Pracovali spolu v bratislavskej reklamnej agentúre, chceli však cestovať, zdokonaliť sa v angličtine, vyskúšať prácu na voľnej nohe, surfovať. A tak sa v roku 2014 postupne Zuzana Gálová, Peter Sedláčik a Juraj Stehlík presťahovali do Sydney. Hoci sú ich surfy viac doma ako na vode, podarilo sa im založiť startup, ktorého príjmy dosiahli za takmer rok a pol šesťcifernú sumu. Study Anywhere pomáha zahraničným študentom z celého sveta nájsť najvhodnejšiu školu v Austrálii a získať víza. A to všetko pomocou internetovej stránky. Ako tento startup funguje?
Juraj a Zuzana pracovali v reklamnej agentúre ako copywriteri, Peter zase ako art director. Všetci traja študovali v Austrálii a tam sa stretli s množstvom ľudí využívajúcich služby klasických kamenných študentských agentúr. Hoci ani jeden z nich nemal skúsenosti s oblasťou sprostredkovateľských služieb, práve v Austrálii sa začala rodiť myšlienka, že by sa to dalo robiť lepšie, modernejšie, jednoduchšie. Tak, aby mal študent lepší prehľad a situáciu viac pod kontrolou.
7 tipov na cesty. Z čarovných pláží v Sydney môžete uvidieť veľryby
„Zdalo sa nám, že internet sa dostal všade, ale stále nie do tohto segmentu. Letenky, dovolenky a ubytovanie už dávno vybavujeme bez agentov, prečo by sme teda nemohli aj školy a víza v Austrálii?“ približuje začiatky Juraj Stehlík. Raz na večeri v Bondi Beach sa trojica rozprávala, že majú čas navyše a mohli by „niečo“ podniknúť. „Juraj nám povedal o tomto nápade a popísal ho ‚čosi ako booking.com pre medzinárodných študentov‘,“ spomína na zrod Study Anywhere Peter Sedláčik.
Austrália je cieľovou destináciou študentov z celého sveta. Foto: archív Peter Sedláčik
Spočiatku to vyzeralo ako jednoduchý projekt, v ktorom by iba preklopili existujúcu databázu škôl na pekne spracovanú webstránku. Bolo to však komplikovanejšie a práce na zlepšovaní celého projektu pokračujú dodnes.
Ako Study Anywhere funguje
Study Anywhere je založené na tzv. marketplace modeli, ktorý využívajú aj portály s pracovnými ponukami. „Namiesto návštevy kamennej agentúry si tak študent pozrie ponuku na webe alebo sociálnych sieťach, prihlási sa na kurz cez našu stránku alebo cez Facebook Messenger či Instagram, nahrá potrebné dokumenty a celú žiadosť mu skontroluje a podá špecialista priamo v Austrálii napojený na imigračný úrad,“ opisuje Zuzana. Vďaka tejto službe majú študenti takmer 100 % úspešnosť pri schvaľovaní víz, a to aj bez toho, aby vyšli čo i len pred svoj dom.
Study Anywhere sa snaží poskytovať pridanú hodnotu nielen študentom, ale aj samotným školám. Ako hovoria, ľudia, ktorí majú záujem vzdelávať sa u protinožcov, na ich startupe ocenia hlavne to, že sú oveľa transparentnejší ako staré študentské agentúry a neboja sa nechať aj negatívne recenzie pri kurzoch na webe.
Trojica Slovákov (zľava Zuzana, Juraj a Peter), ktorá v Sydney založila úspešný startup. Foto: archív Peter Sedláčik
A čo školy? „Tie nás zase majú rady kvôli našim skúsenostiam z reklamy a sociálnych sietí, keďže im zabezpečujeme propagáciu ako nikto iný na trhu. Partnerstvo s nami sa im vypláca, lebo vďaka nám sa o nich dozvedá mnoho študentov z Facebooku, Instagramu či YouTube.“
Vzdelávacie inštitúcie tiež oceňujú, že Study Anywhere im prináša študentov zo všetkých kontinentov, ktorí navyše patri medzi najlepších, pretože štúdium hľadajú samostatne a nespoliehajú sa na agentúry.
Veľkou výzvou bolo získanie dôvery
Trojica síce mala bohaté skúsenosti z reklamy a marketingu, no pri programovaní či úskaliach austrálskeho trhu vzdelávania museli hľadať pomoc u externých ľudí. Juraj priznáva, že jednostranne zameraný tím je v startupe takmer vždy problematický.
Silvia Myers študovala domorodých Austrálčanov,
dnes tam vlastní konzultačnú firmu
„Okrem technických problémov sme museli prekonať aj otázku dôvery, keďže ponúkame kurzy, ktoré často stoja desiatky tisíc dolárov, a časť z toho musia študenti zaplatiť dopredu. Na začiatku sa nám stalo, že si študent vypýtal od nás dokumenty potvrdzujúce, že sme naozaj zaregistrovaná firma alebo že škola nechcela s nami podpísať zmluvu, pretože si mysleli, že Study Anywhere nikdy nebude fungovať.“
V začiatkoch sa stalo, že ľudia považovali Study Anywhere za fiktívnu firmu. Foto: archív Peter Sedláčik
Po počiatočnom prekonaní nedôvery dnes už školy aj študenti firmu oslovujú sami. Tomu pomohla aj výhra či účasť na shortlistoch v niekoľkých austrálskych startupových súťažiach a akcelerátoroch. Veľkým plusom pre podnikateľov je aj ústna reklama: „Stáva sa, že jeden študent nám prinesie aj ďalších dvoch – troch nových, keďže bol spokojný s tým, ako sa Study Anywhere postaralo o jeho kurz a víza,“ približuje Peter.
Ich služby využili už ľudia z 34 krajín z každého kontinentu. „Veľkú príležitosť vidíme v Číne a Indii. Tieto trhy však zatiaľ nie sme schopní obsluhovať konzistentne, keďže súkromné školy, ktoré ponúkame, nie sú pre nich úplne ideálne,“ hľadí do budúcnosti Juraj.
Zvládli to bez externého kapitálu
Zakladatelia sú hrdí hlavne na to, že rozbehnutie startupu zvládli bez cudzieho kapitálu a že sa im to podarilo v ďalekej Austrálii. „Pre ilustráciu konkurenčného prostredia: medzinárodné vzdelávanie je pre Austráliu najväčším exportom po ťažobnom priemysle. Študenti zo zahraničia prinesú do ekonomiky takmer 30 miliárd austrálskych dolárov ročne,“ hovorí o situácii na trhu Zuzana.
Dvaja zo zakladateľov: Peter Sedláčik a Zuzana Galová. Foto: archív Peter Sedláčik
Study Anywhere je však pre používateľa zadarmo, z hľadiska obratu sú pre firmu najdôležitejšie poplatky, ktoré im platia školy za študentov. „Záleží nám na tom, aby študenti vždy cítili, že sme v prvom rade na ich strane. Až sekundárny je pre nás marketing škôl. Chceme, aby si záujemcovia vytvorili svoj názor pred tým, než sa niekam prihlásia na základe dostupných informácií. A ak sa im škola počas štúdia nepáči, radi im pomôžeme odísť inam,“ uzatvára Peter.
Hlavná foto: archív Peter Sedláčik