Každý má mlsný jazýček a ten potrebuje uspokojiť. S týmto poslaním a dobrou strategickou polohou pod Bratislavským hradom funguje úspešne už rok obchod The Candy Store. Hoci sa javí, že je vyslovene turistickou mekkou, dennodenne obchod navštevujú najmä Slováci.
Príbeh značky Candy Store sa začal písať ešte v septembri roku 2011, keď sa vtedy 21-ročný Čech Marek Čermák rozhodol otvoriť v Prahe obchod s potravinami dovážanými z Veľkej Británie a Spojených štátov amerických.
Mandlove sú zdravé sladkosti. Víťazka MasterChef buduje svoju značku
Ako píše na svojej stránke český, a de facto materský, obchod, franšíza “ostrova sladkostí” sa začala rozrastať až po dvoch rokoch, pričom v súčasnosti len u našich západných susedov je takýchto výnimočných pobočiek jedenásť.
Veselé fazuľky
Majiteľka slovenskej filiálky cukríkového kráľovstva Xénia Dziaková medzitým rozbiehala na Slovensku značku cukroviniek Jelly Belly Jelly Beans. Výrobca cukríkov Jelly Belly Candy Company, z ktorých našinec môže poznať najmä ochutené fazuľky Bertieho Botta zo ságy o čarodejníckom učňovi Harrym Potterovi, mal za rok 2016 obrat v hodnote 195 miliónov amerických dolárov (165,5 milióna eur). Práve Čermák bol dlhoročným a najväčším klientom Dziakovej.
Džemy s alkoholom? Mladú Slovenku ocenili aj michelinskí šéfkuchári
“Je radosť spolupracovať s ľuďmi, s ktorými sa vám robí dobre. Napriek vekovému rozdielu sme si ako obchodní partneri v biznise dôverovali a v decembri 2016 som otvorila prvý Candy Store v Bratislave. Dala som tak priestor aj Jelly Belly. Prevádzkujeme obchod ako franšízu s dcérou Martinou, ktorá študuje posledný rok manažmentu a na rodinnom podnikaní sa podieľa s veľkým nadšením,” hovorí podnikateľka. Väčšinu skúseností získala ešte ako zamestnanec Nestlé, kde pracovala od roku 1996. Naučila sa skúsenostiam z marketingu ale aj brand managementu.
Fazuľky z Harryho Pottera. Foto: Candy Store
Dziaková teraz pomáha napĺňať vízie o dostupnosti vybraných anglických a amerických produktov aj na Slovensku. Na domácom trhu sa po roku objavujú okrem novodobej klasiky ako Oreo, Nutella, Mars, Snickers alebo M&Ms tiež značky amerických čokolád Reese’s či Hershey’s, Hostess i britské Cadbury a Maltesers. Fanúšikov filmu Charlie a továreň na čokoládu zas potešia produkty od spoločnosti Wonka. Sortiment sa pritom nelimituje len na cukrovinky, v ponuke sú slané pochutiny, nápoje, vrátane minerálnych vôd a produktov zdravej výživy, cereálií a ďalších potravín. Záujem o dodávanie tovaru (už nielen značky Jelly Belly) prejavili maloodberatelia, ale aj firmy ako Terno či Tatry Mountain Resorts.
Práca s Jelly Belly
“Mám rada ľudí a mám šťastie na ľudí,” tvrdí s úsmevom podnikateľka. “Keďže Jelly Belly sú prémiový produkt kvalitou a so silnou marketingovou myšlienkou, cítila som, že musím nájsť alternatívne predajné kanály pre tento produkt. Svoju pozornosť som sústredila na distribúciu do špecializovaných obchodov s cukrovinkami, outdoorových obchodov v Tatrách, v Tatralandii, Jelly Belly sú dostupné v pražskom hračkárstve Hamleys, hračkárstvach Dráčik a tak ďalej. Produkt som podporovala masívnym samplingom a ochutnávkami na veľkých eventoch, festivale Pohoda,“ hovorí Dziaková o začiatkoch s cukrovinkami.
„Všetko išlo ľudským prístupom na základe dohody. Boli sme aj s IMT Smile na ich tour Rodina, a zároveň podporujeme ich charitatívne projekty vzorkami či inak,” vymenúva aktivity, ktoré sa podarilo uskutočniť za sedem rokov podnikania.
Nechám ich urobiť chybu
Deň rozhovoru sa mihol od prvého výročia obchodu iba o dva dni. Uplynulých dvanásť mesiacov bilancuje Dziaková s pokorou a trpezlivosťou. “Je to vlastne o investíciách, ktoré máme do marketingu a následných možnostiach. Snažíme sa tieto prostriedky efektívne využiť tak, aby o nás vedelo stále viac a viac ľudí, aby sa v našom obchode cítili príjemne a našli tam to, čo si obľúbili počas svojich kratších či dlhších pobytov v Anglicku či v USA,” uvažuje nahlas.
Niekoľkoročná tvrdá práca ju naučila, že všetko má svoj čas. Vďaka tomu sa vie s dôverou odovzdať svojej intuícii a rozmach nesilí. “Pokiaľ sa náhlite a robíte niečo pod tlakom, nerobí vám to radosť a vyčerpá vás to,” podelila sa o posolstvo.
Obchod má dobrú polohu pod hradom. Foto: Candy Store
Túto motiváciu využíva aj na ďalší osobnostný vývoj. Navzdory neprestajnej snahe, ktorej sa mimochodom snaží naučiť aj svojich zamestnancov, sama navštevuje vzdelávacie kurzy. Aktuálne sa učí, ako byť lepším šéfom v Business Cloude u Petra Kočalku. Dá sa povedať, že sa zlepšuje. “V začiatkoch ma ťahalo upozorniť zamestnanca na to, aby pracoval podľa mojich predstáv. Potom som sa naučila nechať človeka, aby prišiel na to, čo má robiť sám a iba jemne ho usmerním, aj keby urobil chyby.”
Snaží sa, aby sa jej zamestnanci cítili v práci príjemne, aby boli uvoľnení a prirodzení, čo sa následne prejaví na pozitívnej a príjemnej atmosfére, ktorú zákazník nadobudne pri vstupe do obchodu. “Mojím cieľom nie je byť bohatou, síce sa tomu nebránim, ale nie je to môj prvoradý cieľ. Mojim cieľom je, aby ma práca a podnikanie tešilo a posúvalo ďalej v mojom osobnostnom raste. Chcem byť dobrým človekom pre ľudí, ktorých stretnem,” uzatvára plány do budúcnosti.