1. augusta 2019

Pätica žien, ktorá dokopy vychováva 12 detí, organizuje pod názvom kid. shop up od roku 2017 predajný event dizajnérskych značiek pre deti. „Občas sa ľudia čudujú, ako je možné, že sme sa ešte nepohádali,“ vraví pobavene Marika Beňadik Majorová, ktorá má na starosti komunikáciu a médiá. Hovorí, že ich bezproblémová spolupráca sa vraj zakladá na ženskej dôvere.

Celý projekt, ktorý sa koná pravidelne dvakrát do roka v bratislavskej Starej tržnici, postavili na kvalite a estetike. Energický ženský tím v zložení Marika Beňadik Majorová, Milada Halová, Katarína Hulíková, Katarína Morávková a Katarína Rohaľová ho pripravuje vo voľnom čase popri výchove ratolestí, full-time zamestnaniach a iných rozbehnutých projektoch.  

Ako môžu ženy uspieť v kariére a živote? Kľúčom je ich vzájomná podpora

Zvládajú to vraj s odretými ušami vďaka sebazapreniu a vzájomnej pomoci. Inak sa to nedá. Musíte to veľmi chcieť a obetovať tomu čas, dopĺňa Beňadik Majorová, s ktorou sme sa o koncepte kid. shop up rozprávali.  

Víziu dali dokopy na káve

V lete roku 2016 na dvoch koncoch Bratislavy rozmýšľali dve rôzne skupiny žien o veľmi podobnej veci, otvára príbeh predajného eventu Beňadik Majorová. Dokopy ich dala spoločná známa Katarína Hulíková, a z nezáväzného stretnutia na káve sa zrazu ocitli uprostred organizácie prvého ročníka predajného eventu, ktorý sa konal na jar v roku 2017. 

Pätica matiek organizuje event kid.shop up v bratislavskej Starej tržnici. Takto to tam vyzerá. Foto: Kristiana Kóňa/Kristína Botlová
Pätica matiek organizuje event kid.shop up v bratislavskej Starej tržnici. Takto to tam vyzerá. Foto: Kristiana Kóňa/Kristína Botlová

V tomto období boli zhodou okolností všetky na materskej dovolenke, i keď popritom mala každá rozbehnuté ďalšie projekty. Ako mamy sú od začiatku presvedčené, že akýkoľvek vnem, ktorému vystavia svoje deti, ich ďalej formuje. Nie je nám jedno, aké knižky naše deti čítajú, s čím sa hrajú, na čo sa pozerajú, čím majú zariadenú izbu, čo majú na sebe alebo akú kozmetiku používajú, vysvetľuje Beňadik Majorová. Spoločne teda veria, že všetko sa v deťoch ukladá a niekde sa to zúročí.  

V biznis svete založili projekt podporujúci ženy.
Používaniu slova feminizmus sa však vyhýbajú

Preto nemuseli nad cieľom eventu kid. shop up dlho premýšľať. Chceli vyhľadávať poctivé lokálne značky a dizajnové obchody, ktoré by mohli ľuďom priniesť pod jednu strechu. Tak by sme predstavili to najlepšie, najkvalitnejšie a najhodnotnejšie v tomto segmente, opisuje bližšie. Postupne sa rozhodli, že tento predajný koncept bude mať letnú a zimnú edíciu. Tie sa doteraz konali v Starej tržnici. 

Tento rok sa ale rozhodli pre menšiu zmenu a jednorazovo koncom júna usporiadali kid. shop up v trnavskom kultúrnom centre Nádvorie. Chceli sme trošku vykročiť z Bratislavy, osviežiť to, skúsiť nový trh a priestor. Toto miesto je architektonickým počinom, je open air, so stromami, príjemne tam pofukuje vetrík a predajcovia i návštevníci si tú atmosféru nevedeli vynachváliť, vysvetľuje Beňadik Majorová 

Cieľovou skupinou žien, ktoré stoja za týmto eventom, sú matky, ktoré milujú dizajn a férovosť. Foto: Kristiana Kóňa/Kristína Botlová
Cieľovou skupinou žien, ktoré stoja za týmto eventom, sú matky, ktoré milujú dizajn a férovosť. Foto: Kristiana Kóňa/Kristína Botlová

Kid. shop up v Trnave tak nemal v prvom rade komerčný cieľ, dobre vedeli, že v menšom meste toho toľko nepredajú, chceli však predstaviť značku a predajcov novému okruhu zákazníkov. Podobný cieľ má aj špeciálny pop up, ktorý sa už druhý rok koná v septembri v bratislavskom nákupnom centre Central. 

Ambasádorkami eventu sú známe Slovenky

Na prvom ročníku kid. shop up sa zúčastnilo 50 značiek, postupne sa ich počet v Starej tržnici ustálil na približne 70. S tým ale, že sa nám ich prihlási oveľa viac. Je to kurátorovaný výber. Prihlásiť sa môže akákoľvek značka, ale výber podlieha našim nastaveným kritériám, vraví.  

Organizátorky tak veľa diskutujú, značky a ich tovar si prezerajú z každej strany a snažia sa vybrať predajcov, ktorí svoju prácu robia dobre, zaujímavo a poctivo. Pri príprave eventu má každá zo žien na starosti vlastnú oblasť. S organizáciou začíname pomerne skoro. Kid. shop up nemôžeme robiť bez partnerov, takže ich oslovujeme a vymýšľame im na mieru šitú formu prezentácie, ktorou sa dostanú prirodzeným, nenúteným spôsobom bližšie k svojim zákazníkom, ozrejmuje bližšie. Doposiaľ ich myšlienku podporili napríklad Curaprox, Volkswagen Slovakia, Tatra banka, Slovart, Sunar, Bupi i Orange.  

Na svoje si počas dvoch dní prídu i deti, okolo ktorých sa vlastne celý event točí. Foto: Kristiana Kóňa/Kristína Botlová kid. shop up
Na svoje si počas dvoch dní prídu i deti, okolo ktorých sa vlastne celý event točí. Foto: Kristiana Kóňa/Kristína Botlová

Od prvého ročníka predajného eventu detských značiek spolupracujú tiež s ambasádorkami projektu, ktorými sú Kristína Tormová, Tamara Šimončíková Heribanová, Ivica Jusková, Barbara Jagušák a Barbora Števulová 

Máme naše srdcové ženy, ktoré nám pomáhajú. Takisto sú akčné mamy a naše poslanie cítia rovnako ako my. To je taká naša kid. rodina, vysvetľuje Beňadik Majorová. Do tejto rodiny patria i online influencerky a blogerky. Vzhľadom na finančné možnosti eventu stavajú predovšetkým na silu a dosah sociálnych médií.  

Služby? Kútik na dojčenie i bankomat

Event kid. shop up ale nie je určený len na predaj detských značiek. Funguje tiež ako networking. Predajcovia sa medzi sebou rozprávajú. Niektoré dizajnové obchody si berú kontakty na malé značky, opisuje. Súčasťou dvoch dní, počas ktorých sa podujatie koná, je tiež program plný workshopov, divadiel či koncertov.  

Obzvlášť záležať si dávajú na servise. Vieme, že naša cieľová skupina je náročná. Samy ňou predsa sme, usmieva sa Beňadik Majorová. A tak ponúkajú služby vrátane dojčiaceho a prebaľovacieho kútika, parking kočíkov, detský kútik, gastro i bankomat priamo v tržnici.  

Predajcov vyberajú na základe vlastných kritérií. V prvom rade im ide o kvalitu a estetiku. Foto: Kristiana Kóňa/Kristína Botlová kid. shop up
Predajcov vyberajú na základe vlastných kritérií. V prvom rade im ide o kvalitu a estetiku. Foto: Kristiana Kóňa/Kristína Botlová

V ďalších ročníkoch eventu kid. shop up organizátorky plánujú udržať a zvyšovať kvalitu. Rady by sme predstavili značky z iných krajín. Ak sa nám to podarí, tak koncom novembra bude na mieste i sekcia lokálnych značiek z Maďarska, prezrádza. Spoločnými silami by teda chceli zmonitorovať okolité krajiny a rozšíriť ponuku pre návštevníkov aj rozhľad pre predajcov.  

Dôležitou motiváciou je pre organizátorky podpora lokálnych tvorcov a ich edukácia. Každý ročník odovzdávajú ocenenia Kid Design Awards s cieľom vyzdvihnúť to najlepšie v kategóriách Produkt, Kolekcia a Komunikačný dizajn. Ocenených vyberá porota odborníkov: Maroš Schmidt, vedúci Slovenského centra dizajnu, Viera Kleinová, kurátorka SNG, dizajnérka Mikina Dimunova, Ivica Jusková, majiteľka dizajnového obchodu Slávica, a Dana Kleinert, riaditeľka Slovak Fashion Council.

Do čohokoľvek sa táto pätica žien v rámci platformy kid. shop up pustí, všetko spája ich motto, citát požičaný od Dostojevského: „Krása zachráni svet.“

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk