Vždy hovorím, že žena sama má moc, spolu však máme vplyv. Tradične nás učili, že ak chceme uspieť medzi konkurenciou, musíme byť tvrdé, pretože vo vrcholových pozíciách bolo len málo miest. Je ale viac než jasné, že táto stratégia nefunguje. Rovnosť nám totiž prinesie len spolupráca.
V mužských kluboch sa ženy takmer nikdy necítili dobre. Preto sme sa pred viac ako 6 rokmi rozhodli, že vytvoríme platformu Girls´ Lounge. Je to priestor, v ktorom by mal mať každý človek pocit, že doň patrí. Vďaka tomuto projektu sme prišli na dve veci:
- V skupine je sila.
- Ak si uvedomíte svoju silu, tak to prospeje všetkým.
Spojili sme už viac ako 17 500 podnikateliek a žien z korporácií a zaviedli sme nový názov FQ Lounge. Súčasťou tohto projektu sú väčšinou ženy, no pohodlne sa tu cítia i muži. Musíme zvrátiť stereotyp, podľa ktorého sa ženy navzájom nepodporujú.
V biznis svete založili projekt podporujúci ženy.
Používaniu slova feminizmus sa však vyhýbajú
A tak prinášame rady od líderiek, ktoré vám priblížia, ako si máte okolo seba vybudovať silnú sieť ženských profesionálok.
Odstráňte slovo „práca“ z networkingu. Vzťahy v sebe ukrývajú neuveriteľnú moc. Ak ich staviate na spoločných záujmoch a cieľoch, tak budete vo svojej práci úspešnejší. Ľudia chcú totiž pracovať s ľuďmi, ktorých dobre poznajú a majú ich radi. The Girls´ Lounge som odštartovala, pretože som nechcela ísť sama na konferenciu plnú mužov. A tak som pozvala niektoré svoje kamarátky a požiadala ich, aby priviedli ďalšie priateľky.
Ich fond podporuje ženy vo vedení firiem.
Prvé peniaze dajú aj na novú školu v Bratislave
„The Girls´ Lounge ma ovplyvnil ako osobne, tak i profesionálne. Väčšina odvetví je izolovaná, no tento projekt búra bariéry a dovoľuje vám spojiť sa so ženami tak, ako by ste si to ani nedokázali predstaviť,“ hovorí Gail Tifford riaditeľka pre branding spoločnosti WW.
„Moja rada pre ženy znie, aby si dobre premysleli, čo to vlastne networking je,“ vraví. „Samotná skutočnosť, že tento pojem obsahuje slovo práca (work) vytvára na ženy tlak. Tie majú následne pocit, že je to niečo, čo musia urobiť, a tak vidím, ako okolo toho stresujú. Všetko však môže zmeniť to, že prídete do prostredia, ktoré vám umožní stretnúť svoje rovesníčky, spoznať ich a navzájom si môžete vymieňať skúsenosti. A je pravdepodobné, že ak si vybudujete zmysluplné vzťahy, tak vám vydržia celý život.“
Uprednostnite budovanie vzťahov. Biznis nerobíte s firmou, ale s ľuďmi, ktorých máte radi a ktorým dôverujete. Ja stále uprednostňujem čas s kamarátkami. „Na to, aby ste si takéto spojenia vytvorili, sa najskôr musíte rozhodnúť, či je to pre vás dôležité,“ ozrejmuje Erica Keswin, spisovateľka a zakladateľka The Spaghetti Project. „Odráža váš kalendár vaše hodnoty? Mnohokrát nie. Dôvodom nie je, že by ste boli zlým človekom, no nabrali ste si priveľké sústo. Opýtajte sa samých seba, či sú pre vás vzťahy dôležité a prečo to tak vlastne je.“
Vzťahy nie sú jednorazovou záležitosťou. Networking však presne taký je. Tam si podáte ruky a vymeníte vizitky. Kde ale skončíte? Zrejme pri svojom pracovnom stole s plnou hŕbou vizitiek. Na to, aby ste vzťahy udržali nažive, sa o ne musíte poriadne starať. „Vyhľadávajte ľudí, ktorých obdivujete. Požiadajte ich o radu a tú počúvnite. Zúčastňujte sa na všetkých stretnutiach, ktorých sa zúčastniť môžete. V skratke, buďte ženou činu,“ vraví Linda Yaccarino predsedníčka NBCUniversal.
Pomôžte ostatným ženám uspieť. Milujem takzvanú „Shine Theory“. Ide o myšlienku, podľa ktorej ak pomôžete jednej žene uspieť, tak žiariť budeme všetky. „Povzbuďte ostatné ženy! Ak vidíte svoju kolegyňu, ktorá odvádza skvelú prácu, tak ju pochváľte. Povedzte o tom svojmu šéfovi alebo ďalším kolegom,“ hovorí Rebecca Wiser, spoluzakladteľka firmy Womaze. „Spočiatku sa môže zdať, že chcete od seba odvrátiť pozornosť, no v konečnom dôsledku takto dokazujete, že ste tímovým hráčom a inšpirujúcim lídrom.“
Nájdite si svoj tím a venujte sa mu. Za akou skupinou žien by ste sa vydali, ak by ste potrebovali pomôcť, poradiť alebo sa oboznámiť s biznisom? Pokiaľ ide o budovanie vzťahov, tak často dostanete presne to, čo dávate.
Pam Kaufman, prezidentka Viacom/Nickelodeon Global Consumer Products, sa delí o radu, ktorú raz dostala: „Richelle Parham, bývalá marketingová riaditeľka firmy eBay, sa ma raz opýtala: „Koho máte vo svojom tíme?“ Nenarážala tým na ľudí, ktorých riadim, ale na tých, ktorí sú v profesionálnom živote mojou oporou. Jej slová som brala vážne, a tak som začala vytvárať vlastnú skupinu. Hľadala som ženy, s ktorými by som mohla prebrať svoje nápady, ktoré by mi poradili a v ťažkých chvíľach by ma podržali. Dnes je táto skupina dôležitá ako pre moju kariéru, tak i mentálnu pohodu. Nielenže sa vzájomne podporujeme, ale delíme sa aj o príležitosti. Kedykoľvek niektorá z nás nejakú odmietne, tak ju ihneď ponúkne ďalším. Je úžasné byť súčasťou skupiny žien, ktoré chcú, aby ste boli tou najlepšou možnou verziou, a aktívne vám pomáhajú uspieť.“
Spolu sme lepšie. Ako povedala bývalá ministerka zahraničných vecí USA Madeleine Albright: „V pekle existuje špeciálne miesto pre ženy, ktoré nepomáhali ostatným ženám.“ A ako my vďaka osobnej skúsenosti vravíme: „V nebi existuje špeciálne miesto pre ženy, ktoré podporovali ďalšie ženy.“
Prispievateľka Shelley Zalis píše pre Forbes.com o ženách v biznise.