8. novembra 2018

Michal Hrabovec rozbiehal softvérovú firmu Anasoft pred 27 rokmi spolu s partiou kamarátov ešte ako študent na internátoch v Mlynskej doline. Na Slovensku je firma najznámejšia pravdepodobne systémami pre správcov domov, v ktorých je dnes spravovaných vyše pol milióna bytov.

Medzi ďalšie riešenia Anasoftu patrí softvér na riadenie priemyselnej výroby, kontrolu kvality a logistiky či systém na podpisovanie dokumentov. Ten používajú klienti od Poľska až po Brazíliu a sú medzi nimi napríklad technologický gigant Samsung alebo jedna z najväčších bankových skupín sveta BNP Paribas.

Firma z východu s miliónovými tržbami. Majiteľ stále jazdí kamiónom

Anasoft zamestnáva viac ako stovku ľudí, okrem hlavného vývojárskeho centra v Bratislave sú zamestnanci roztrúsení v niektorej z pobočiek v Trenčíne, Česku a Nemecku. Firma má na konte množstvo ocenení či už za svoje IT riešenia, alebo aktivity smerujúce k spoločenskej zodpovednosti.

A ocenená je nielen firma. Jej prezident Michal Hrabovec má na konte titul manažéra roka 2009. Keďže počas pôsobenia na čele spoločnosti denne čelí množstvu dôležitých rozhodnutí, z vlastnej skúsenosti hovorí: „Rozhodnutia nielenže zvyšujú mieru stresu, ale tie obzvlášť závažné môžu mať fatálne dôsledky do budúcna.“

Preto v nasledujúcich riadkoch pre čitateľov Forbesu zhrnul tipy, ako sa rozhodovať lepšie, rýchlejšie a efektívnejšie. Prečítajte si, čím sa riadi Michal Hrabovec, šéf jednej z významných IT firiem na Slovensku.

Michal Hrabovec, šéf IT spoločnosti Anasoft. Pokiaľ robíte vážne rozhodnutie, napríklad či niekoho prepustiť, položte si sami sebe jednoduché otázky: „Ako by ste sa cítili, ak by daného človeka najala konkurencia? Ako veľmi by vám to ublížilo?“ Po ich zodpovedaní by malo byť jednoduchšie učiniť rozhodnutie. Foto: Forbes/Miro Nôta

Prvá rada: Šetrite čas, kde sa dá. Každé rozhodovanie uberá energiu, preto ak potrebujete urobiť veľa dôležitých rozhodnutí v priebehu dňa, snažte sa nepodstatné otázky neriešiť alebo nechať na iných. Medzi také rozhodnutia patria napríklad tie, kde obedovať, čo si obliecť alebo ktorou cestou ísť (pokiaľ neupodozrievate taxikára, že vás odvezie naschvál nezmyselnou trasou).

Druhá rada: Nečakajte, ak máte dostatok informácií. Zmierte sa s tým, že väčšina rozhodnutí sa zakladá na zmesi argumentov a intuície. Jeff Bezos, zakladateľ a šéf Amazonu, hovorí, že každé rozhodnutie sa dá zvrátiť a treba sa hádať aj sám so sebou. No hlavne: treba konať rýchlo, najmä keď už máte k dispozícii 70 percent informácií.

Ponúka flexibilnú prácu a manažuje na diaľku.
6 rád od šéfa Microsoftu, ako to zvládnuť

Tretia rada: Položte si otázku, čo je správne. Vážne dilemy treba podrobiť úprimnému skúmaniu správnosti našej motivácie. V Anasofte sme nedávno mali možnosť vyvíjať portál pre pornopriemysel, na ktorom by sme mohli zarobiť nadštandardné zisky.

Táto motivácia je však pre nás nesprávna, keďže s takouto zákazkou by vnútorne nesúhlasila väčšina zamestnancov, a z dlhodobého pohľadu by firme viac uškodila, ako pomohla. Páči sa mi definícia, že etika je poznanie rozdielu medzi tým, čo máte právo (alebo moc) urobiť, a tým, čo je správne.

Štvrtá rada: Nezabúdajte myslieť na druhých. Pokiaľ chcete posúdiť svoje rozhodnutie, pozrite sa na to, aký to bude mať vplyv na rôzne skupiny zainteresovaných. Pri biznisových rozhodnutiach sú to hlavne zákazníci, zamestnanci a akcionári. No taktiež je potrebné vnímať celkový dosah na spoločnosť.

Piata rada: Pozrite sa na vec z pohľadu konkurencie. Pri dôležitých rozhodnutiach nám vie pomôcť aj kreativita rôznych uhľov pohľadu. Môžeme nájsť viac informácií, opýtať sa viacerých ľudí, klásť si otázky z inej strany. Napríklad, ak váhate s prepustením zamestnanca, môžete si položiť otázku, či vám bude ľúto, keď ho získa konkurencia.

Michal Hrabovec, šéf spoločnosti Anasoft, sedí v kresle a za ním je robot. Michal Hrabovec rozbiehal IT firmu spolu s partiou študentov STU z vysokoškolských internátov v Mlynskej doline. Dnes dosahuje tržby okolo deväť miliónov eur ročne. Foto: Forbes/Miro Nôta

Šiesta rada: Pozrite sa na vec z pohľadu vášho okolia. Nezabúdajme ani na neporušenie vlastnej integrity – aby sme neboli zahanbení, keď naše rozhodnutie povieme rodine, zamestnancom či priateľom pri poháriku. Alebo si predstavme, ako by napríklad vyznelo na verejnosti v médiách.

Siedma rada: Predstavte si, že ste sa už rozhodli. Pri veľmi vážnych rozhodnutiach, na ktoré mame pár dní, môžeme vsadiť na vnútorné potvrdenie. Predstavme si teda, že sme sa už definitívne rozhodli. Mali by sme tým získať vnútorný pokoj, dobrý spánok a malo by prísť nadchnutie pre toto rozhodnutie. A nadchnutie by malo zotrvať, aj keď počiatočné napätie vychladne a rozhodnutie ešte raz racionálne zvážime.

Na záver ešte drobná poznámka: predtým, ako sa rozhodnete, či spílite správny strom, uistite sa, že sa rozhodujete v správnom lese.

Hlavné foto: Forbes/Miro Nôta

Tento článok je súčasťou minisérie o Diamantoch slovenského biznisu. Ide o ocenenie pre malé a stredné podniky na Slovensku, ktoré majú najrýchlejší zdravý rast spomedzi všetkých.