Marika Gardoňová študovala vo Veľkej Británii ekonómiu na SOAS University of London, po ktorej pracovala v rôznych oblastiach – od investičného bankovníctva, módneho priemyslu až po tech startup. Získavaním pracovných skúseností v nej však rástla myšlienka vlastného kurátorského eshopu. Niekoľko rokov po návrate na Slovensko sa jej nápad podarilo zrealizovať. Dnes sa snaží budovať povedomie o estetike vybranou autorskou tvorbou šperkov, ktoré združuje pod značkou Nura (NURA.design).
Z rodného Púchova odišla po maturite študovať do Londýna. Imponoval jej najmä tamojší štýl výučby, britská kultúra a rozmanitosť hlavného mesta. Popri škole začala stážovať v banke Barclays Capital. Skúsenosti zo stáže využíva doteraz. Po investičnom bankovníctve vstúpila do sveta módy. V módnych platformách Lyst či Not Just a Label sa venovala finančnej a obchodnej analýze, priučila sa marketingu, zastrešovala eshop produktov a komunikáciu s dizajnérmi.
Toto sú ponaučenia od 50 najrýchlejšie rastúcich spoločností, ktoré vlastnia alebo vedú ženy
V tomto období sa začala pohrávať s nápadom vlastného eshopu. “Ísť jedným smerom a úzko sa špecializovať by bolo možno jednoduchšie. No mňa vždy viac napĺňala rozmanitosť v práci, skúšanie rôznych úloh, striedanie technickejších či monotonnejších úloh s tými kreatívnymi,” hovorí Marika na úvod.
Výber šperkov spája určitá estetika a jednoduchosť. Foto: NURA.design
“Napadlo mi, že by bolo pre mňa ideálne vytvoriť vlastný eshop, no možno trošku inak. Veľa vecí som si mohla skúsiť vďaka práci v Not Just a Label, takže som si vedela predstaviť, že by to mohlo fungovať aj v mojej réžii. Vtedy som mala ešte pocit, že som na to primladá a mala by som nabrať aj nejaké iné pracovné skúsenosti.“ Nasledovala práca v celkom inom odvetví, technologickom startupe VisualDNA, ktorý ju priviedol po šiestich rokoch späť na Slovensko. Neskôr si skúsila retail v bratislavskom dizajnovom obchode.
Pracuje pre futbalový klub Arsenal. Po skončení sezóny si môže zahrať na trávniku Premier League
Vzťah k dizajnu a číslam prepojila vo vlastnom projekte. „Každý biznis by mal riešiť nejaký problém, takže to vzniklo viac-menej z toho, že som takéto produkty vyhľadávala sama pre seba a bola som unavená z toho, koľko času som strávila prehliadaním stránok, kým som našla niečo, čo sa mi páčilo. Povedala som si, že možno existuje viac ľudí ako ja, ktorým tú prácu uľahčím a povyberám to pekné,“ konštatuje zakladateľka NURA.design.
Z doplnkov si zákazníčky najčastejšie vyberajú náušnice a z materiálu najviac uprednostňujú striebro. Foto: NURA.design
Nura má pôvod v arabskom jazyku a predstavuje svetlo, krásu a pôvab. Vizuál webu si Marika navrhla sama vrátane loga a dizajn manuálu. Stránku tvoria strohé produktové fotografie náušníc, náhrdelníkov, prsteňov, náramkov či brošní prevažne jej produkcie a postprodukcie. Chod celého eshopu zastrešuje sama s pomocou programátora a distribútorov. Eshop funguje približne rok a jeho počiatočná investícia sa pohybovala pod úrovňou 5-tisíc eur.
„Šperk je jedna z tých vecí v móde, ktorá je veľmi osobná a preto sa veľmi ťažko vyberá pre druhého. Šperky vyberám podľa vlastného vkusu, nadčasovosti a kvality produktu. Záleží mi na tom, aby šperky spĺňali určitú estetiku, ale aj aby boli kvalitne vyrobené a aby sa mohli nosiť roky. Je pre mňa veľmi dôležité aj to, kto stojí za ich výrobou, keďže aj to sa v šperku odráža, napríklad či je to človek precízny a orientovaný na detail a podobne.“ Dnes prináša na Slovensko šperky z rôznych kútov Európy, napríklad z Belgicka, Nemecka, Talianska, Španielska, Francúzska či Česka. Výberom chce motivovať zákazníčky, aby nepodliehali sezónnym trendom a malým pričinením pomohli k udržateľnosti módy.
Všetko od vizuálnej komunikácie po chod eshopu zastrešuje zakladateľka sama. Foto: NURA.design
V eshope Marika vidí potenciál a momentálne ju zamestnáva na plný úväzok. „Stále hľadám nových dizajnérov, určite by som chcela rozšíriť ponuku produktov. V budúcnosti by som sa chcela s Nura viac zúčastňovať pop-upov a podobných predajných akcií, lebo dostávam viac a viac správ od zákazníkov, že by produkty chceli vidieť a skúsiť si ich,“ hovorí o plánoch svojho projektu do budúcna.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]