10. júna 2018

Nápad vytvoriť dizajnové puzzle ich udržal na Slovensku a na úkor komfortu a plnenia si ďalších snov sa rozhodli investovať do odvážneho projektu. Lenka Kuricová a Baša Janáková vytvorili Pucle s pomocou viacerých umelcov, a hoci to bol skok do neznáma, s úsmevom hovoria, že išlo o dobré rozhodnutie. Pucle spustili eshop len pred pár mesiacmi a už predávajú druhý náklad, pričom si mohli dovoliť výrobu strojnásobiť. Podnikanie sa navyše rozhodli robiť zodpovedne – bez odpadu.

Lenka Kuricová je vyštudovaná umelkyňa a Baša Janáková sa venuje marketingu. V jednom momente sa obe ocitli na životnej križovatke, keď sa museli rozhodnúť o svojej budúcnosti. Lenka plánovala odchod do zahraničia, Baša sa práve vrátila z Londýna a hľadala zmenu.

Budúcnosť feminizmu je jasná. Kľúčom pre ženy je flexibilná práca

Keď ráno 17. marca 2017 prechádzali okolo obchodu značky Remini, ktorá vyrába ručne robené diáre a zápisníky, zmenil sa im život. „Veľmi sa nám páčilo, akým spôsobom fungujú – majú vlastné krásne produkty a predajňu. Začali sme teda rozmýšľať, že by bolo skvelé mať niečo podobné. Ihneď som navrhla – poďme robiť puzzle,“ vraví Lenka Kuricová, ktorá od malička rada skladala puzzle, ale dostupné dizajny v obchodoch považuje za gýč.

Tubus s Puclami obsahuje aj ľahko poskladateľný rám, ktorý udrží Pucle pokope bez lepenia. Foto: Archív Pucle

Pucle ako nový rozmer populárnych puzzle

Dievčatá chceli vytvoriť puzzle s originálnym dizajnom od talentovaných slovenských ilustrátorov, ktoré bude radosť skladať. „Nevedeli sme o tom nič, ani ako sa puzzle vyrábajú. Na projekte sme začali pracovať hneď na druhý deň a odvtedy sme neprestali,“  hovorí Lenka. Biznis premysleli do najmenších detailov. Od dizajnu Puclí, cez balenie do ručne šitých vreciek až po uľahčenie posledného kroku v prípade, ak si chcú zákazníci puzzle zarámovať. V balení sa totiž nachádza aj jednoducho poskladateľný rám, ktorý drží puzzle pokope bez lepenia.

„Celý proces vzniku bol celkom rýchly, pretože nám obom záležalo na tom, aby sme projekt posunuli ďalej. Od nápadu až po moment, keď sme Pucle držali reálne zabalené v ruke, to trvalo pol roka,“ dodáva Baša Janáková.

Pucle predávajú aj bez rámu v krabičke, pretože obrázky je možné v ráme vymieňať. Foto: Archív Pucle

Svojmu snu verili, vložili doň všetko

Do biznisu investovali 10-tisíc eur, pričom použili úspory z výplat, ktoré mali odložené na život po skončení vysokej školy. „Rozhodli sme sa odsunúť všetko ostatné, pretože prišiel sen, ktorý nás uchvátil a do ktorého sme sa s vervou pustili. Boli sme veľmi zvedavé, ako Slováci príjmu takýto koncept,“ hovorí Baša.

Najnáročnejšie bolo zohnať výrobcu puzzle, ktorý by bol ochotný vyrobiť menšie množstvo za prijateľnú cenu. „Nasledovali hodiny a hodiny strávené za Googlom. Výrobcov sme požiadali o cenové ponuky a zistili sme, že 50 kusov na skúšku nám nikto nespraví. Stretávali sme sa s množstvami ako 4-tisíc niečoho, čo na začiatok bolo pre nás nepredstaviteľné,“ spomína Lenka.

Netradičné obchody. 5 konceptov, kde sa spája dizajn s knihami či rastlinami

Napokon sa im v Česku podarilo nájsť dodávateľa, ktorý bol ochotný im vytvoriť  300 kusov puzzle s dizajnmi od piatich umelcov. Na jednom tubuse Puclí sa podieľa 11 dodávateľov zo Slovenska, Českej republiky a Poľska. Pri výrobe sa snažia rozmýšľať v zmysle „zero waste“ a minimalizovať odpad. Ak nejaký vytvoria, hľadajú firmu, pre ktorú je využiteľný. Takto sa napríklad spojili s bratislavským obchodom U Dobrožrúta.

Ohodnotenie umelcov podľa európskych štandardov

Pucle chcú tiež predstavovať súčasných tvorcov výtvarného umenia, preto v balení nájde zákazník aj informáciu o autorovi výtvarnej predlohy. „Z našej strany je to aj snaha presadzovať umenie v bežných domácnostiach,“ vraví Baša, pričom umelcov si podnikateľky vyberali podľa vlastného vkusu s ohľadom na to, aby dizajn dobre vyzeral aj na obrazovej skladačke.

Pucle tak ponúkajú od známych ilustrátoriek ako Daniela Olejníková a Mária Čorejová, ale priestor dostali aj menej známe mená ako Juraj Hubinský, Dominika Šikulincová či Lukáš Čehlár. „Títo ľudia možno videli naše nadšenie v projekte, a aj keď sme im na začiatku nevedeli nič ukázať, rozhodli sa ísť do toho s nami,“ povedala Baša.

Dizajn Dominiky Šikulincovej Forest Crew. Foto: Archív Pucle

„Chceme, aby sa percentá z predaja, ktoré ponúkame umelcom, približovali európskym štandardom. Ak by sa nám teda podarilo Pucle predávať v stovkách kusov, bolo by to príjemné aj pre umelcov, pretože si veľmi ceníme ich prácu,“ vraví Baša. Svoj eshop spustili len 1. novembra minulý rok. K vypredaniu prvého nákladu 300 kusov im pomohla vianočná vlna. Už na začiatku tohto roka dávali vyrábať druhý náklad, keď výrobu strojnásobili.

Na ich dizajnové Pucle dobre reagujú aj zahraniční zákazníci. Síce dievčatá vidia potenciál aj v orientácii svojich aktivít smerom do sveta, rozhodne sa nechcú unáhliť. „Máme veľké plány, ale nikam sa neponáhľame. S terajšou situáciou sme spokojné. Chceme stavať na kvalite,“ vraví Baša s tým, že sa radšej budú riadiť kamarátovou radou, aby ľudí tešili Puclami na Slovensku a v Čechách a svet príde neskôr.

Pucle s dizajnom Mareka Cinu s názvom Autorek. Foto: Archív Pucle
Hlavná foto: Baša Janáková a Lenka Kuricová vymysleli koncept dizajnových Puclí cestou autom. Foto: Archív Pucle