20. marca 2018

Dobré prezentovanie je umenie dostupné každému.  Či ide o rečnenie na medzinárodnej konferencii, poradu v práci či stretnutie s potenciálnymi investormi, všade sa uplatňujú rovnaké princípy. Ako poslucháčov zaujať a ktoré chyby odstrániť? Trénerka rečníctva Katarína Kovalčíková pre Forbes prezradila 6 tipov pre lepšie prezentovanie.

1. Zabudnite na úvod o sebe

Úvod je zásadným momentom celého prezentovania a ľudia sa v tej chvíli väčšinou rozhodnú, či sa im oplatí vás ďalej počúvať alebo nie. Niekoľkominútové predstavovanie seba či spoločnosti by ste si preto mali odpustiť alebo nechať na neskôr. “V momente, keď rečník spustí klišé frázy, ktoré sprevádzajú začiatok takmer každého prezentovania, veľa ľudí automaticky vypne, keďže majú pocit, že človek ešte nezačal rozprávať,” hovorí odborníčka na rečníctvo Katarína Kovalčíková. Radí preto, aby ste hneď prvou vetou skočili do témy. Ľudí takáto zmena šokuje a ihneď zbystria pozornosť.

Stručný návod, ako skrotiť nervy a prekonať strach z prezentovania

Tip: Ak máte napríklad startup, ktorý sa zaoberá digitalizáciou dokumentov a začínate svoju prezentáciu pred investormi, prvá veta môže znieť: “Výskumy ukazujú, že o 20 rokov tu papier vôbec nebude. Čo s tým robí vaša spoločnosť?” a ďalej prezentujte svoj biznis plán. “Nezačínajte krátkym úvodom o sebe, ľudí nezaujíma, kto ste a čo robíte, kým nevedia, čo pre nich máte,” hovorí Kovalčíková.

2. Pozor na expertov paradox

Priveľa cudzích slov, odborných výrazov či nevysvetlené súvislosti. “To, že ste expert, je dôvod, prečo vás pozvali na danú tému hovoriť a práve to isté je niekedy dôvodom, prečo to neviete povedať zrozumiteľne pre laikov,” vysvetľuje Kovalčíková a dodáva, že mnoho odborníkov si neuvedomuje, že ich publikum nemusí všetkému rozumieť. Aj napriek tomu, že budete rečniť na vysoko odbornej konferencii, alebo vás čaká stretnutie s ľuďmi z vášho odboru, nemusíte im dokazovať svoju fundovanosť používaním čo najväčšieho počtu odborných termínov. Ako pripomína odborníčka, výskumy ukazujú, že dôveryhodnejšie vnímame ľudí, ktorí hovoria jednoducho aj napriek tomu, že ľudia si myslia opak.

Ak chcú ženy zažiariť na mítingu, musia použiť svoj hlas smerom nadol

Tip: Ak ide o dôležitú konferenciu či biznis stretnutie, to, čo tam chcete povedať, najprv odprezentujte pred niekým iným.”Hovorí sa tomu aj test starou mamou, ak to neprejde ňou, ešte to nie je hotové,” dodáva expertka s tým, že “starou mamou” môže byť v tomto prípade hocikto, kto má byť vašou cieľovkou.

3. Aj čísla sa dajú podať zaujímavo

Ak chcete zaujať, nemôžete rozprávať len abstraktné veci, pod ktorými si ľudia nevedia nič predstaviť. Či už ide o graf, poučku alebo zložitú analýzu, všetko je zaujímavejšie, ak to k niečomu prirovnáme alebo použijeme konkrétny príklad.

Tip: Používajte paralely a interpretujte čísla. „Ak napríklad poviete, že priemerný Európan minie mesačne na kávu XYZ eur, môžete dodať: mimochodom, je to suma, z ktorej by v Sudáne dokázala žiť 5-členná rodina jeden rok,” vysvetľuje Kovalčíková.

4. Rozprávajte príbeh

Vloženie emócií a vlastného príbehu vás odlíši od iných rečníkov, vysvetľuje expertka. Ak sa chcete predať, musíte ukázať aj kúsok svojej osobnosti, nech už hovoríte o čomkoľvek. Ak je to vhodné, nebojte sa prezradiť aj veci zo svojho súkromia, ktoré sa viažu na prezentovanú vec. “Väčšina vecí, ktoré komunikujeme totiž z niečoho vyplýva a ľudí zaujíma skúsenosť viac ako naučené frázy či poučky,” hovorí.

Tip: Rozprávajte príbehy. Ak napríklad vo svojej prezentácii poukazujete na výskum úrovne slovenských nemocníc, môžete začať tým, ako ste sa tam naposledy cítili vy minulé leto, keď ste mali zlomenú nohu. Ak máte neziskovú organizáciu a robíte fundraising, pri stretnutí s potencionálnym investorom nemôžete začať frázami ako: sme nezisková organizácia a našim cieľom je pomoc ľuďom, ktorí sa liečia na nádorové ochorenia…atď. Povedzte, aká skúsenosť sa skrýva za zrodením vašej inciatívy, alebo čo vás priviedlo k tomu začať pomáhať.

5. Určite si priority

Veľkým problémom je podľa Kovalčíkovej aj to, ak toho chcete povedať veľmi veľa, no žiadnu vec nevysvetlíte poriadne. Aj tu preto platí fráza menej je viac. “Dôležité je položiť si ešte pred prezentáciou, stretnutím či poradou základnú otázku:ak by si ľudia mohli z mojej prezentácie zapamätať len jednu vec, čo by to malo byť?” vysvetľuje Kovalčíková. Určíte si tak nosnú myšlienku, od ktorej sa môžete odvíjať. Nie je totiž možné pokryť všetko, čo sa konkrétnej témy týka aj keď sa o tom mnohí pokúšajú.

Tip: Ak váš čaká porada a chcete zamestnancom sprostredkovať viaceré zmeny, ktoré čakajú firmu, určite si základné posolstvo. “Je potrebné vybrať si priority, teda to, čo sa konkrétnej skupiny zamestnancov reálne dotkne,” hovorí odborníčka. Zbytočne ich budete dlho zaťažovať niečím, čo s ich oddelením nemá nič spoločné. Vtedy je dosť pravdepodobné, že im unikne niečo dôležité.

6. PowerPoint môže byť zabijak

Text na slajdoch odrádza pozornosť od rečníka, tvrdí odborníčka. Odporúča preto, čo najjednoduchšiu prezentáciu, prípadne žiadnu. Keď si totiž majú ľudia možnosť vybrať medzi čítaním a počúvaním, zväčša si vyberú čítanie. Možno to poznáte z pozerania filmov s titulkami. Automaticky vám ťahajú oči a čítate ich aj napriek tomu, že rozumiete a nepotrebovali by ste ich. Pri komplikovanom PowerPointe je to podobné. “Často sa stáva, že poslucháč je už na ôsmom bode, zatiaľ čo rečník rozpráva iba o druhom, sú nezladení a človek ho nevedomky začne ignorovať,” vysvetľuje Kovalčíková.

Prestaňte používať PowerPoint. Škodí to vašej značke aj spoločnosti

Tip: Skúste nepoužiť žiaden PowerPoint alebo ho čo najviac zjednodušiť. Počúvajúci sa vtedy viac sústredí na slová a aj rečník vtedy viac komunikuje s publikom. Ak má však PowerPoint slúžiť ako ďalšie podklady pre poslucháčov, vytvorte si dve verzie – jednoduchú pre samotnú prezentáciu a druhú zložitejšiu, ktorú im pošlete. “Mám veľa klientov, ktorí mi povedali, že najlepšie prezentácie v živote mali vtedy, keď im zlyhala technika, odrazu hovorili len to najpodstatnejšie a sústredili sa na publikom,” hovorí Kovalčíková.

Ďalšie chyby podľa odborníčky:

  • tichý hlas
  • nezáživný prejav
  • slabá artikulácia
  • neosobný prístup (odstup, klišé frázy)
  • nesprávny postoj a rušivé pohyby
  • chýbajúci očný kontakt

 

Katarína Kovalčíková

Kto je Katarína  Kovalčíková

Trénerka rečníctva a autorka rečníckeho tréningu s názvom SpeakUP.  V roku 2011 vyhrala v Bazileji v rámci organizácie Toastmasters medzinárodnú rečnícku súťaž a stala sa tak Európskou rečníckou majsterkou. Na svojich tréningoch učí ľudí prezentovať a vystupovať sebaisto. Sieť jej  klientov je rôznorodá, patria tam napríklad vrcholoví manažéri, ktorí vystupujú na konferenciách, šéfovia, ktorí sa potrebujú naučiť komunikovať s podriadenými, učitelia alebo ľudia, ktorí majú strach z prezentovania. Je autorkou programu silný rečník.