16. júla 2018

Ema a Mike, dvaja ľudia pracujúci v tej istej spoločnosti, na rovnakej pozícii, obaja zadaní s normálnym work-life balancom, a predsa akoby bol každý z nich z úplne iného sveta.

V pondelok ráno pravdepodobne uvidíte Mika na káve s kolegami v ležérnom postoji, s úsmevom na perách a jemnou gestikuláciou. Naproti tomu Emu už tradične nájdete sedieť zhrbenú pred počítačom, nalepenú na obrazovku v snahe odpovedať na hromadu e-mailov, ktoré nestihla vybaviť minulý týždeň. Alebo je tiež možné, že ju stretnete na chodbe rozhadzujúc rukami, utekajúc na poradu, kde sa prvej možnej osobe posťažuje, ako veľmi nestíha a má toho príšerne veľa.

Palec hore! Hlavu hore! Jednoduchý návod, ako si doplniť hormóny šťastia

Keď im šéf zadá podobne náročnú úlohu vždy od oboch získa skvelú prácu a vie, že sa na nich môže kedykoľvek spoľahnúť. Aj v prípade, že ide o nepredvídateľnú situáciu, ako bola prezentácia pre dôležitého klienta, o ktorej sa dozvedeli deň pred rokovaním. Mike si k tomu sadol hneď po rannej porade, kolegovia počuli, ako si pri písaní píska a pohmkáva. Na tej práci pracoval veľmi sústredne v podstate až do večera len s pár pauzami na natiahnutie sa a prejdenie zopár krokov po vodu a olovrant. Večer to mal napísané a síce unavený ale s úsmevom odchádzal domov. Pri odchode si mohol všimnúť, že Ema ešte sedí pred počítačom, celá napätá, so stisnutými perami takmer ani nedýchajúc, akoby len pred pár minútami začala s celou prácou.

3 jednoduché triky, ako sa zbaviť únavy kedykoľvek a kdekoľvek

Na druhý deň ráno, opäť príjemne vysmiaty Mike, hovoril kolegom ako večer po práci stretol šéfa aj s jeho deťmi v kine a aký to bol skvelý večer a že na ten film by mal ísť každý, kto má rád otvorené konce a dobrý humor. Ema zavalená papiermi práve prechádzala okolo tejto skupinky ľudí a v hlave jej naraz znelo niekoľko otázok: „Ako je možné, že mal chuť ísť po tak náročnom včerajšku niekam von? Kde sa to v ňom berie? Keď som skončila ja, bola som rada, že som sa vôbec dostala domov, nevládala som spraviť nič iné ako prezliecť sa a ísť rovno spať. Odkiaľ berie toľko energie?“ Občas takú Emu napadne aj to, že samozrejme, že Mike mohol ísť po práci do kina, lebo on za ten „jeden deň“ spravil len tú „jednu úlohu“ na rozdiel od nej, ktorá stihla nielen spraviť prezentáciu, ale vybaviť aj kopu e-mailov, obed s členom tímu, ktorý potreboval povzbudiť a dokončila hodnotiacu správu, ktorú mala ma stole už celé týždne.

Odhliadnuc od toho, čo si Ema myslí, alebo či ste sa v nejakom z týchto dvoch príkladov sami našli, viete ako mať viac energie, ako si pritiahnuť radosť a šťastie do pracovného dňa?

Ako vám vaše telo a telové schémy môžu v celom procese pomôcť a povzbudiť váš pracovný výkon?

Mike začal deň vyrovnaným postojom, jemne rozkročmo, s príjemnou hĺbkou a tónom hlasu, otvorenými rukami s jemnými gestami pri rannej káve s kolegami.

Nemusíte si ani dávať kávu či debatovať s kolegami, hoci sociálna interakcia má nepochybne tiež veľmi pozitívny účinok, stačí ale aj to keď začnete deň vyrovnaným postojom. Vtedy prirodzene lepšie dýchate a podporujete tvorbu serotonínu. Vypnutá hruď vám čiastočne zabraňuje podliehať depresii či stresu a naopak pomáha tomu, aby ste cítili viac odvahy. V tomto rozpoložení bolo prijatie náročnej úlohy od šéfa pre Mika určite jednoduchšie, akoby tomu bolo, ak by ho táto správa zastihla v rannom chaose, strese a napätí.

Mike si v priebehu sústredenej práce pískal.

Ak môžete skúste si v náročných, vypätých chvíľach začať pospevovať, alebo pohmkávať. Senzorické nervy budú viesť jemné vibrácie celým vaším telom, a to rozhodne prispeje k vašej dobrej nálade. Dokonca existuje predpoklad, že tak podporíte aj dobré spomienky (takže písanie náročnej prezentácie plnej dát a tabuliek spojíte vo vašej pamäti s niečím príjemným a ak aj v budúcnosti dostanete nejakú náročnú nepríjemnú úlohu na poslednú chvíľu, nebude vás to stresovať tak ako iných v podobnej situácii). A opäť je preukázané, že aj pospevovanie podporuje vyplavovanie serotonínu v tele. Pri pískaní špúlite pery a to zasa spôsobuje uzatvorenie čeľustných kĺbov, čo je dobré proti hnevu a zatrpknutosti, čím opäť len podporíte svoju uvoľnenosť.

V priebehu samotnej práce si Mike spravil pár prestávok na prejdenie sa po vodu.

Skúste tento čas využiť naozaj efektívne a pri chôdzi švihajte plecami. Rytmicky sem a tam a sem a tam…. Keď šviháte plecami vaše plecia sú uvoľnené a signalizujú mozgu pozitívne impulzy. Nastane opak toho, ako keď kráčate so zvisnutými ramenami, keď vaše podvedomie signalizuje, že nesie na ramenách veľkú ťarchu či bremeno. Švihaním ramenami sa rozširuje hrudný kôš, čím sa vám bude dýchať ľahšie, čo opäť prispeje k vašej odvahe, sebadôvere a dynamike. Môžete tento cvik robiť aj v sede a aj vtedy podporíte svoju náladu a zvýšite akcieschopnosť!

Zhrňme si to:

  • Vzpriamený postoj, otvorené gestá, príjemný hlboký tón reči
  • Pospevovanie si, hvízdanie a pískanie v priebehu dňa
  • Švihanie plecami, dýchanie a pravidelná chôdza

Mike mal jednoducho prácu hotovú načas a keďže si ju mimovoľne spríjemňoval počas celého dňa psychicky ho až tak nevyčerpala, a to aj napriek tomu, že bola náročná. Jeho telo celý deň vysielalo mozgu radostné signály, a tak niet divu, že mal chuť ísť večer von medzi ľudí aj keď bol unavený.

Na rozdiel od neho Ema začala deň v strese, v zhrbenom postoji, chaose, sťažovaní sa. V tomto rozpoložení sa nechala uniesť kvantom iných vecí a nakoniec sa k písaniu prezentácie dostala neskoro večer a dokončila ju s ohromným sebazaprením a opäť v strese (zovreté pery, plytký dych…). Niet divu, že bola po takomto ubíjajúcom dni nesmierne vyčerpaná a nemala ani najmenšiu chuť niečo po práci podnikať.

Podať výborný pracovný výkon sa dá mnohými spôsobmi, nech už máte akýkoľvek vlastný recept, skúste si najbližšie predsa len troška spríjemniť deň a vyjdite na obed na čerstvý vzduch, vzpriamte sa, pospevujte si a švihajte plecami.

Veľa energie a radosti do pracovného týždňa!

Autorka Monika Stehlíková je odborníčka na neverbálnu komunikáciu, ktorá stojí za značkou BodyTalks a metodikou vedomej reči tela.