24. septembra 2018

Práca z domu? Prečo nie, všetko sa predsa mení. Ľudia, ktorí kedysi museli sedieť v kanceláriách, už na pracovisko viac chodiť nemusia. V súčasnosti sa totiž narastajúcej popularite teší práve home office. 

O tejto téme sme sa rozprávali s Andrejom Mikulom, ktorý sa už takmer 10 rokov venuje time manažmentu a osobnej produktivite. Rád nachádza efektívnejšie a inteligentnejšie modely práce. „Baví ma pomáhať ľuďom dosahovať ich ciele a život bez stresu,” hovorí pre Forbes.sk zakladateľ Timemanagement.sk.

Ponúka flexibilnú prácu a manažuje na diaľku.
6 rád od šéfa Microsoftu, ako to zvládnuť

Pracujte efektívne, nie dlho

Do istej miery sa dá v súčasnosti povedať, že už prakticky nezáleží na tom, či zamestnanec pracuje z domova alebo je v kancelárii spolu s ostatnými kolegami.

„V moderných open officoch vo veľkých korporáciách sa váš šéf môže často aj tak nachádzať na druhej strane zemegule. Ak má byť šéf ten, kto kontroluje, či dostatočne disciplinovane pracujete, a tento šéf nemá nad vami priamy dohľad, je vlastne jedno, či zostanete doma alebo idete ráno do kancelárie,” vysvetľuje.

Reklama
Andrej Mikula organizuje školenia pre jednotlivcov i firmy. Foto: Timemanagement.sk

Ako by mal ale človek zostať disciplinovaný, pokiaľ pracuje z pohodlia svojej domácnosti? Odpoveď na túto otázku si podľa Mikulu musí každý jednotlivec zodpovedať sám: „Na niekoho funguje taktika cukor a bič, na niekoho ľudský sľub a záväzok, že svoju prácu dokončí.”

Ľuďom sa však často zdá, že doma nepracujú až tak efektívne, pretože sa venujú ďalším činnostiam, a tak na konci dňa zvládnu urobiť všetko za dve hodiny. „O tom to práve je. Pracovať treba efektívne, nie dlho. A to znamená dosiahnuť maximálny výsledok za čo možno najkratší čas,” hovorí Andrej Mikula.

Deadline je o vašej osobnej zodpovednosti

Ak pracujete z domu, tak veľmi dobre viete, že nad vami nikto nestojí a nekontroluje, čomu sa práve venujete. Andrej Mikula tvrdí, že určovať dospelým ľuďom, kedy majú ísť na obed, o koľkej majú vstávať a ako dlho majú vykonávať určitú činnosť, je nezmyselné. „Každý sám vie, či sa mu najlepšie pracuje ráno alebo večer, pred jedlom alebo po jedle,” hovorí. A tak i dodržať deadline je jednoducho o osobnej zodpovednosti každého človeka.

Vyberiete si coworking, home office či kaviareň?
Toto sú ich plusy a mínusy

Oplatí sa ale poznačiť si deadline červenou fixkou do kalendára a vyhradiť si na svoju prácu dostatok času. Výhodou, ktorú so sebou prináša home office, je okrem iného i to, že pracovať môžete z postele, kaviarne i parku.

Oddeľte od seba pracovný a súkromný život

„Vo Francúzsku platí takzvané právo na odpojenie. Zamestnávateľ nemá právo poslať svojmu zamestnancovi akýkoľvek email po pracovnom čase. Jednoducho ´padla´ a hotovo,” hovorí Andrej Mikula pre Forbes.sk. Nič predsa nie je tak urgentné, aby to nemohlo počkať do ďalšieho dňa, teda s výnimkou skutočnej krízy.

Problémom podľa Mikulu ale je, že ľudia stratili schopnosť oddeľovať dôležité od nedôležitého. Často tak robíte nedôležitú prácu iba pre to, že sa to tak robilo vždy, alebo to jednoducho treba mať zajtra hotové. Veď si len napríklad skúste predstaviť vypĺňanie výkazov či niektoré pravidelné porady.

A čo viac? „Sú firmy, ktoré si myslia, že dať zamestnancovi do kancelárie hojdaciu sieť alebo hernú konzolu je výborný nápad. Veď potom môže byť človek v robote stále,” hovorí Mikula. Logicky sa však presne takto popiera idea rovnováhy pracovného a osobného života. Ak má byť človek efektívny, tak si musí nájsť predovšetkým čas na oddych, 8 hodín spánku, kvalitné jedlo a život bez stresu.

Porazte prokrastináciu

Tento pojem pozná určite väčšina z vás. Ako však poraziť prokrastináciu? Mikula pripúšťa, že existuje iba jedno riešenie. Jednoducho si na konkrétny čas napíšte konkrétnu úlohu. A presne vtedy ju i urobte. „Úloha musí byť čo najviac špecifická a konkrétna. To je tajomstvo číslo jedna,” dodáva.

A to druhé spočíva v tom, že si na úlohu musíte vopred určiť konkrétny časový limit. Platí totiž takzvaný zákon profesora Parkinsona – práca by mala trvať vždy toľko času, koľko si na ňu vyhradíte.

Práca z domu ako výhoda pre zamestnávateľa

Home office predstavuje na Slovensku zamestnanecký benefit. No Mikula tvrdí, že je to presne naopak. „Každé fixné pracovné miesto v kancelárii niečo stojí. Veľa peňazí. Čo keby celé oddelenie pracovalo z domu, zamestnanci by komunikovali iba cez emaily a telefonáty, prípadne iné moderné technológie? Ušetrilo by sa množstvo už len na nájme a prevádzkových nákladoch,” hovorí o problematike.

Pracovanie z domu, a teda home office, si treba dôkladne zorganizovať.
Na robotu v domácom prostredí si vyhraďte konkrétny čas, inak budete pracovať nonstop. Foto: Pixabay

Ľudia si myslia, že produktivita firmy by padla na dno. Takáto zmena sa pravdaže nedá urobiť zo dňa na deň, no zamyslite sa, kam chodíte pracovať, pokiaľ skutočne potrebujete podať maximálny výkon. Ostávate v práci do noci, prichádzate do kancelárie skoro ráno, sadnete si do kaviarne alebo sa zamknete v zasadacej miestnosti. Spoločným znakom je to, že nechcete byť vyrušovaní, pretože presne vtedy pracujete lepšie.

„Zamestnávateľ teda môže po zavedení home officov očakávať vyššiu produktivitu, nižšie náklady a spokojnejších zamestnancov,” hovorí Andrej Mikula. Do podobných projektov sa však treba pustiť s určitou stratégiou, a nie bezhlavo.

Andrej Mikula radí: 3 tipy pre efektívny home office

  • Majte jasnú predstavu, ktoré úlohy chcete mať na konci dňa hotové. Výsledky práce, respektíve ciele, musia byť SMART – to jest špecifické, merateľné, akčne orientované, realistické a trasovateľné. Stráviť deň prácou na projekte s neurčitou víziou nie je smart. Odoslať 3 ponuky potenciálnym záujemcom a odpovedať na všetky emaily, ktoré vám prišli do 15:00, sa k tomu už ale približuje.
  • Svoju myseľ nastavte na hodiny, nie dni. Ku každej úlohe si napíšte, koľko hodín predpokladáte, že budete potrebovať na jej splnenie. Neviete to odhadnúť? Začnite hneď a postupne budú vaše odhady stále presnejšie. Väčšina ľudí dokáže maximálne efektívne a vysoko intelektuálne pracovať iba 4 až 5 hodín denne. Vtedy máte najviac energie, najviac vám to myslí. Ak to pre vás predstavuje čas od 9:00 do 11:00 a od 14:00 do 16:00, tak tento čas „nezabite“ mítingmi, ale naplánujte si naň radšej kľúčovú dôležitú prácu.
  • Plánujte minimálne na týždeň dopredu. Väčšina ľudí neplánuje vôbec, mnohí iba na nasledujúci deň. Hovoria si, čo všetko zajtra urobia. Logicky sa v takomto pláne objavia iba urgentné úlohy, no nikdy nie tie dlhodobo dôležité. Vytvorenie marketingového plánu, rozpočtu na rok 2019, stanovenie procesov, starostlivosť o vlastné zdravie. To sú skutočne dlhodobo dôležité úlohy, ktoré ľudí a firmy posúvajú míľovými krokmi vpred. Avšak zajtra nebudú nikdy dôležité. Ak ale budete plánovať aspoň na týždeň, tak minimálne jedna malá časť z nich by sa stihnúť dala.
Hlavné foto: Pexels