11. januára 2019

Vyštudovala právo, no neskôr zistila, že v práci nemôže mať nadiktované, čo, kedy a ako urobiť. Anna Fraňová sa preto rozhodla začať s podnikaním a zo svojej vášne pre folklór vyťažiť maximum. Z firmy o jednej osobe sa po čase stal rodinný podnik, ktorý vybavil už vyše 11-tisíc objednávok. Pomohol mu aj nárast záujmu o ľudové motívy, ktorý má však aj svoju odvrátenú stránku.

Príbeh firmy sa začal písať v roku 2012, krátko po Anninej materskej dovolenke. „Vždy som mala veľmi rada kroje, no dnes už nie je veľa príležitostí, kedy si ich človek môže obliecť. Dostala som teda myšlienku tvoriť bežne nositeľné oblečenie s podobnými prvkami,“ začína rozprávanie. Najprv to skúšala s maľovaním vzorov na textil, no úspech sa dostavil až s výšivkami.

Výber produktov značky Slovenský folklór. Foto: archív S.F.

„Nemala som textilnú školu, takže ísť do tohto odvetvia bolo náročné. V začiatkoch mi pomáhal jeden manželský pár, ale keďže sme nechceli robiť kusovú výrobu, bolo to neudržateľné,“ hovorí a dodáva, že bola postavená pred rozhodnutie skončiť alebo sa tomuto remeslu priučiť.

Študovala učiteľstvo, no je z nej šperkárka. Jej výtvory sa dostali i do britského Vogue

Nakoniec si kúpila stroj a ako samouk sa od základov naučila techniky vyšívania. Pri týchto začiatkoch a rozbiehaní značky Slovenský folklór stál aj jej manžel Martin, ktorý mal však v tom čase ešte inú prácu. S formalitami a účtovníctvom jej pomáhal po večeroch, no pred troma rokmi nabrali zákazky také objemy, že sa to stíhať nedalo. Odvtedy pôsobí len v rodinnej firme, ktorá má okrem manželov ešte dvoch pracovníkov.

Anna a Martin Fraňovci, ktorí stoja za značkou Slovenský folklór, s deťmi. Foto: archív S.F.

V dielni v Bratislave zapracúvajú ľudové ornamenty na rôzne časti oblečenia, tašky, ruksaky a bytové doplnky, ako napríklad vankúše či obrusy. Každý zákazník si môže vzory nakombinovať, keďže dopredu nemajú naskladnené nič. „Všetko robíme na základe konkrétnej objednávky. Už sme vyšívali aj na svadobné šaty a stáva sa, že nám zákazníci pošlú priamo svoju vec, na ktorú chcú niečo vyšiť,“ hovorí Anna.

Firma si pritom dáva záležať aj na tom, aby boli „nosiče“, teda veci, na ktoré vyšívajú, kvalitné a udržateľné. Väčšinu produktov nakupujú od dánskej značky Neutral, ktorá má „ekologickú pečiatku“ a k výrobe pristupuje eticky. „Do budúcnosti chceme mať len takéto nosiče, no napríklad pri počítačových taškách sme ešte ekologický variant nenašli,“ vysvetľuje. Mesačne má firma približne 300 objednávok, z ktorých 90 % tvoria priami zákazníci, zvyšok veľkoobchody.

Detské oblečenie Juuj uspelo z večera do rána. Vo vedení značky sa vystriedali ženy z rodiny

Manželia pociťujú, že záujem o ľudové motívy na Slovensku v posledných rokoch narastá a odráža sa to aj na hospodárskych výsledkoch firmy. „Keď sme začínali, ľudovým výšivkám na bežný textil sa okrem nás venovala len asi jediná firma. Dnes sa s nimi roztrhlo vrece ,“ hovorí Martin Fraňo a dodáva, že prostredie, v ktorom sa pohybujú, sa zmenilo. Nečakane, k horšiemu.

Značka pracuje aj s oblečením. Foto: archív S.F.

Na Slovensku sa podľa neho objavilo veľa firiem, ktoré o folklóre nič nevedia, no kvôli vidine zárobku sa na tejto módnej vlne vezú. „Veľa z nich sa spolieha na to, že ľudia motívy nepoznajú, a tak sem nosia poľské či maďarské tričká, ktoré potom predávajú ako slovenský folklór,“ dodáva Anna a hovorí, že tým dehonestujú slovenskú symboliku a tradície.

A hoci Anna v začiatkoch vyšívala všetko sama, dnes sa zameriava viac na hľadanie vzorov či vymýšľanie nových motívov. V najbližšom čase totiž firma plánuje rozšíriť segment svojej výroby aj o „nefolklórne“ produkty, pri ktorých bude väčší priestor na kreativitu.

Hlavná foto: archív S.F./ Sita