Množstvo vecí, ktoré v súčasnosti vlastníme, je šokujúce. Preto by sme si mali začať klásť niektoré zložité otázky. Napríklad: „Prečo si kupujeme oveľa viac vecí, než v skutočnosti potrebujeme?“
Keď o tom začnete premýšľať, tak sa táto otázka stáva skutočne fascinujúcou. Aké myšlienky by vlastne niekoho prinútili minúť peniaze na veci, ktoré naozaj nepotrebuje? Niekto môže ukázať prstom na obchodníkov, inzerentov, korporácie alebo kapitalizmus. Podľa mňa je to však len polovica odpovede. Žiadny obchodník predsa nevyťahuje pri pokladni naše platobné karty a ani za nás nekliká na tlačidlo „objednať.“ Ohľadom nákupov robíme predsa konečné rozhodnutie my.
Ako si požičať peniaze na rast biznisu od rodiny a priateľov
Tak prečo to tak je? Pokiaľ by sme dokázali úspešne zodpovedať túto otázku, mohli by sme oslobodiť svoje životy a zdroje. Tie by sme vedeli investovať do dôležitejších činností a nie hmotného majetku.
Odpovedať na túto otázku je ale ťažké. Núti nás to totiž priznať si vlastnú slabosť a neistotu. Preto treba dobre zvážiť dôvody, pre ktoré si kupujeme viac vecí, než potrebujeme. A bojovať s nimi.
Ako žiť svoj sen, hoci váš ťaží veľká pôžička
1. Veríme, že nás majetok zabezpečí.
Takáto je naša logika: ak nás vlastníctvo hmotného majetku zabezpečuje (strecha nad hlavou, oblečenie, doprav), tak vlastníctvo väčšieho množstva takého majetku určite povedie k ešte väčšej bezpečnosti. No po naplnení všetkých základných potrieb zistíme, že skutočná bezpečnosť odvodená z majetkov je menej stabilná, ako sme dúfali. Tie sa totiž znehodnotia, pokazia alebo stratia. A môžu zmiznúť skôr, než si vôbec uvedomujeme.
2. Myslíme si, že nás veci urobia šťastnými.
Nikto by nikdy nepripustil, že hľadá šťastie v hmotnom majetku. A takto žijeme všetci. V dôsledku toho sa snažíme získať väčšie domy, rýchlejšie autá, modernejšie technológie a štýlovejšie oblečenie. A zároveň dúfame, že vďaka týmto veciam budeme šťastnejší. Bohužiaľ, takéto šťastie je v tom najlepšom prípade len dočasné.
3. Sme náchylnejší na reklamu, než vôbec veríme.
Niektoré štúdie naznačujú, že každý deň vidíme 5-tisíc reklám. A každá z nich má ten istý príbeh: Váš život sa zlepší, ak si kúpite to, čo predávame. Počujeme to mnohokrát a dokonca z rôznych uhlov, vďaka čomu v to začneme i veriť. Musíme si teda uvedomiť, že posolstvá reklám nás ovplyvňujú viac, než si vôbec pripúšťame.
4. Dúfame, že vecami zapôsobíme na ostatných ľudí.
V bohatej spoločnosti sa závisť stáva hybnou silou pre ekonomickú aktivitu. Dnes je teda rozšírené, že si kupujeme veci, aby sme demonštrovali svoje postavenie. Často je to teda bohužiaľ príležitosť na to, aby sme naše bohatstvo, dôležitosť a finančný úspech ukázali svetu.
5. Žiarlime na ľudí, ktorí toho vlastnia viac.
Zdá sa, že porovnávanie sa s ostatnými je prirodzeným prejavom našej ľudskosti. Všímame si, čo si iní ľudia kupujú, čo nosia a aké autá šoférujú. A naša spoločnosť takéto porovnávanie podporuje. Príliš často si tak kupujeme veci, ktoré nepotrebujeme len preto, že ľudia v našich sociálnych kruhoch ich majú tiež. Ak však potrebujete pekné veci na to, aby ste urobili dojem na svojich priateľov, tak máte tých nesprávnych priateľov.
6. Snažíme sa nimi kompenzovať nedostatky.
Chybne hľadáme sebavedomie v oblečení, ktoré nosíme alebo v autách, ktoré šoférujeme. Snažíme sa zotaviť zo straty, osamelosti alebo bolesti a to nákupom nepotrebných predmetov. Hmotnými vecami sa snažíme utíšiť našu nespokojnosť. No takéto snahy nám nepomôžu poradiť si s nedostatkami. Väčšinu času nám len bránia v tom, aby sme o nich hovorili.
7. Sme sebeckejší, než si vlastne chceme priznať.
Môže byť ťažké pripustiť, že ľudská duša je pevne spojená so sebeckosťou a chamtivosťou. No história je pre nás silným príkladom. Snažíme sa rozširovať svoje osobné kráľovstvo zhromažďovaním množstva vecí. Presne to sa dialo i v minulosti prostredníctvom sily, nátlaku, nečestnosti a vojen. Bohužiaľ, egoizmus v našom svete zotrváva i dnes.
Nadbytočný majetok neobohacuje náš život. Bolo by tak múdre, aby sme si uvedomili príčiny jeho hromadenia a stali sa ostražitými pri ich prekonávaní.
Prispievateľ Joshua Becker píše pre Forbes.com o tom, ako by mali ľudia vlastniť menej vecí a viac žiť.