25. apríla 2018

Máte opäť raz náročný deň… ako ten pondelok, keď na vás doliehal nedostatok spánku po víkende a ťažoba nekonečných porád? Alebo streda popoludní po ťažkom jedle na obed? Či ako ten štvrtkový večer, keď sa chceli vaše deti doma hrať, ale vy ste nevládali vstať z gauča? Jednoducho ktorýkoľvek z tých dní, keď ste si mali sadnúť k samotnej práci, ale namiesto toho vás drvil nesmierny pocit únavy či dokonca bolesti hlavy. Čo robíte, aby ste takýto stav prekonali?

Na chvíľu sa nebavme o káve, energetických nápojoch ani o akýchkoľvek iných doplnkoch stravy, vitamínoch či povzbudzovacích prostriedkoch. Viete, ako sa zbaviť  únavy za menej ako tri minúty? Ako si zlepšiť náladu, vyčariť úsmev na perách a dodať svojej mysli energiu, aj keď už vôbec nevládzete? Ako si rýchlo dobiť baterky, prekonať sa a dotiahnuť akúkoľvek ťažkú prácu do víťazného konca?

Úplne jednoducho! Ale je pravdou, že bez „dopingu“ to skutočne nepôjde, lenže v tomto prípade spustíte produkciu hormónov šťastia vo svojom tele svojpomocne, a to len vďaka 3 cvičeniam, ktoré vám rozprúdia krv v žilách.

Palec hore! Hlavu hore! Jednoduchý návod, ako si doplniť hormóny šťastia

Najjednoduchšie, čo môžete spraviť okamžite, je poriadne sa ponaťahovať. Natiahnite si celé telo, chrbticu aj končatiny. Vystrite sa a ťahajte sa vysoko a ešte o kúsoček vyššie. Natiahnuť si nohy či ruky môžete, aj keď sedíte pred počítačom, čakáte na kolegov, kým sa začne porada, alebo sledujete televíziu. Vystieranie a naťahovanie sa vám dodá silu a energiu, aby ste mohli spraviť ďalší krok.

Ak ste málo spali alebo trpíte bolesťou hlavy, pustite sa do intenzívneho zívania. Podporíte tak u seba vyplavovanie serotonínu, odbúrate hnev aj stres a nadobudnete pocit uvoľnenia. Ako správne zívať? Zhlboka sa nadýchnite, doširoka otvorte ústa a dlho vydýchnite. Pokiaľ vám to priestor a okolnosti umožňujú, neváhajte pri výdychu pridať aj hlas a ozvučte svoje zívanie. Vďaka tomuto cviku si uvoľníte tvárové svaly aj čeľusť a spustíte v tele procesy, ktoré vedú k celkovej regenerácii a oživeniu organizmu.

Ak vás v priebehu dňa často premáha únava už dlhší čas, tak sa jej bez poriadneho rozprúdenia a rozhýbania tela nezbavíte. Avšak to automaticky neznamená, že by ste mali všetko nechať tak a ísť si zabehať alebo zacvičiť do telocvične. Hoci to je skvelé riešenie, nie každý z nás má takú možnosť v priebehu pracovného dňa. Pre iných je zasa predstava trávenia obedňajšej prestávky športom nepredstaviteľnou alternatívou. Rovnako nie každý má možnosť či chuť venovať sa fyzickej aktivite cestou z práce domov. To, čo však v takom prípade môžeme spraviť úplne všetci bez rozdielov, je poriadne si zadupať.

Chcete toho v živote dosiahnuť viac? Zbavte sa týchto 18 vecí

Predstavte si, že udupávate pôdu pod nohami, snažte sa dupať rytmicky, pretože tak nielenže rozhýbete srdce, ale dodáte si aj odvahu a silu. Vyjdite dupajúc po schodoch namiesto toho, aby ste použili výťah. Alebo dupte, kým idete k autu cestou z práce. Pokiaľ kráčate na stretnutie s obchodným partnerom a cítite únavu, vďaka dupaniu dorazíte naň v dobrej nálade a rozhodne budete aj o pár minút neskôr pôsobiť dynamicky. Dupanie vás nielen osvieži, ale rovnako aj posilní, keďže vaše telo dostane aj dávku adrenalínu. Týmto cvikom tiež úplne prirodzene bojujete proti depresii a posilňujete svoju bdelosť.

Na čo si ešte dať pozor

Pokiaľ sa bavíme o únave je, samozrejme, tiež veľmi dôležité dodržiavať pitný režim! Často je hlavným dôvodom bolesti hlavy a únavy v práci práve nedostatok vody. Dávajte si pozor aj na zlé držanie tela, spôsob sedenia či vzdialenosť očí od monitora počítača.

Vráťme sa však ešte na chvíľu k naťahovaniu sa a k jednej konkrétnej telovej schéme, ktorá podporuje doplnenie energie a pomáha zbaviť sa únavy. Keď budete mať súkromie vyskúšajte si len na pár minút vystrieť jednu ruku vysoko nad hlavu a ťahať sa za ňou celým svojím telom. Stojte stabilne, pokojne sa aj rozkročte. Po chvíli ruky vymeňte. Po tomto cvičení by ste sa mali cítiť aktívnejšie a aj akosi ľahšie, akoby ste mali už o chvíľočku vzlietnuť.

Keď už sme pri tom lietaní, nepripomína vám tento postoj práve let Supermana? Nechajte sa teda inšpirovať tvorcami superhrdinu, ktorý prekypoval energiou a snáď ani nepotreboval spať pri záchrane celého sveta a dosahovaní svojich cieľov, zjavne totiž vedel, ako zvíťaziť nad únavou.

Autorka Monika Stehlíková je odborníčka na neverbálnu komunikáciu, ktorá stojí za značkou BodyTalks a metodikou vedomej reči tela.