31. marca 2020

Slovenské remeselné pivovary sa v posledných rokoch tešili veľkej obľube. Veď dajte ruku na srdce a povedzte, či ste pri posedení v podniku dokázali odolať poctivému lokálnemu pivu – a ešte k tomu čapovanému. Všetko sa zmenilo v momente, keď vstúpili do platnosti vládne opatrenia týkajúce sa pandémie nového koronavírusu. V rámci reštrikcií sa uzatvorili reštaurácie a bary, čo výrazne ovplyvnilo fungovanie remeselných pivovarov.  

S cieľom zistiť, čo sa v nich dnes deje, sme v ankete oslovili piatich respondentov a položili im tri otázky. Tie vám priblížia aktuálnu situáciu a fungovanie obľúbených remeselných značiek piva na Slovensku.

1. Ako ovplyvnilo fungovanie vášho pivovaru šírenie koronavírusu na Slovensku a aktuálna situácia? 

2. Čo vaša výrobná kapacita, ako ju ovplyvnil koronavírus? V akých číslach sa aktuálne pohybujete?

3. Podnikáte v súvislosti s novým koronavírusom nejaké opatrenia, aby ste dokázali zachovať výrobu? 

Aurel Rusnák, remeselný pivovar ŽiWELL

Spoluzakladateľ a spolumajiteľ

Lokalita: Piešťany 

1. Situácia má na naše fungovanie výrazný dopad. V zimnom období sa predáva menej piva, než v tom letnom. Postupne začínala sezóna a už na konci februára, respektíve začiatkom marca, bolo cítiť oživenie. Išlo o väčšie objednávky od zákazníkov a rovnako sa predalo viac piva v dvoch reštauráciách, ktoré prevádzkujeme. S nástupom teplých dní v marci však prišlo nariadenie zatvoriť všetky prevádzky. Keďže dodávame sudové pivo do reštaurácií, pohostinských zariadení a časť predávame sami, tak nám predaj klesol na nulu. Zastavili sme výrobu a zamestnanci pivovaru sú doma.

2. Naša mesačná kapacita je približne 20-tisíc litrov piva. V zimnom období sme predávali okolo 15-tisíc litrov mesačne. No aktuálne nepredávame takmer nič, možno pár litrov denne vo fľašiach.

3. Snažíme sa čo najväčšmi znížiť akékoľvek náklady a ponúknuť čo najviac piva vo fľašiach. Reálne sa takto predá iba zanedbateľné množstvo piva.

Pivovaru ŽiWELL a taktiež ďalším pokazil nový koronavírus nástup sezóny. Foto: archív A. Rusnáka

Pavol Cangár, remeselný pivovar Herrenwald

Lokalita: Malá Ida 

Majiteľ 

1. I keď sa výroby zákaz netýka, kvôli zrušeniu objednávok na sudové pivo, stornovanie výroby pre kočovné pivovary a zatvorenie nášho hostinca, bol predaj v  prvom týždni od opatrení prakticky nulový. Po konci zimného obdobia, keď sú predaje piva prirodzene nižšie, sme mali po prvých náznakoch očakávania rastu. Súčasný stav je zreteľne negatívny pre fungovanie našej spoločnosti.

2. Ročnú kapacitu máme približne okolo 1200 hektolitrov. Za posledný mesiac bola výroba na 20 percentách a v závislosti od predaja a  naplnenia skladových zásob môže klesnúť aj na nulu. 

3. Výrazne znižujeme náklady a spustili sme predaj fliaš s rozvozom priamo k  zákazníkom v Košiciach a v blízkom okolí cez náš e-shop.

Pivo začali variť v hrncoch, dnes majú vlastný pivovar.
V Stupavare varia v duchu punku

Martin Lučko, remeselný pivovar JAMA craft brewery

Lokalita: Chorvátsky Grob – Čierna voda 

Majiteľ a sládek

1. Má to vážny dopad. Výroba sa u nás aktuálne úplne zastavila, nakoľko máme nejaké zásoby hotového piva. Keďže predaj sudového piva do prevádzok je pozastavený, dočasne sme pristúpili k tomuto kroku. A vôbec netušíme, ako dlho bude tento stav trvať.

2. Pri plnej výrobe ide maximálne o 80 hektolitrov piva mesačne. Platí to však iba počas letnej sezóny. Momentálne sú čísla, dá sa povedať, nulové.

3. Snažíme sa aspoň plniť fľaše, aby sa pivo v tankoch nepokazilo. V tých by vydržalo niekoľko týždňov, pokiaľ je dobre chladené. Aj napriek tomu ide len o zanedbateľné percento oproti bežnému stavu, keď sa predaj pohybuje v normálnych hladinách. V boji s aktuálnou situáciou pravidelne dezinfikujeme techniku, vozidlá i samotné fľaše, rozbehli sme rozvoz do lokalít ako Bratislava, Pezinok, Slovenský a Chorvátsky Grob, Svätý Jur, Bernolákovo, Ivanka pri Dunaji či Senec, a tiež osobný odber. Plnené fľaše ponúkame aj v e-shope a odporúčame skladovať do osem stupňov Celzia, vďaka čomu vydržia pár dní.

V Piešťanoch vybudovali remeselný pivovar za pol milióna eur.
Každý mesiac navaria nový špeciál

Ján Kadlec, remeselný pivovar Wywar

Zakladateľ

Lokalita: Holíč  

1. Ihneď po odznení prvých informácií ohľadom zatvárania pohostinstiev a reštaurácií sme zaznamenali výrazný pokles objednávok. Tie na sudové pivo spadli takmer na nulu. V súčasnosti zaznamenávame zvýšený záujem predovšetkým o fľaškové pivo.

2. Naša ročná celková kapacita predstavuje okolo 5-tisíc hektolitrov piva. Aktuálne už nové várky piva nevaríme. Celkový odbyt sa pohybuje na úrovni 5 až 8 percent oproti priemeru.

3. Snažíme sa najmä o zabezpečenie dostatočného množstva fľaškového piva, keďže je to momentálne jediný zdroj nášho príjmu. Taktiež hľadáme nové možnosti pre odbyt tohto fľaškového piva a na facebookovej stránke sme zverejnili zoznam prevádzok a e-shopov, kde si ho môžu zákazníci zakúpiť. 

V pivovare Wywar aktuálne hľadajú ďalšie spôsoby, ako predávať fľaškové pivo. Foto: archív Wywaru

Norbert Pilka, remeselný pivovar Martins

Spolumajiteľ

Lokalita: Martin 

1. Keďže dochádza k uzatváraniu prevádzok a obmedzeniu spoločenského života, ľudia sú doma. Náš produkt tým stráca svoje čaro, pretože sa nedostáva ku zákazníkom tak, ako by mal. Pivovary, ktoré sú odkázané na predaj produktu v sudoch, majú veľký problém. Situácia v rámci podnikania v tomto sektore je momentálne náročná. Spoločnosť sa zhodla na tom, že chce takýmto spôsobom zabrániť šíreniu nového koronavírusu, my s tým proste súhlasíme. Nie sme za to, aby sme ohrozovali zdravie a životy ľudí. 

2. V našom sektore sme závislí od slnka. Ak ho niet, predaj ide dole o 50 percent. Zimná sezóna je vždy mierne utrpenie, vtedy sa varí a pripravuje na leto. Nový koronavírus skomplikoval obdobie, ktoré je pre tržby pivovarov dôležité. Čo sa týka produkcie, doteraz sme boli na 6-tisíc hektolitroch ročne. Vďaka projektu a inováciám sme nedávno toto číslo zvýšili na 36-tisíc hektolitrov ročne. V momente, keď sme túto investíciu uzatvárali, a boli sme pripravení na letnú sezónu, došlo k absolútnemu zastaveniu predaja. Dnes je odbyt v podstate na nule. Sme v tom spoločne s prevádzkami a reštauráciami.

3. Máme jednu výhodu. V rámci inovácií sme zaviedli mikrofiltráciu, vďaka ktorej vieme predĺžiť záruku a dátum spotreby na 4 až 5 mesiacov. Rovnako sme zainvestovali do fľaškovne. V týchto dňoch pracujeme na tom, aby sme tento program dokázali čo najrýchlejšie spustiť. Doposiaľ sme pracovali na báze sudového piva. Tiež robíme dovoz piva domov, čo je lokálna záležitosť pre ľudí z Martina. Čerstvé pivo načapujeme do plastovej fľašky a roznášame po meste. Je to núdzové riešenie, aby sme ľuďom, ktorí nás dlhodobo podporujú, zabezpečili v tejto situácii pivo. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?
Odoberajte Forbes Espresso