13. marca 2020

Máme za sebou prvý týždeň, keď veľká väčšina ľudí, ktorí pripravujú magazín Forbes na Slovensku a portál forbes.sk, nebola fyzicky v práci. Od piatku 13. marca nenájdete v našich kanceláriách už vôbec nikoho. Keďže v podobnej situácii sa ocitá väčšina firiem, ktorá si to môže dovoliť, ponúkam niekoľko našich doterajších skúseností.

Kde sú slabé miesta

Na prvý pohľad je prechod na home office jednoduchý, necháte ľudí doma. Lenže ak zostanú doma všetci, ukážu sa slabé miesta.

My sme museli nájsť spôsob, ako viesť porady. Na komunikáciu používame Slack, ale je rozdiel, keď si potrebujete vymeniť pár informácií a niečo iné je, ak má každý pochopiť, čo a ako robí. Skúšame tiež určiť si presné časy, kedy sú ľudia na Slacku, aby sme si nepísali, keď niekto práve robí niečo iné, prípadne vo večerných (nočných) hodinách.

Musíme pamätať na to, že pre niekoho home office znamená byť celý deň sám doma a pre iného zahŕňa napríklad aj starostlivosť o deti.

Väčšina firiem už pracuje na notebookoch, ale sú aj spoločnosti, kde majú ľudia v práci pracovný počítač a doma domáci. Ak na domácom nemáte funkčný všetok potrebný softvér, ak vám chýba pripojenie na servery alebo len nestíha prácu v cloude, nemôže človek naplno pracovať.

Dôležitá je tiež sebadisciplína. Vecí, ktoré treba v domácnosti spraviť alebo sa urobiť len jednoducho dajú, je oveľa viac ako v kancelárii. Aj mentálne nastavenie človeka, ktorý odíde ráno do práce, je iné ako v prípade, že sa len presuniete z jednej izby do druhej. A takto máte fungovať minimálne dva týždne. Treba jednoducho počítať s tým, že produktivita je nižšia. A nielen preto, že neprestajne sledujeme, čo sa deje na internete či sociálnych sieťach, prípadne premýšľame nad tým, čo táto kríza môže spôsobiť.

Pri niektorých činnostiach pri príprave magazínu a článkoch na náš web stále doťahujeme, ako presne budú prebiehať. Možnosť ľudí pracovať z domu, chrániť seba i svoje okolie však boli dôležitejšie ako to, či budeme mať presne naplánovanú každú jednu vec.

Čo prinesie budúcnosť

Ako mnohé firmy, ani my nevieme odhadnúť, ako sa bude situácia vyvíjať. Veríme, že ju Slováci zvládnu. Najväčšia záťaž bude ležať na lekároch a zdravotníckych pracovníkoch. Obrovskú zodpovednosť však máme všetci. Preto je skvelé, že sa aj na sociálnych sieťach rozbehli iniciatívy ako #somdoma #zostavamdoma, ktoré podporujú zodpovedné správanie.

Vidíme tiež veľa príkladov z biznisu, ktoré v tejto situácii myslia v prvom rade na zdravie – svojich ľudí aj celej spoločnosti. Budeme sa snažiť tieto príklady vyhľadávať, opisovať a ukazovať na nich, že podnikanie má veľkú úlohu pri zdravom fungovaní celej krajiny.

Veľkou výzvou pre každého zdravého bude zvládnuť samotný home office. Myslím tým pobyt doma celej rodiny vrátane detí, prepájaný so snahou o efektívne podanie pracovného výkonu. Bude si treba rozdeliť služby pri strážení potomstva, dohodnúť sa, kedy, kto, kde a čo robí. Deťom bude treba vytvoriť novú rutinu, kedy sa učiť, kedy si robiť úlohy, kedy ísť von na slnko. A pritom nepodliehať panike a nekontrolovať každú chvíľu internetové správy. Nehádať sa, alebo sa aspoň nezblázniť.

Viac ako kedykoľvek v súčasnosti platí známy citáta Thomasa Carlyla, že „našou hlavnou úlohou nie je rozoznať to, čo sa len matne črtá v diaľke, ale urobiť to, čo nám jasne leží v rukách.“ Keď sa budeme všetci snažiť robiť to, čo vieme, že spraviť máme, verím, že túto krízu zvládneme a ako spoločnosť z nej vyjdeme silnejší. Pretože pochopíme, ako veľmi závisíme jeden od druhého.

Čo sa nemení

  • web forbes.sk funguje v normálnom režime a denne prináša informácie o vplyve vírusovej krízy na biznis a ekonomiku,
  • pripravujeme pre vás aprílové vydanie Forbesu s rebríčkom 30pod30, aktuálne vydanie sa dá objednávať online,
  • nemení sa frekvencia nášho newsletteru Forbes Espresso,
  • upravujeme kalendár našich podujatí, aby sme prispeli k obmedzeniu šírenia vírusu,
  • pracujeme na nových knihách pre tento rok po prvých dvoch projektoch „Nevyhorení“ a „Dobehni svoj mozog“.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?