Profesionáli po celom svete chcú, hľadajú a dokonca sa dožadujú práce na diaľku viac ako kedykoľvek predtým. Dopyt po takýchto virtuálnych pozíciách však výrazne prevyšuje ponuku, čo vedie k jednej otázke: prečo sa viac spoločností nepodujme zamestnávať ľudí prostredníctvom takéhoto modelu?
Za celú dekádu, počas ktorej som podnikom radila, ako prispôsobiť ich operácie a kultúru práci na diaľku, som dookola počúvala 6 výhovoriek od manažérov o tom, prečo v ich prípade nebude virtuálna spolupráca fungovať.
Home office nie je zamestnaneckým benefitom. Práve naopak
Ako biznis lídri sa obávame nákladov a rizík spájajúcich sa so zmenou manažmentu. Najmä, ak sa týkajú tak cudzieho konceptu, akým je pracovné prostredie bez dozoru. Existujú nevydarené príklady ako v prípade firiem IBM alebo Yahoo. No na druhej strane s prácou na diaľku uspeli významné značky ako Microsoft, Amazon, Dell alebo Hilton. Tie neustále zdôrazňujú úspechy svojich vzdialených tímov.
Ponúka flexibilnú prácu a manažuje na diaľku. 6 rád od šéfa Microsoftu, ako to zvládnuť
Môžeme si z toho zobrať toto: existujú správne i nesprávne spôsoby zavedenia práce na diaľku. Ak v tomto vaša firma ostáva pozadu len pre tie negatívne príklady, prichádza o všetky výhody. Je teda načase vyvrátiť všetky mýty, ktoré vám bránia využívať devízy virtuálnej pracovnej sily. Tu sú:
Mýtus 1: „Členovia môjho tímu chcú pracovať na diaľku len preto, aby mohli pracovať z pláže.“
Nedá sa poprieť, že pri práci na diaľku je lákavým a dôležitým faktorom rovnováha medzi pracovným a súkromným životom. Manažéri sa však mýlia, pokiaľ veria tomu, že výhody virtuálnych pracovných miest má len pracovná sila. Prechodom na model, ktorý bude práci na diaľku otvorený, sa spoločnosti znížia prevádzkové náklady a zvýši sa produktivita ľudí. Vlastne sa až zdá, že zamestnanci z toho majú v konečnom dôsledku menej ako firma.
Mýtus 2: „Ak nechám jedného zamestnanca pracovať na diaľku, tak budem musieť nechať všetkých pracovať na diaľku.“
Sprístupniť v spoločnosti prácu na diaľku neznamená, že musíte zaujať postoj „všetko alebo nič.“ Väčšina špičkových zamestnávateľov má v skutočnosti rôzne hybridné tímy pracovníkov, ktoré pracujú v kancelárii alebo na diaľku. V takomto prípade by vám mohol pomôcť konzultant pre virtuálne procesy. Ten dokáže zistiť, ktoré pozície vo vašej organizácii tomuto modelu najviac vyhovujú.
Mýtus 3: „Moja firma by stratila dôveryhodnosť alebo prestíž, ak by nemala kancelársky priestor na stretnutia s klientmi.“
Musíte si uvedomiť, že legitimita vášho podnikania nezávisí od nábytku a kancelárie. Virtuálne podniky sa spoliehajú na zákaznícke služby a kvalitu produktov. Presne tieto veci totiž tvoria dôveryhodnosť vášho biznisu. Dnes sa už bežne vo svete vyskytujú malé „nomádske firmy“, ktoré začínali ako malé podniky s malým rastom a potom sa dostali na výslnie vďaka spolupráci s globalnými značkami. Takým príkladom je dizajnové štúdio Melewi, ktoré má na zozname klientov spoločnosti ako McDonald’s, Samsung alebo Visa.
Mýtus 4: „Povýšenie získavajú tí ľudia, ktorých je v práci vidno, takže zamestnanci na diaľku vlastne obetujú svoj kariérny rast.“
Bez ohľadu na to, či je zamestnanec v kancelárii alebo pracuje na diaľku, nie je presne toto praktika manažmentu, ktorá by mala z pracoviska zmiznúť? V prípade práce na diaľku nie je výkon zamestnanca meraný aktivitou či prístupnosťou ale výsledkami. Ak teda ide o povýšenie, tak dôležité je hodnotenie výkonnosti každého člena tímu a nie to, kto včera šéfovi priniesol najlepšiu kávu. A ďalší bonus? Tento model vedie k dôveryhodnejším povýšeniam, nakoľko podporuje rozmanitosť a rovnosť pracovných síl.
Mýtus 5: „Členov svojho tímu potrebujem mať nablízku pre prípad, že by som s nimi potreboval urgentne hovoriť.“
Na rozdiel od bežných predpokladov môže byť práca na diaľku vysoko kolaboratívna. To, že je zamestnanec vzdialený, v žiadnom prípade neznamená, že pracuje v kompletnej izolácii. Väčšina virtuálnych operačných modelov v skutočnosti napomáha angažovanosti. Dôvodom je častejšia komunikácia a dôvera, ktorá je potrebná pre efektívne hlásenia. Vďaka správnej politike a pravidlám práce na diaľku môžu byť manažéri príjemne prekvapení, že členovia ich tímov sú dostupnejší, než keby boli v kancelárii.
Mýtus 6: „Ak budú moji zamestnanci pracovať na diaľku, tak ich rozptýli špinavá bielizeň, deti alebo cestovanie, a svoju prácu nikdy nedokončia.“
Domáce a tiež mobilné kancelárie sú plné potenciálnych rozptýlení. No rovnako sú na tom aj klasické pracoviská. Veď skúste nájsť taký open space, v ktorom nebudú mať zamestnanci v ušiach slúchadlá, aby potlačili hluk z okolitého prostredia. V skutočnosti môžu mať práve ľudia pracujúci na diaľku okolo seba menej rozptýlení. I štúdie prichádzajú na to, že externí pracovníci sú produktívnejší než ich kolegovia v kanceláriách. Takže tých pár minút, ktoré strávi zamestnanec naplnením práčky, neznamená koniec sveta.
Prispievateľka Laurel Farrer píše pre Forbes.com o virtuálnych pracoviskách a práci na diaľku.