Celosvetovo nežilo nikdy viac ľudí osamote ako dnes. Prispôsobujú sa im reštaurácie, hotely, developeri, cestovné kancelárie aj zamestnávatelia. Na novú situáciu už reagujú aj viacerí slovenskí podnikatelia.
V jeden chladný aprílový podvečer zaplnili bratislavskú burgeráreň Quinsboro partie veselých ľudí, až na jeden stôl. Bol z troch štvrtín prázdny. Sedel za ním tichý tridsiatnik. Štyri miesta, tri voľné, skupina bola kompletná. Mladík nikoho nečakal.
„Prihovorili sme sa mu a z komunikácie vyplynulo, že je na self-date. Spravil si rande sám so sebou. Objednal si kombo s pivom, navečeral sa a odišiel,“ spomína Patrik Potočár, majiteľ burgerárne, ktorá o sebe hovorí, že je reštaurácia novej generácie.
Quinsboro vzniklo v roku 2019 a aj napriek svojmu odvážnemu tvrdeniu doteraz individuálne rande nikdy nezažilo. Zato začiatkom apríla tohto roka ich malo za jeden týždeň dokonca dve. Situácia z Obchodnej ulice potvrdzuje správu, ktorú začiatkom roka 2025 priniesol americký magazín The Atlantic.
Podľa neho nežilo nikdy v histórii planéty viac ľudí osamote ako dnes. Prispôsobujú sa im reštaurácie, hotely, developeri, cestovné kancelárie aj zamestnávatelia. Naučili sa stravovať z donášky a neboja sa ani sadnúť si za stôl pre štyroch sami.
Single život nie je len téma mladých. Mnoho ľudí je single aj po rozvode, dokonca aj s deťmi alebo vo vyššom veku. Nemyslím si, že je to trend, ktorý len tak zmizne.
Kristýna Ochvatová, riaditeľka pre stratégiu agentúry VML
Prevádzkovatelia z nich nie sú vždy nadšení. Londýnska reštaurácia Alex Dilling, ocenená dvoma michelinskými hviezdami, spôsobila v júli 2023 rozruch, keď začala sólo návštevníkom účtovať cenu za dvoch. Namiesto 250 eur si od nich za osemchodové degustačné menu pýta 500 eur.
Majiteľka oceňovanej reštaurácie Victoria Sheppard pre magazín The Caterer vtedy uviedla, že sa tak rozhodli urobiť z dôvodu prudkého nárastu dopytu po stoloch pre jedného. Dodnes na svojom webe ponúkajú rezervácie najmenej pre dve osoby.
„Máme veľký záujem o individuálne večere, ale máme len 11 stolov a maximálnu kapacitu 34 miest. Ak by sme prijali všetky žiadosti o individuálne stolovanie, prázdne miesto pri každom stole by mohlo znamenať potenciálne zníženie príjmov o 25 percent, pričom náklady by zostali rovnaké,“ povedala Sheppard.
O náraste záujmu o sólo rezervácie v reštauráciách svedčia aj údaje rezervačného systému OpenTable. Podľa neho vzrástol ich počet za posledné dva roky v USA o 29 percent, v Nemecku o 18 percent a v Spojenom kráľovstve o 14 percent.
Zatiaľ čo v cestovnom ruchu sú príplatky pre jednotlivca bežné – keď sa turistom už dlho účtuje poplatok za samostatné obsadenie hotelovej izby –, v reštauračnom priemysle to bolo dlho tabu. Avšak skôr ako sa stihla táto prax rozšíriť do sveta a stať sa štandardom, okolo sólo života vzniklo samostatné odvetvie. Firmy na ňom budujú ďalšiu nohu svojho podnikania.
Týka sa to bývania, cestovania, stravovania i úvah, či schváliť letnú dovolenku radšej otcovi troch detí alebo single tridsiatnikovi, keď si ju chcú obaja zobrať v rovnakom termíne. Ktoré slovenské firmy majú single produkty a ako sa im prispôsobuje podnikanie celosvetovo?
Unsplash.com
Najviac objednávok majú cez Wolt v Bratislave podniky McDonald’s, KFC, Burger King, Pizza Hut a Starbucks. Zdroj: Unsplash.com
Milovaný McDonald’s
Ako každá situácia, aj demografická zmena má svojich víťazov a porazených. Najviac sa z nej tešia streamovacie platformy a segment donášky potravín, ktorý patrí medzi najväčšie a najrýchlejšie rastúce časti globálneho e-commerce trhu.
Kým v roku 2022 dosiahol v Európe tržby približne 34 miliárd dolárov, podľa výskumu zverejneného na platforme poskytujúcej ekonomické a spotrebiteľské údaje Statista sa očakáva, že do roku 2027 presiahne tržby 176 miliárd dolárov.
Celosvetovo má do roku 2029 narásť donáška potravín na približne 1,85 bilióna dolárov. Svoj podiel na tom majú podľa interného prieskumu Woltu aj singles.
„Nárast počtu jednočlenných domácností vnímame veľmi intenzívne, čo môže zásadne ovplyvniť aj návyky spojené s varením, nákupmi a voľným časom. Z nášho interného prieskumu vyplýva, že približne 14 percent ľudí, ktorí využívajú donášku jedla, potravín alebo iných produktov dennej potreby, žije osamote. V západnej Európe je tento podiel ešte vyšší, často sa pohybuje okolo 30 až 35 percent,“ približuje Jana Jarošová, šéfka komunikácie Woltu pre Česko a Slovensko.
Prieskum fínskej kuriérskej služby odhalil dôvody, prečo ľudia uprednostňujú donášku pred návštevou reštaurácie. Chcú šetriť čas, vyskúšať niečo nové, nemajú chuť variť každý deň a vnímajú to ako odmenu alebo malý zážitok. Na Slovensku si ho najčastejšie chcú dopriať od známych reťazcov.
„Ak by sme sa pozreli na počty objednávok z reštaurácií v Bratislave cez Wolt, bezkonkurenčne by na prvých miestach boli McDonald’s, KFC, Burger King, Pizza Hut a Starbucks. Z lokálnych podnikov sú najobľúbenejšie Bistro Suvlaki, SOHO, Basilicò – Da Alfonso, Quinsboro a Street Good,“ dodáva Jarošová.
Síce v žiadnom z uvedených podnikov netvorí donáška viac ako polovicu objednávok, nie je to však ani zanedbateľná časť. V obľúbenej talianskej reštaurácii Basilicò – Da Alfonso servírujú do papierovej škatule zhruba štvrtinu až tretinu pízz.
Unsplash.com
Celosvetovo má do roku 2029 narásť donáška potravín na približne 1,85 bilióna dolárov. Zdroj: Unsplash.com
Dilema pri schvaľovaní dovoleniek
Samota prináša nové výzvy aj do pracovného prostredia. Častejšie sa napríklad vynára dilema, komu schváliť dovolenku, keď si ju chcú dve osoby zobrať v rovnakom termíne. Uprednostnili by ste radšej otca troch detí alebo single tridsiatničku?
„Neexistuje univerzálne pravidlo, podľa ktorého by sme uprednostnili rodiča pred single kolegom alebo naopak. Popri osobných potrebách zohľadňujeme aj biznisové priority a prevádzkové možnosti tímu. Dôkazom je to, že pred pár týždňami som dobrovoľne u nás brigádoval ako recepčný, aby mohla kolegyňa stráviť pár dní na horách s deťmi,“ opisuje Marek Gešo, senior manažér pre HR a marketing spoločnosti Softec, ktorá zamestnáva viac ako 400 ľudí.
Podľa riaditeľa kreatívnej agentúry Elite Monday Lovers Ľubomíra Lajoša je dôležitejšie zohľadniť faktory typu, kto má aké projekty, kto na čom robil, či niekto v minulosti vyšiel v ústrety druhému, či sa vedia dohodnúť medzi sebou, kto koľko pracuje vo firme a podobne.
Šéfka komunikácie Woltu pre Česko a Slovensko Jana Jarošová k tomu pristupuje s istou dávkou humoru. „Dovolenka s malými deťmi prakticky nie je dovolenka. Keď už si chce osoba oddýchnuť, radšej ju pošlite na služobnú cestu,“ usmieva sa.
Užitočný postreh prináša riaditeľka reklamnej agentúry Triad v Prahe Petra Jankovičová: „Snažíme sa ľudí upozorňovať, aby si dovolenky nahlasovali včas a zohľadnili aj plány agentúry, klientov a kolegov. Zdôrazňujeme, že letenky, lístky či hotely si kupujeme až v momente, keď máme zapísaný termín dovolenky interne. Ak by išlo čisto o to, kto má prednosť, tak odpoveď je, že ten, kto prišiel prvý.“
Unsplash.com
Čoraz viac ľudí chce mať okrem spálne doma ďalšiu pokojovú miestnosť, kde by mohli cvičiť jogu, pilates alebo robiť iné súkromné aktivity. Zdroj: Unsplash.com
Doma o 99 minút dlhšie
Keď magazín The Atlantic napísal, že žijeme v antisociálnom storočí a nikdy v histórii nebolo viac ľudí single, problematiku si začali všímať médiá po celom svete. Jedným z nich bol aj Denník N.
Vedecký novinár Otakar Horák v článku zisťuje, ako život osamote zvyšuje polarizáciu v spoločnosti, prispieva k šíreniu nenávisti na internete a ohrozuje naše duševné zdravie. Odpoveď je na 14 minút čítania, ale nemenej zaujímavá je následná diskusia. Zaregistrovaní používatelia v nej opisujú svoje individuálne dôvody, prečo stratili záujem o vybrané zážitky a svoj čas trávia radšej doma.
„Kedysi som chodievala do kina bezmála každý deň, no teraz, keď už mám tú možnosť, si filmy určite radšej pozriem doma. Prečo? Pretože v kine si zaručene vždy rovno predo mňa sadol vysokánsky človek, alebo ľudia okolo mňa šuchotali papierikmi či nahlas chrúmali pukance či mľaskali, alebo sa medzi sebou zhovárali, prípadne niekomu fakt otrasne zapáchali nohy,“ napísala 65-ročná oceňovaná spisovateľka, vydavateľka a prekladateľka Jela Mlčochová.
V súčasnosti si typický dospelý Američan kúpi približne tri lístky do kina ročne a televíziu sleduje takmer 19 hodín týždenne, čo zodpovedá približne ôsmim filmom. Na každú hodinu, ktorú americkí muži strávia s niekým mimo domova, pripadá sedem hodín pred televízorom. Prináša to nové podnikateľské príležitosti aj nový spôsob konzumovania zážitkov.
Vyhrávajú tie firmy, ktoré sa dokážu prispôsobiť novým pravidlám hry. Napríklad nižšej miere osobných stretnutí. V Spojených štátoch klesol ich počet medzi rokmi 2003 až 2023 o viac ako 20 percent, uvádza americký úrad Bureau of Labor Statistics.
„Medzi slobodnými mužmi a ľuďmi mladšími ako 25 rokov bol pokles o viac ako 35 percent,“ dopĺňa americký novinár Derek Thompson v článku pre The Atlantic. Z časového hľadiska to znamená, že v roku 2022, keď už odznela pandémia covidu, strávili dospelí Američania doma každý deň o 99 minút viac ako pred necelými dvadsiatimi rokmi.
Unsplash.com
Reštaurácie začali ponúkať chody s menšími porciami, aby človek, ktorý je sám, mohol ochutnať rôzne jedlá. Zdroj: Unsplash.com
Rastúci trend sebalásky
V burgerárni Quinsboro sa síce dozvedeli o self-date zákazníkovi len prednedávnom, neznamená to však, že žiaden taký u nich nikdy predtým nebol. Sólo cestovanie či individuálna konzumácia zážitkov sú čoraz bežnejšie a tolerovanejšie, bez ohľadu na to, či dotyčná osoba žije vo vzťahu alebo nie, alebo má 25 alebo 65 rokov.
„Spoločenské normy sa zmenili. Ľudia sa už nepozerajú na sólových stravníkov so slovami, že to musí byť nejaký samotár,“ uviedla pre tlačovú agentúru Associated Press Anna Mattila, profesorka manažmentu ubytovania na Pensylvánskej štátnej univerzite.
Urbanizácia pokračuje a ľudia sa sťahujú do väčších miest a rastúcich regiónov. Rozvodovosť stúpla z 15 na 50 percent, čo znamená, že viac bytov obýva len jeden človek.
Milan Dubec, riaditeľ developerskej spoločnosti Reinoo
Raz až dvakrát do týždňa chodí jesť sama aj vedkyňa a výskumníčka rakoviny zo San Francisca Parisa Imanirad, ktorá je vydatá a má široký okruh priateľov. Večera osamote jej podľa vlastných slov dáva čas na premýšľanie alebo čítanie, zároveň sa vtedy snaží nedotýkať telefónu a vychutnáva si ticho.
„Je to ako kúpele, ale iný typ,“ opísala svoju nedávnu individuálnu návštevu luxusnej reštaurácie Spruce v San Franciscu. S podobnými chuťami nie je na svete sama.
„Myslím, že ide o narastajúci trend sebalásky, starostlivosti o seba a skutočného užívania si vlastnej spoločnosti,“ povedala pre ABC News generálna riaditeľka platformy na rezerváciu reštaurácií OpenTable Debby Soo.
Japonsko má dokonca špeciálny termín pre sólo stolovanie: ohitorisama. Tamojší inštitút Hot Pepper Gourmet Eating Out Research Institute v nedávnom prieskume zistil, že približne 23 percent Japoncov sa stravuje samostatne, pričom v roku 2018 to bolo o päť percent menej.
Mnohé reštaurácie v Japonsku aj iných častiach sveta preto upravujú svoje sedenie, menia jedálne lístky a pridávajú ďalšie špeciálne prvky, aby oslovili samostatne stolujúcich hostí.
„Už aj v takzvaných rodinných reštauráciách sa zvyšuje počet miest pre sólo stravníkov. Ponúkajú chody s menšími porciami, aby človek, ktorý je sám, mohol ochutnať rôzne jedlá,“ povedal Masahiro Inagaki, vedúci výskumný pracovník inštitútu.
Podobnú ponuku s menšími porciami či stolmi s jednou stoličkou zatiaľ neoznámila žiadna reštaurácia na Slovensku. Práve naopak, podľa neoficiálnych rozhovorov autora tohto článku s čašníkmi viacerých bratislavských reštaurácií všetky zvažujú, kam usadia hosťa, keď príde sám. Podobne to podľa výkonnej riaditeľky webovej stránky JourneyWoman pre sólo cestovateľky nad 50 rokov Carolyn Rayovej funguje na celom svete.
Keď ju prednedávnom pri návšteve švajčiarskeho Luzernu hostiteľka priviedla k stolu s výhľadom na jazero, s kvetmi a prestretému pre jednu osobu, zostala prekvapená. Carolyn Ray uviedla, že v iných reštauráciách sa ju vždy snažili usadiť kamsi dozadu alebo sa jej dôrazne pýtali, či sa k nej niekto pripojí.
Unsplash.com
Panuje všeobecná predstava, že sólo cestovatelia sú predovšetkým turisti s ruksakom na chrbte. Existuje však aj veľa tých, ktorí hľadajú luxusnejšie zážitky. Zdroj: Unsplash.com
Zmenšujúca sa výmera
Či obsadí reštaurácia jednu stoličku zo štyroch, alebo všetky, pre ňu síce môže byť otázka života a smrti, ale či developer navrhne byt pre rodinu alebo pre jednotlivca, je predsa len trochu iná matematika. Inými slovami, priečky sa búrajú trochu ťažšie, ako sa presúvajú stoličky po rajóne.
Sieť realitných kancelárií RE/MAX prišla koncom februára so správou, že bývanie sa prispôsobuje novým potrebám ľudí a byty sa zmenšujú. Na trend navrhovania malometrážnych bytov a mikrobytov reagujú developeri po celom Slovensku. V Bratislave patria medzi najžiadanejšie byty s výmerou 20 až 35 štvorcových metrov.
„Keďže ceny nehnuteľností rastú rýchlejšie ako mzdy, kupujúcich to núti hľadať menšie a cenovo dostupnejšie bývanie,“ vysvetľuje realitná maklérka Katarína Suchá z RE/MAX Vista.
„Mnohí si dnes môžu dovoliť len malý byt alebo mikrobyt, pretože ich finančné možnosti sú obmedzené. Okrem ekonomických aspektov zohráva úlohu aj demografický vývoj – pribúda jednotlivcov, ktorí žijú sami a preferujú vlastné bývanie pred prenájmom. Mikrobyty sú navyše atraktívnou investíciou, keďže dopyt po prenájmoch zostáva vysoký,“ dodáva Suchá.
Developeri na to podľa nej reagujú optimalizáciou bytov. Predpokladá, že záujem o malometrážne byty nepoľaví, pretože pre mnohých zostanú jedinou dostupnou možnosťou. Jej slová potvrdzuje aj developer Milan Dubec, ktorý má v projekte Reinoo pod palcom aktíva v hodnote okolo 160 miliónov eur a svoje aktivity realizuje vo viacerých slovenských mestách.
Trhové ceny bytov a investičné možnosti
- Predajné ceny: V Bratislave sa cena za meter štvorcový malometrážneho bytu pohybuje medzi 3500 – 4500 €/m², v Košiciach 2500 – 3000 €/m².
- Prenájmy: Mesačný nájom menšieho bytu v Bratislave stojí 500 – 700 € vrátane energií, v menších mestách o 20 – 30 % menej.
- Investičný výnos: Pri dlhodobom prenájme sa pohybuje na úrovni 4 – 6 % ročne, pričom krátkodobé prenájmy môžu byť výnosnejšie, ale sú reguláciami viac obmedzované.
Zdroj: RE/MAX
„Nebojím sa toho, že by bol v Bratislave prebytok nových bytov. Vidím tu viacero faktorov, ktoré vytvárajú stály dopyt po bývaní. Urbanizácia pokračuje, ľudia sa sťahujú do väčších miest a rastúcich regiónov. Rozvodovosť stúpla z 15 na 50 percent, čo znamená, že viac bytov obýva len jeden človek. Navyše mladšia generácia odkladá zakladanie rodín, čo zvyšuje potrebu bytov na obyvateľa,“ povedal Milan Dubec vo februárovom vydaní Forbes.
Malé byty sú podľa neho dlhodobým trendom. Jednoizbové a dvojizbové byty mu v projektoch tvoria 60 percent celého portfólia. Okrem toho, že mladí ľudia si čoraz častejšie vyberajú menšie byty, v horizonte desiatich rokov očakáva výrazný nárast záujmu seniorov o menšie, moderné a energeticky úspornejšie byty.
„Mnohí seniori sa rozhodnú prenajať alebo predať svoje veľké byty a rodinné domy, ktoré sú náročné na údržbu a financie, a presťahujú sa do efektívnejších novostavieb. Ušetrené peniaze im zároveň umožnia žiť kvalitnejší a pohodlnejší život. Budúci dôchodcovia budú aktívnejší, samostatnejší a budú mať vyššie nároky na kvalitu bývania než generácie pred nimi,“ doplnil Dubec.
Aktuálne mám cestovanie v rebríčku priorít na prvom mieste. Zmierila som sa s tým, že byt si v Bratislave nekúpim. Všetky úspory, ktoré som pôvodne mala odložené na potenciálnu kúpu bytu, teraz dávam na cestovanie.
Jana Martišková, cestovateľka
Na pomyselný jeden paplón v domácnosti upozornila správa Európskej komisie už v roku 2020. Vykresľuje dlhodobé demografické trendy v jednotlivých európskych regiónoch, kde už pred piatimi rokmi pozostávala jedna tretina všetkých domácností z jednej osoby. Pribúdajú domácnosti s jedným rodičom, bezdetné páry i staršie osoby, ktoré zostali bývať v domácnosti samy.
S modernými spôsobmi bývania experimentuje aj spoločnosť Lucron, ktorá v projekte Vydrica navrhla byt pre slobodného tridsiatnika alebo ďalší s rozlohou 22 štvorcových metrov. V pripravovanom projekte Nesto v Petržalke dokonca pracuje s konceptom nájomného bývania. K samostatným malým bytom by v ňom mali byť pridružené spoločne využívané priestory ako spoločná kuchyňa, spoločná terasa, spoločné fitnescentrum či spoločná obývačka.
„Finálna podoba tohto projektu, najmä čo sa týka spoločne využívaných priestorov, je ešte v procese tvorby. Chceme ju predstaviť čoskoro, ale v prípade bytov pôjde určite o ponuku menších, funkčne navrhnutých bytových jednotiek,“ prezrádza Juraj Ťahún, obchodný riaditeľ spoločnosti Lucron.
Archív Vydrica Development
Vzorový byt pre slobodného tridsiatnika v projekte Vydrica. Navrhol ho dizajnér Alan Prekop. Zdroj: archív Vydrica Development
Byty pre singles
Silnejúci hlas singles vníma aj architekt Alan Prekop, ktorý vo Vydrici navrhol vzorový byt pre slobodného muža vo veku 35 až 40 rokov. Investor ho v zadaní definoval ako niekoho, kto je úspešný, veľa pracuje, stará sa o seba, aktívne športuje a dokáže si užívať život naplno. Výsledný návrh má rozlohu 122,38 štvorcového metra a je v ňom dostatočný priestor na zábavu, relax a spoločné chvíle s priateľmi.
„Dnes už sa čas s priateľmi netrávi pasívne v obývačke pozeraním filmov, ale všetko sa odohráva v jedálni spojenej s kuchyňou. Aj preto single ľudia inklinujú k vareniu, pretože do toho môžu zapojiť kamarátov a rozprávať sa pri tom s nimi. Preto by priestor na varenie a jedáleň mali tvoriť jeden veľký celok,“ hovorí Alan Prekop.
„Pribúda ľudí, pre ktorých nie je téma detí taká aktuálna. Kedysi to bola priorita, dnes už si vyberajú iné životné ciele. Aj preto ich čoraz viac chce mať doma vytvorenú ďalšiu pokojovú miestnosť okrem spálne, kde by mohli cvičiť jogu, pilates alebo robiť iné súkromné aktivity,“ dodáva architekt.
Podľa sčítania obyvateľov Slovenska z roku 2021 sa za predošlých desať rokov zvýšil počet domácností jednotlivcov takmer o 230-tisíc (nárast o 37 percent) a klesol počet úplných rodinných domácností o takmer 72-tisíc (pokles o 16 percent). Všímajú si to aj developeri a navrhujú podľa toho všetky nové projekty.
„Malé jednoizbové byty či štúdiá tvoria do 15 percent z celkového počtu bytov v našich projektoch. V súčasnosti sa nám veľmi dobre predávajú byty s menšou výmerou. Veľký záujem je najmä o dvojizbové byty okolo 42 štvorcových metrov,“ pokračuje obchodný riaditeľ Lucronu.
Podobný trend možno vidieť aj v zahraničí. Kým v roku 2019 žilo podľa výskumného centra Pew Research Center 38 percent Američanov vo veku 25 až 54 rokov bez partnera, v roku 1990 to bolo 29 percent. V Japonsku tvorili v roku 2024 slobodné domácnosti jednu tretinu z celkového počtu, pričom podľa vládnych údajov sa očakáva, že do roku 2040 sa tento podiel vyšplhá na 40 percent.
Hoci sa malé byty stávajú bežnou súčasťou realitného trhu, dlhodobé bývanie v nich nie je pre každého. V menšom priestore chýba dostatok úložného priestoru, komfort a možnosť kvalitného bývania. V mestách ako New York, Londýn alebo Tokio sa už podľa zahraničných zdrojov ukázalo, že mikrobyty nie sú ideálne riešenie na dlhodobé bývanie.
„Medzi najčastejšie výhrady patrí obmedzený priestor, ktorý niekedy neposkytuje dostatočné pohodlie na dlhodobé bývanie. Kupujúci alebo nájomníci často kritizujú absenciu úložných priestorov, menšie kuchyne alebo kúpeľne,“ vymenováva realitný expert RE/MAX Vista Ján Hámorský.
„Mikrobyty sú preto častejšie vnímané ako dočasné riešenie, ideálne pre jednotlivcov alebo páry bez detí. Avšak s dobrým dizajnom a efektívnym usporiadaním priestoru môžu byť vhodné aj na dlhodobé bývanie pre ľudí, ktorí preferujú nenáročný životný štýl,“ dodáva expert.
Unsplash.com
Očakáva sa, že v Japonsku budú slobodné domácnosti do roku 2040 tvoriť 40 percent. Zdroj: Unsplash.com
Single v každom veku
Rastúce ceny bytov prinášajú nečakaný efekt, prehodnotenie priorít. Najmä slobodní tridsiatnici sa začínajú vzdávať svojho sna o vlastnej streche nad hlavou a zaraďujú spiatočku.
„Aktuálne mám cestovanie v rebríčku priorít na prvom mieste. Zmierila som sa s tým, že byt si v Bratislave nekúpim a že nakoniec vlastnú nehnuteľnosť nepotrebujem. Všetky úspory, ktoré som pôvodne mala odložené na potenciálnu kúpu bytu, dávam teraz na cestovanie,“ opisuje 32-ročná Jana Martišková, ktorá si po siedmich rokoch v Modrej streche a Mojej svadbe a necelých troch rokoch v Dôvere zobrala v októbri 2024 polročný sabatikal.
Sólo cestovatelia, a najmä sólo cestovateľky, sa stali hybnou silou v oblasti cestovania, najmä luxusnejšieho. Špičkové hotely pripravujú špeciálne balíky pre túto rastúcu skupinu a reagujú na údaje, ktoré v poslednom období zverejnili viaceré agentúry.
Správa Luxury Travel Trend Watch 2025 od spoločností Virtuoso a Globetrender, ktorá predpovedá trendy v cestovaní, uvádza, že „putujúce ženy“ budú v prebiehajúcom roku predstavovať 71 percent samostatných cestovateľov. V rámci segmentu je 47 percent žien rozvedených, rozídených alebo ovdovených.
„Single život nie je len téma mladých. Mnoho ľudí je single aj po rozvode, dokonca aj s deťmi alebo vo vyššom veku. Nemyslím si, že je to trend, ktorý len tak zmizne. Súvisí to okrem iného aj s tým, že ženy sú dnes ekonomicky nezávislejšie ako v minulosti,“ približuje Kristýna Ochvatová, riaditeľka pre stratégiu agentúry VML, ktorá každoročne zverejňuje trendovú predpoveď VML Future 100.
Podľa nej sa rastúci počet singles a túžba tráviť čas osamote odrážajú v mnohých biznisových rozhodnutiach. Jednak im na dovolenke stačí jedna posteľ, zároveň si v reštaurácii radšej dajú večeru za barom ako sami pri stole pre dvoch alebo štyroch. Progresívnejšie hotely sa tomu snažia prispôsobiť.
Počas veľkonočného obdobia v roku 2023 tvorili podľa štatistík talianskej vlády individuálni cestovatelia približne 34 percent všetkých návštevníkov Talianska. Zareagoval na to aj päťhviezdičkový hotel Grand Universe Lucca v Toskánsku a priniesol ponuku Solo & Spritzing. V nej kombinuje klasické benefity ako raňajky či wi-fi s pohárom Aperol Spritz na privítanie, požičovňou bicyklov a piknikovým košom s vínom a občerstvením.
„Je to štatistika, ktorú nemôžete ignorovať. Myslím si, že pandémia skutočne zmenila naše myslenie. Ľudia už nechcú čakať na ostatných rodinných príslušníkov a priateľov, kým si skontrolujú kalendáre a dokončia zdĺhavý plánovací proces,“ povedala pre portál Travel Weekly Cinzia Panella, regionálna riaditeľka predaja a marketingu hotela Grand Universe Lucca.
Na Slovensku majú ponuku pre singles cestovné kancelárie Satur, Bubo i Victory Travel. Ďalej ako za zoznam zvýhodnených ubytovaní pre jedného sa však nedostane ani jedna z nich. Bubo ponúka single dovolenky zvlášť pre ženu a zvlášť pre muža už viac ako desať rokov.
„Dôvod nebol biznisový, ale obyčajný cestovateľský, keďže rovnako cestujú mnohí z nás. Začali sme s tým okolo roku 2014 a dnes tvorí táto cieľovka tretinu našich zájazdov,“ približuje Jozef Zelizňák, ktorý v cestovnej kancelárii Bubo pracuje od roku 1996.
Unsplash.com
Viaceré cestovné kancelárie začali ponúkať dovolenky pre single cestovateľov. Združujú v nich hotely so zvýhodnenou cenou ubytovania pre jednu osobu. Zdroj: Unsplash.com
Rozvojové programy v hoteloch
O zmene spotrebiteľského správania hovorí aj prieskum spoločnosti Hilton. Podľa neho dve tretiny sólo cestovateľov (64 percent) nechcú mať za spoločníka na cestách nič iné ako dobrú knihu. Celosvetovo 63 percent príslušníkov generácie Z a 59 percent mileniálov tvrdí, že by sa na dovolenku radi vybrali sami. Lenže ceny…
„Dovolenky ma vychádzajú rovnako ako vo dvojici. Vždy si požičiavam auto a ubytovanie väčšinou nie je prispôsobené jednému, lebo sa platí za izbu a nie za osobu,“ prerátava Martišková svoje náklady na sólo cestovanie.
Zatiaľ čo štandardné ceny sú v hoteloch zvyčajne nastavené na plnú obsadenosť, viaceré začali ponúkať zhovievavejšiu cenu pre sólo hostí. Nejde pritom len o béčkové destinácie či lacné hostely.
„Panuje všeobecná predstava, že sólo cestovatelia sú predovšetkým turisti s ruksakom na chrbte, ktorí bývajú v hosteloch. Aj keď je to určite primeraná časť trhu, existuje veľa tých, ktorí hľadajú a majú prostriedky na luxusnejšie zážitky,“ povedal pre Travel Weekly Keven Peoples, marketingový riaditeľ hotela Three Sixty v kostarickom meste Ojochal.
Hoci páry zostávajú hlavným zdrojom príjmu hotela, Keven Peoples uviedol, že v posledných rokoch zaznamenali nárast dopytu aj zo strany sólo luxusných cestovateľov. V programe Solo Serenity im preto ponúkajú zľavu na izbu a sprievodcu s odporúčaniami na najlepšie miestne bary, reštaurácie a aktivity pre jednotlivcov.
V ponuke hotelov sa dajú nájsť aj rôzne workshopy skicovania či tvorivého písania, dvojhodinová kúpeľná procedúra či iné výhody, ktoré minulý rok predstavil hotel Fife Arms v Škótskej vysočine.
„Videli sme, že cestovatelia sa chcú prostredníctvom zážitkov dozvedieť viac o sebe. Rezervujú si praktické workshopy, ponárajú sa do miestnej kultúry a posúvajú osobné hranice. Teraz ide najmä o zmysluplné cestovanie a robenie vecí, ktoré prispievajú k ďalšiemu sebarozvoju,“ uzatvára Rachael Henley, generálna manažérka hotela Fife Arms.