12. júna 2018

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, akú úlohu zohrávajú v detstve hračky? Za nevšednou spoločenskou hrou s názvom Memonik, pexeso, ktoré hráčov prenesie do sveta nevidiacich, stojí trio Nikoleta Györe Čeligová, Juraj Podroužek a Peter Brtáň. Autorom projektu na trhu chýbala hra, ktorú by si mohli spoločne zahrať vidiaci i nevidiaci, preto vymysleli unikátny produkt pre celú rodinu. 

Pri hre Memonik sa človek nemôže spoliehať na svoj zrak, a tak sa u neho aktivujú ostatné zmysly, predovšetkým hmat a sluch. Precvičiť si tak môžete pozornosť, pamäť a jemnú motoriku.

Retro tetovačky hlásia návrat. Kresky chytili deti aj dospelých

Tento výnimočný koncept nezostal nepovšimnutý. Veľkej obľube sa teší u slovenských i českých spotrebiteľov. Taktiež získal dve ceny za dizajn – slovenskú Národnú cenu za dizajn a české ocenenie Talent dizajnu.

Uspela s vysokoškolským nápadom

Ešte pred pár rokmi, počas štúdia na VŠVU, dostala Nikoleta za úlohu vypracovať tému s názvom „hra/hračka“. Všimla si, že dnešné deti sú v prevažnej miere zahltené nekvalitnými predmetmi, ktorým chýba hlbší zmysel, akási duša a podstata.

Nešlo jej však len o to, aby vytvorila peknú hru, chcela niečo, čo si budú deti vážiť, a vďaka čomu sa dozvedia o veciach, nad ktorými sa bežne nemajú možnosť zamyslieť. A tak sa zrodilo hmatové pexeso Memonik, prostredníctvom ktorého sa hráči prenesú do sveta nevidiacich.

Spoločenská hra je určená pre všetkých. Vidiacich i nevidiacich. Foto: Filip Györe

Návrh tejto obľúbenej a známej hry v netradičnom šate konzultovala priamo s nevidiacimi deťmi a ich pedagógmi. Prvý prototyp sa neskôr začal vyrábať sériovo. „O univerzálnom charaktere Memoniku svedčia nielen predchádzajúce ocenenia od odborných porôt, ale i pozitívne reakcie bežných ľudí,“ hovorí Györe Čeligová.

Na látkových plienkach si postavila biznis. Dala im dizajn od slovenských grafičiek

Táto spoločenská hra obsahuje 18 rôznych materiálov a ďalšie atypické komponenty, medzi ktoré patria napríklad i očné masky. V prvom školskom prototype sa tiež nachádzali napríklad vtáčie pierka, silikón, vákuovo zabalené gélové mydlo i strúhadlo na mrkvu.

V Memoniku nájdete množstvo materiálov. Foto: Filip Györe

Takéto materiály však boli nevhodné pre sériovú výrobu. „Preto sme ich zamenili za dostupnejšie. Prechádzali sme stavebníctva, galantérie a obchody s doplnkami do domácností. Ohmatávali sme rôzne štruktúry a povrchy,“ hovorí Nikoleta. Pre Memonik hľadali také materiály, ktoré boli dostupné, nie predražené, a zaujímavé svojou textúrou.

Predaj má byť spoločensky zodpovedný

Na tvorbe tejto spoločenskej hry sa podieľa Nikoleta spolu s tímom ďalších ľudí. Začínala sama, no postupom času si uvedomila, aké dôležité je mať k dispozícii správnych spoločníkov.

Počas inkubátora pre biznis nápady v bratislavskom Impact Hube tak do projektu vstúpili Peter Brtáň a Juraj Podroužek. Aktuálne sa každý z nich stará o niečo iné. Nikoleta sa venuje výrobnému procesu a marketingu, Peter dohliada na predajný proces a komunikáciu s obchodnými partnermi a Juraj spravuje produktový manažment, interné procesy a financie.

Títo ľudia stoja za Memonikom. Zľava: Peter Brtáň, Nikoleta Györe Čeligová a Juraj Podroužek. Foto: Filip Györe

V spolupráci s partnermi dbajú na to, aby bol proces výroby i predaja spoločensky zodpovedný. „Prizvali sme do výroby chránené dielne Srdcerváči a podporu Memoniku vyjadrila Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Hlavným partnerom projektu sa stala nadácia Volkswagen, ktorá má záujem Memonik začleniť do aktivít s osobami trpiacimi autizmom,“ informuje Juraj Podroužek.

Vnímanie sveta bez zraku môže byť náročné, no podnetné

Každý jeden projekt alebo začínajúci biznis sa, samozrejme, nezaobíde bez počiatočných investícií. „V prvej fáze projekt prefinancovali naše vlastné zdroje, granty, nadácie, partnerstvá a crowdfunding,“ hovorí Nikoleta. Vďaka tomu sa tímu podarilo vyrobiť 100 kusov pilotnej edície. Tu sa ale nenechali zastaviť. Nasledovali ďalšie dve edície, tentokrát už v náklade tisíc kusov.

Hmatové pexeso žne úspechy na Slovensku i v Česku. Foto: Filip Györe

V troch edíciách tak doteraz vyrobil tím stojaci za Memonikom viac ako dvetisíc kusov tohto hmatového pexesa. Aktuálne je predaný takmer celý náklad, pričom hry väčšinou našli nový domov na Slovensku alebo v Česku. Medzi najdôležitejších odberateľov patria podľa Petra Brtáňa Montessori portály a inštitúcie, ale i špecializované obchody pre nevidiacich, seniorov alebo priamo materské škôlky a centrá.

Tieto spoločenské hry sa v prevažnej miere dostávajú do rúk bežným ľuďom, ktorým sa tím Memoniku snaží ukázať, aké podnetné i náročné môže byť vnímanie sveta bez zraku. V priemere sa mesačne ku klientom dostane 100 kusov tohto hmatového pexesa.

Po Memoniku i tehotenský test pre nevidiace ženy

Tím, ktorí stojí za spoločenskou hrou Memonik, svorne tvrdí, že podnikanie musí mať posolstvo a príbeh. Práve to by malo stmeľovať firmu a oslovovať zákazníkov. I preto išli do crowdfundingu. Reakcie ľudí, ktorí hmatové pexeso podporili, boli pre projekt indikátorom, že jeho tvorcovia kráčajú správnym smerom. „Realizujeme mnohé mediálne a verejné akcie. I cez ne tlmočíme dôležitosť hodnôt, ktoré sami zastávame. Hlavne citlivosť k životu a empatiu,“ zhodujú sa všetci traja.

Tento rok plánujú Nikoleta, Juraj a Peter rozšíriť predaj do Maďarska, Poľska i balkánskych krajín. Memoniku nestojí v ceste nič, keďže je univerzálny a ľahko pochopiteľný. Diať sa ale budú i ďalšie veľké veci. Nikoleta na záver odhaľuje, že vo fáze funkčného prototypu majú napríklad i tehotenský test pre nevidiace ženy i produkty na rozvoj hrubej motoriky detí.

V spoločenskej hre Memonik nájdete napríklad tieto materiály:

Hlavná foto: Filip Györe