Obchody s netradičným konceptom a originálnym tovarom slávia úspech aj na Slovensku. Ide o takzvané concept stores a zoženiete v nich pôvodný lokálny dizajn či netradičné predmety. Tu je náš výber piatich, ktoré stoja za pozornosť.
Zin Zin Concept Store
Pekné priestory, pôvodný dizajn a odborné poradenstvo pri káve či prosseccu. Aj taká je predstava prijemného nakupovania podľa majiteľa Zin Zin Concept Store Maroša Kočišíka, na ktorej postavil svoj biznis. V predajni nájdete oblečenie a doplnky od lokálnych dizajnérov, keramiku či veci do bytu. Zdieľa totiž priestor s predajňou nábytku a doplnkov Home by Lemon.
V obchode nájdete napríklad drevené motýliky či šperky od slovenských dizajnérov. Foto: archív Maroša Kočišíka
„Rozhodnutie otvoriť tento druh atypického obchodu bolo výsledkom snahy priniesť zákazníkom niečo atypické, neštandardné a odlišné vo vzťahu k bežným typom obchodov,“ hovorí Maroš, ktorý je zároveň stylistom a poradcom v šou Nákupné maniačky.
Pochádza z Rumunska a v Bratislave vybudoval koncept, aký mu chýbal. Dolnozemskú krčmu
Myslí si, že práve atypické obchody sú novou alternatívou k obchodným centrám, v čom ho utvrdzuje aj ich rastúci počet. Ako pri takmer každom začínajúcom type obchodu sa u nich zatiaľ striedajú dobré časy s horšími. „Veríme, že vytrvalosť a snaha o budovanie osobných vzťahov so zákazníkmi nás dovedie k budovaniu úspešného konceptu,“ dodáva. Predajňu môžete nájsť na Vajanského nábreží v Bratislave.
Botanical Lab
Dve dievčatá a láska ku kvetom, prírode a dizajnu. To, že concept stores majú naozaj široké zameranie, ukazujú vyštudovaná psychologička Zuzka Mlynárová a absolventka dejín umenia Lenka Márföldy od septembra minulého roka na Mickiewiczovej ulici v Bratislave. Ich Botanical Lab totiž nie je len obyčajným kvetinárstvom.
Svoj obchod popisujú ako botanické laboratórium, v ktorom sa spája príroda s mestským životom. Foto: archív Botanical Lab
„Je to taký malý galerijný priestor a okrem predajných výstav u nás prebiehajú eventy a kreatívne workshopy rôzneho charakteru,“ vysvetľujú dievčatá. V obchode už mali napríklad burzu izbových rastlín, fotografický workshop či terárium workshopy zamerané na záhradky v skle. Do ponuky ku kvetom postupne pridali aj prírodné produkty, kozmetiku a dizajnové predmety, ktoré sú podobne konceptuálne zamerané.
Na kvetoch zarobí milióny. Ako prerazila bez podpory investorov?
Dievčatá sa snažia pracovať najmä s prírodnými materiálmi a podporujú domácich pestovateľov. Nárast konceptových obchodov vnímajú a záujmu sa tešia. „Ľudia čoraz viac dávajú prednosť takýmto miestam pred obchodnými centrami a radšej podporia lokálny či originálny dizajn pred masovo produkovaným oblečením, doplnkami či dokonca rastlinami,“ zhodujú sa.
82 bøok & design shõp
Ľudia súdia knihy podľa obalu, aj to si myslí Adam Berka, zakladateľ dizajnového kníhkupectva a antikvariátu v blízkosti Hlavnej železničnej stanice v Bratislave. „Dbám na to, aby knihy, ktoré ponúkam, mali dobré grafické spracovanie, keďže takéto knihy zákazníka na prvý pohľad ohúria,“ vysvetľuje, no dodáva, že rovnako dôležitý je pre neho aj obsah. Výber obchodu sa zameriava na oblasti a témy, ktoré nie je jednoduché objaviť v bežných kníhkupectvách a ktoré sú majiteľovi blízke – etika, kultúra, dizajn či architektúra.
Súčasťou kníhkupectva je aj priestor, kde si môžete posedieť pri čaji či víne. Foto: Nora a Jakub Čaprnka
Adam prevádzkuje kníhkupectvo od roku 2012, kedy začal zo zahraničia dovážať najmä detské knihy a iné tituly od zahraničných vydavateľov, ktoré tu nebolo možné dostať. V začiatkoch však predával najmä na trhoch a festivaloch. Ako však hovorí, informácie sa k ľuďom dostali rýchlo a jeho klientela si ho našla. „Moje kníhkupectvo nie je veľké, preto si môžem dovoliť mať len limitovaný počet kníh, no ak príde zákazník s akýmkoľvek prianím, musím mu vedieť vyhovieť,“objasňuje fungovanie kamennej predajne.
Najpredávanejšie biznis knihy roka podľa Martinusu. Čítali ste ich?
Okrem listovania v knihách si však môžu zákazníci v obchode aj posedieť pri čaji či víne a robia aj rôzne ochutnávky. „Keď som obchod pripravoval, mal som už skúsenosti s predajom a vedel som, že v priestore obchodu si zákazníci musia vedieť aj oddýchnuť,“ objasňuje majiteľ. Zaujímavosťou je, že pod hlavičkou kníhkupectva už vyšla aj prvá kniha – ilustrovaná Ústava Slovenskej republiky.
Dobrožrúti
Dizajnová pekáreň bez odpadu. Aj tak by sa dal v skratke charakterizovať malý obchod dlhoročných foodblogerov Dady a Matúša Zvalovcov. Okrem vegánskeho, bezlepkového či kváskového pečiva u nich však môžeme nájsť aj prírodnú kozmetiku. „Jednou z našich priorít je ukázať ľuďom, že koncept zero waste alebo vo všeobecnosti koncept alternatívy môže zároveň ulahodiť aj oku,“ vysvetľuje Daniela s odôvodnením, že dizajn je im veľmi blízky.
Zero waste koncept sa postupne rozširuje, no Dobrožrúti sú prvá pekáreň u nás bez odpadu. Archív: Dobrožrúti
Obchod je známy najmä svojím ekologickým rozmerom, keďže ide o prvú pekáreň na Slovensku, ktorá neprodukuje žiaden odpad. „Zero waste alebo viac zodpovedný prístup k Zemi je súčasť nášho životného štýlu, a tak nám je úplne prirodzené aplikovať to, čím žijeme do všetkých častí nášho života a teda aj do práce,“ objasňuje Daniela. Podobným smerom sa Dobrožrúti snažia viesť aj svojich zákazníkov, a preto v obchode ponúkajú čapovanú drogériu či potraviny na váhu vo vreciach. Majitelia sa snažia odlíšiť aj tým, že podporujú menej známych a lokálnych výrobcov.
Najzaujímavejšia netradičná kancelária na vrchu Martinských holí
slávica
Za dizajnovým obchodom slávica, sídliacim v centre Bratislavy na Laurinskej ulici, stojí bývalá Miss Slovensko Ivica Jusková (predtým Sláviková). Ona sama by však svoj obchod nálepkou concept store neoznačila. „Aj keď si toto aktuálne vychytené a celkom časté pomenovanie predstavujem ako obchod s ucelenou ideou, vlastnou myšlienkou a zameraný na určitú skupinu ľudí, aj napriek tomu to vo mne evokuje skôr mainstreamové značky,“ hovorí majiteľka. Dodáva, že slávicu vytvorila ako priestor pre kvalitný dizajn, kde je väčšina produktov robených ručne a ich misiou nie je komerčnosť. Sú jedinečné a nadčasové. Väčšina vecí je podľa nej robená ručne a základom je kvalitný dizajn. „Zastupujeme vyše 80 slovenských a českých dizajnérov a značiek, za ktorými je vždy jeden pár rúk, ktoré do produktu vniesli dušu,“ vysvetľuje Ivica.
Priestor vyhral predminulý rok architektonickú cenu. Foto: Adam Suchánek
K tomuto biznisu sa Ivica dostala aj vďaka okruhu kamarátov, z ktorých je viacero dizajnérov. „Nosila som ich veci a mnohí sa ma pýtali, odkiaľ danú vec mám,“ hovorí a dodáva, že tak vlastne vznikla myšlienka otvoriť kamenný obchod. Prešlo však niekoľko rokov, kým sa odhodlala podnikanie rozbehnúť. Dnes je obchod slávica známym miestom pre dizajn v Bratislave, má tisícky fanúšikov na sociálnych sieťach a plánuje rast do ďalších predajných kanálov. Priestor obchodu slávica vyhral v roku 2016 Cenu za architektúru CEZAAR v kategórii interiér.
Hlavná foto: Unsplash