako jej rodičia kvôli digitálnym technológiám neustále pracujú. Nie je neobvyklé, že dnešní zamestnanci posielajú emaily kolegom neskoro v noci alebo absolvujú konferenčné hovory aj počas dovolenky. Keď práca čoraz viac pohlcuje ostatný život, tak mladí ľudia ako Ellwood-Mielewski dvíhajú obočie. „Nie je spravodlivé, aby sa od zamestnancov očakávalo, že budú pracovať v každom okamihu svojho života. Som preto trochu podozrievavá, čo sa týka takej flexibilnej práce, akú vidím u vlastných rodičov.“

Flexibilnú prácu netreba odpisovať

Budú musieť zamestnávatelia prepísať pravidlá pre generáciu Z? Nie tak celkom. Stále existujú aspekty nášho moderného a flexibilného pracoviska, ktoré táto generácia pochopí. Ak sa generácia Z nestará o flexibilitu v tom, kde pracuje, tak požaduje flexibilitu a dôveru v tom, ako pracuje. „Majú podnikateľské zmýšľanie a sú veľmi dôvtipní,“ hovorí Katy Shields, viceprezidentka People and Places vo VSCO.

Do popredia sa dostávajú otázky, ktoré sú pre generáciu Z dôležité. Teda udržateľnosť, diverzita alebo inklúzia. Tieto témy rezonujú už aj v dnešných firmách. „Generácia Z bude najrozmanitejšou generáciou v Spojených štátoch amerických a rástla v období, keď boli vznesené otázky týkajúce sa sociálnej spravodlivosti a udržateľnosti,“ vysvetľuje Shields. „Jej členovia sa starajú o to, ako sa zaobchádza s ostatnými i diverzitu v zastúpení spoločnosti. Okrem toho očakávajú transparentnosť vo firemných postupoch. A to najmä v tých, ktoré sa týkajú férovosti.“

Dôležité je pamätať na to, že myslenie tejto generácie ohľadom práce sa stále vyvíja. Firmy by preto boli nerozumné, ak by predčasne odpísali flexibilitu na pracovisku, ktorú mileniáli doslova požadujú. Keď sa z ľudí generácie Z stanú rodičia, tak sa ich pohľad na flexibilné zamestnanie môže zmeniť. A taktiež sa môžete pripraviť na to, že budú tvrdo lobovať napríklad za rodičovskú dovolenku pre obe pohlavia, nielen pre ženy. S hlbokým zmyslom pre sociálnu spravodlivosť od členov tejto generácie neočakávajte, že sa uspokoja s niečím menším.

Prispievateľka Manon DeFelice píše pre Forbes.com o modeloch pre pracoviská.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk