1. decembra 2017

Vraví, že nápad vyrábať exkluzívne džemy a omáčky s alkoholom jej spadol z neba. Mladá žilinská podnikateľka Iveta Hrabovská buduje svoju značku GentleJam, ktorej produkty ocenili aj michelinskí šéfkuchári.

Svoj biznis projekt vymyslela v jeden neskorý večer pri fľaši vína. „Pamätám si presne, ako sme sedeli s manželom, popíjali a zrazu mi zasvietilo: už viem, čo budem robiť,“ spomína Iveta Hrabovská. „Muž sa najskôr len pousmial, že Ivet, to bude trochu problém, veď ty si nikdy žiadny džem neuvarila.“

Mandlove sú zdravé sladkosti. Víťazka MasterChef buduje svoju značku

Bola to pravda, navyše v gastre nikdy nepôsobila, nemala žiadne skúsenosti. Pracovala v mediálnej brandži a práve prechádzala ťažším obdobím. Cítila, že prišlo vyhorenie, robota ju netešila, potrebovala zmenu. A vždy zvažovala podnikanie v gastronómii, lebo zbožňuje dobré jedlo a odjakživa sa točila v kuchyni, kde by najradšej aj nocovala.

Iveta a Matej Hrabovskí.

Manželovi vtedy v obývačke odvetila niečo v zmysle, že nevadí, ja sa naučím. Hrabovská sa však neriadila knihami, učila sa systémom pokus – omyl, vymýšľala a vybrusovala si vlastné receptúry.

„Jediná porota, jediní ochutnávači sme boli môj muž Matej a ja,“ približuje mladá podnikateľka. „Povedali sme si, že sa nikým nenecháme ovplyvňovať a celý rad produktov si vytvoríme len podľa našej škály chutí. Recepty sme vymysleli pol na pol – a jeho, chlapské, sú tie, kde je väčšie množstvo alkoholu,“ usmieva sa.

Dve podnikateľky, ktoré si upiekli úspech. Čoskoro aj mimo Bratislavy

Nebrali si žiadny úver ani pôžičky. Zvolili cestu nízkych investícií, do rozbehu vložili len približne tisíc eur a za polovicu nakúpili alkohol. No len ten akostný, najkvalitnejší. Ako dopĺňa Iveta Hrabovská, do svojich produktov zásadne lejú iba to najlepšie, čo nájdete na slovenskom trhu.

Predtým, ako založila firmu a značku, urobila si analýzu a vyšlo jej, že je tu diera na trhu. Rad produktov, aký sa chystali manželia pripraviť, neponúkal nikto.  Hrabovská tiež vychádzala zo seba, že ak ona chce niekoho obdarovať, vyberá gastro delikatesu, niečo špeciálne z jedla. Preto si povedala, že by na zákazníkov mohlo fungovať, ak aj svoje džemy a omáčky povýši na darčekové predmety. A trafila: dnes 90 percent produktov, ktoré z GentleJam odchádzajú, sú v darčekových baleniach.

Nepatrí na vianočku

Ale ešte späť k začiatkom. Prvý džem vypustili do sveta v novembri 2014. A aj pri investícii do marketingu a reklamy sa držali pri zemi. Stanovili si, že platiť budú len toľko, na čo si džemy a omáčky samé zarobia. Vedela, že svoje nóbl produkty chce cieliť na biznis klientelu, a tak s nimi nemôže prešľapovať na trhoch. Prvé predaje urobila cez sociálne siete a rozmýšľala, čo ďalej.

„Napadlo mi, že sa zameriam na biznis kluby,“ vykresľuje rodáčka z Vranova nad Topľou. „Takže prvá investícia bola do členstva v jednom z nich a bol to najlepší možný krok. Promovala som si svoje produkty medzi podnikateľmi a veľmi rýchlo som oslovila cieľovú skupinu, o akú som stála.“

GentleJam nepatrí na chlieb, pečivo ani vianočku, je určený ako príloha k syrom či mäsám. Výrobky pod touto značkou dnes nájdete v obchodoch s exkluzívnym alkoholom a delikatesami, na recepciách 4- a 5-hviezdičkových hotelov či v špičkových reštauráciách. A časť predaja beží aj cez e-shop.

Aktuálne je v ponuke 10 džemov a 3 omáčky, najpredávanejšie sú čučoriedkový džem s portským vínom a malinový džem s rozmarínom a kubánskym rumom.

Exkluzívne džemy zo Žiliny zbierajú aj medzinárodné ocenenia.

Jej unikátne produkty postavené na kvalitných surovinách už zbierajú aj medzinárodné ocenenia. Vlani získala ich sladká čili paradajková omáčka s Cabernetom zlatú hviezdu na najprestížnejšej gastro súťaži Great Taste, kde produkty v slepom teste hodnotili michelinovskí kuchári. A tento rok, v konkurencii 42 krajín, pridali prvenstvo na svetovej súťaži džemov v Azerbajdžane. „Hoci prvá súťaž, akýsi gastro Oscar, je medzi ľuďmi oveľa známejšia, nám v biznise viac pomohol úspech v tej druhej,“ približuje Iveta Hrabovská.

Škola podnikania

Dopĺňa, že s ponukami sa práve roztrhlo vrece, o ich značku je záujem z Nórska, Veľkej Británie, Talianska či Francúzska. Rast však krotia, nechcú sa nikam ponáhľať, sústreďujú sa ešte na slovenský trh a od leta pôsobia aj v Česku.

Dôvodom, že ešte nechcú  priveľmi vyskakovať, sú výrobné kapacity. Do výrobne chodia v papučiach, nachádza sa totiž v suteréne ich domu v Žiline a zatiaľ ju ťahajú len s manželom vo dvojici. Ale už potrebujú posily a hľadajú prvých zamestnancov.

S mužom sa v podnikaní dopĺňajú a pomáhajú si. On pred piatimi rokmi rozbiehal svoju značku Poctivé masáže, ktorá ponúka aj krátke masáže do firiem a dnes majú po Slovensku už štyri centrá. Ako dodáva Iveta Hrabovská, práve to bola ich vysoká škola podnikania a skúsenosti z nej pomohli aj pri gastro produktoch.

Alkohol už budem len jesť

Iveta Hrabovská získala aj ocenenie začínajúca podnikateľka roka 2016 na Slovensku a usmeje sa, že to bol pre ňu celkom šok. Vraví, že je človek, ktorý si nikdy nerobí veľké plány. Lebo, ako sa hovorí, človek mieni… „Vždy, keď som si niečo naplánovala, tak to vyšlo inak,“ hovorí s úsmevom.

Beztak jemne načrtne, že sa už pozerajú na nemecký a rakúsky trh, kde by sa do konca budúceho roka radi dostali. Ale najviac ju poteší, keď budú v recenziách od zákazníkov pribúdať najvyššie počty bodov a pochvalné slová. Napríklad aj také, aké napísal jeden z nich: Končím s pitím alkoholu, už ho budem len jesť!

Foto: Tatiana Kušnírová, Michal Kysela