18. augusta 2019

Vyštudovanú architektúru sa rozhodla zavesiť na klinec. Linda Urbanová totiž po pôrode svojej dcérky začala „koketovať” s grafickým dizajnom. Počas dojčenia namiesto čítania knihy radšej kreslila. A všetky motívy či nápady sa vždy točili okolo detí. Nečudo, keď svoje vlastné držala v náručí. Takéto momenty ju priviedli k vlastnému biznisu a značke byHana. V nej dnes vyrába interaktívne a kreatívne produkty pre tých najmenších. 

Všetko vďaka materstvu! Linda Urbanová vďačí za biznis dcére Hane, ktorá má dnes dva a pol roka. „Keď sa narodila, trochu som sa nudila. Veľmi veľa spala, a tak som rozmýšľala, čo s časom navyše,“ vysvetľuje otvorene. Čítanie kníh ju nebavilo, potrebovala sa kreatívne vyžiť a vyblázniť. Skrátka robiť niečo, čo ju bude baviť. Je síce pravdou, že Linda vyštudovala architektúru, no už dlhšie vedela, že si v tejto oblasti kariéru jednoducho budovať nemieni.

Pergamen robil dizajn pre Tatratea, Château Rúbaň či Ponio. Štúdio za to zožalo úspechy i v zahraničí

Ešte počas štúdia na vysokej škole však prišla do kontaktu s grafickým dizajnom. „Vďaka stáži u Ľubice Segečovej som pracovala pre detské múzeum. Okrem iného som pre nich robila zošity k výstavám,“ ozrejmuje.

Grafický dizajnér Martin Bajaník stál pri zrode Shtoora. Potom doňho vložilo dôveru Yeme

Všetky kúsky skladačky do seba však začali zapadať až po pôrode. Malá dcéra, nevyužitý voľný čas, záľuba v tvorení. Bum! Na jar v roku 2018 prišla Linda s vlastnou značkou byHana. Svoje prvé produkty, ktorými boli pracovné zošity, mala pripravené už v septembri. Vtedy musela do ich tlače investovať približne 3000 eur.

Stavila na ekologický trend

V značke byHana sa Linda drží toho, že krása sa ukrýva v jednoduchosti. Svoju grafiku označuje za obyčajnú, nekomplikovanú a minimalistickú. „Zošity sú hlavne čiernobiele, aby vynikla detská ruka a kresba,“ vysvetľuje. Tiež sa drží zeleného trendu, svoje produkty tlačí na eco-friendly papier Favini crush, ktorý firma vyrába z organického odpadu. Obsahuje napríklad citrusové plody alebo šupky orechov.

Grafickému dizajnu sa Linda začala venovať naplno až počas materskej. Všetko, čo vytvorila, bolo určené deťom. Foto: archív značky byHana

„Veľa ľudí mi hovorilo, že deťom je jedno, na aký papier kreslia. To je možno pravda, no mne záleží na našej planéte,“ hovorí otvorene. Linda si tiež myslí, že deťom treba už odmalička ukazovať všetko, čo je krásne. Podľa nej je vizuálne cítenie pri výchove veľmi dôležité.

To chce pomocou svojej práce šíriť aj ďalej. Preto ako grafická dizajnérka spolupracovala napríklad na dvojstránke pre detský časopis Bublina, na košickom festivale pre deti Made4kids a vytvorila i plagát na mieru pre bratislavský event Kid shop up.

Vo workshop bookoch môžu deti napríklad nakresliť to, čo by postavili alebo zasadili na Mesiaci. Foto: archív značky byHana

V značke byHana aktuálne ponúka ekologické voskovky, ktoré sú vyrobené z včelieho vosku, rastlinnej zložky a špeciálne spracovaných potravinárskych farbív, interaktívne pracovné zošity plné úloh, ktoré deťom pomáhajú rozvíjať ich predstavivosť, pamäť, pozornosť i kreativitu a tiež dizajnové plagáty, ktoré vyrába i na mieru.

Na značke pracuje vo voľnom čase

Linda vraví, že so svojou značkou byHana zatiaľ neriešila reklamu. Doposiaľ sa jej vraj oplatila spätná väzba od matiek, ktoré jej produkty kupujú a používajú doma pri svojich deťoch. „Popravde, mňa reklamy veľmi hnevajú, keď sú všade,“ vysvetľuje bližšie. Toto je však oblasť, ktorú by chcela v snahe získať v budúcnosti viac zákazníkov zlepšiť a viac sa jej venovať.

Linda vyrába i plagáty. Napríklad tie s menom (vľavo) alebo tiež s abecedou (vpravo). Foto: archív značky byHana

Začiatkom augusta nastúpila Linda i do svojho prvého full-time zamestnania, ako grafická dizajnérka v spoločnosti Curaprox. Na svojej značke teda pracuje vždy, keď jej to dovolí voľný čas. „Toho je málo, no v hlave mám veľa nápadov,“ ozrejmuje s úsmevom. Do tímu byHana ale nedávno pribrala svoju sestru Ivanu Pham, ktorá jej pomáha s nápadmi, realizáciou, komunikáciou i webovou stránkou.

Aktuálne teda dvojica pracuje na novom produkte, darčekových krabičkách pre novorodencov. Všetky výrobky, ktoré majú v portfóliu značky byHana sú totiž určené pred deti vo veku jedného až štyroch rokov. „Tie bábätká mi tam chýbali. Tak sme sa rozhodli, že nový produkt bude práve pre ne,“ dopĺňa Linda.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk