Nový reformný grafikon železničnej dopravy začne platiť už od decembra tohto roka. Väčšina cestujúcich by tak mala cestovať rýchlejšie v menej preplnených vlakoch a s kratším čakaním na ďalší spoj.
Skonštatoval to Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií (MF) SR s tým, že rizikom pri implementácii je prípadné rozpočtové provizórium.
Nové prestupné spojenia
V dôsledku zmien grafikonu pôjde podľa ÚHP 12 % cestujúcich rýchlejšie o 15 minút, a to najmä na najvyužívanejších trasách. Jazda z Bratislavy na sever a východ sa napríklad pre cestujúcich zrýchli o 15 až 25 minút.
Dostupnosť Bratislavy, Žiliny a Košíc zo vzdialenejších miest a obcí sa má rovnako zlepšiť vďaka novým zrýchleným vlakom a lepším prípojom, a to o 15 minút.
Zároveň vzniknú nové prestupné spojenia, napríklad v Šuranoch, Zbehoch, Prievidzi, Púchove či Margecanoch.
Očakávaná reforma cestovania vlakom
„Vlaky sú preplnené a v porovnaní s podobne preplnenou diaľnicou sú pomalšie o 30 minút,“ podotkol expert na železničnú dopravu ÚHP Rastislav Farkaš. Zdôraznil, že ak má vlak tvoriť skutočnú alternatívu voči autu, musí jazdiť rýchlejšie a častejšie.
„Som rád, že po stovkách hodín podrobných analýz a diskusií môžeme predstaviť dokument, ktorý má potenciál pomôcť všetkým cestujúcim na Slovensku. Dovolím si tvrdiť, že ide o najväčšiu reformu v železničnej doprave za poslednú dekádu, na ktorú doteraz nikto nenabral dostatočnú odvahu,“ dodal Farkaš.
Nový grafikon by mal byť pre štát lacnejší ako súčasný, a to napriek tomu, že podľa ÚHP prinesie viac spojení v pravidelných intervaloch, lepšie prestupy a rýchlejšie cestovanie. Vďaka novému grafikonu odjazdia vlaky o 1,5 milióna kilometrov ročne viac.
Rizikom pre implementáciu ostáva prípadné rozpočtové provizórium, z dôvodu ktorého môže nastať neželaná redukcia vlakov.
Grafikon je úvodom prvej etapy implementácie Plánu dopravnej obslužnosti, reformného strategického dokumentu, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR spolu s expertmi z Útvaru hodnoty za peniaze MF SR, Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) s cieľom zvýšiť efektívnosť železničnej dopravy. Jeho zavádzanie je naplánované na roky 2021 – 2025, pričom najzásadnejšie zmeny sa majú uskutočniť od decembra tohto roka.