25. decembra 2018

Pracuje na projektoch, ktoré mu sedia hlavne po ľudskej stránke. Martin Bajaník odišiel z vlastnej reklamnej agentúry, aby si mohol založiť grafické štúdio Pekne & Dobre.

Nechcel sa totiž stať manažérom vlastného úspechu a “skorporátnieť”. Rozhodol sa, že vo svojej kariére odolá vábeniu rastu a pracovať bude radšej v malom. Jeho štúdio je jednoducho one man show. V Pekne & Dobre rád privíta ďalších ľudí, no nie v podriadenej zamestnaneckej pozícii.

Naučil sa peniaze klientom zarábať a nie míňať

„Pekne & Dobre ako platforma pre moju sebarealizáciu vznikla len nedávno v roku 2015,“ hovorí Martin o svojom grafickom štúdiu. No samotnému dizajnu i marketingovej komunikácii sa on sám venuje bezmála už 20 rokov. Prešiel si cez viaceré reklamné agentúry, v jednej figuroval tiež ako spoluvlastník, no postupom času dospel k poznaniu, že sa chce venovať takým projektom, ktoré majú zmysel a bavia ho.

Na trhu je už dekádu. Lyra chocolate najviac exportuje do Južnej Kórey

„Výrazne formujúcim zážitkom bolo, keď som sa akýmsi nedopatrením stal kaviarnikom,“ upresňuje pre Forbes.sk. Stál totiž pri zrode značky Shtoor, ktorej cieľom bolo od začiatku prinášať nový pohľad na formát kaviarní v Bratislave. „Dnes už považujeme za prirodzené, že sa kaviareň snaží definovať svojou kávou, domácimi koláčmi či zaujímavým priestorom, nedajbože aj marketingovým konceptom, ale vtedy to bolo pomerne nevídané,“ spomína.

Prácu maliara ľudia väčšinou poznajú. A čo tak práca grafického dizajnéra? Táto patrí Martinovi. Foto: archív M. Bajaníka

Vedenie vlastného biznisu mu v určitom smere otvorilo oči. Vďaka tejto skúsenosti precitol i ako reklamný tvorca. „Naučil som sa, ako pri dizajnovej a marketingovej práci peniaze klientovi zarábať a nie míňať,“ priznáva grafický dizajnér. Za druhý veľký míľnik vo svojej kariére považuje zrod potravín Yeme. Na tomto projekte spolupracoval od samého začiatku a veľmi si ho pochvaľuje. Oslovilo ho, že mu klienti dali nielen príležitosť, no vložili do neho i svoju dôveru: „Stretli sa tu zaujímaví ľudia, dobrý nápad a tiež doba, ktorá bola po niečom podobnom hladná.“

A z tohto všetkého vychádza Martin vo svojom grafickom štúdiu Pekne & Dobre. Zúročil, čo sa postupom času naučil, a dnes pracuje na zaujímavých projektoch pre ľudí, ktorí ho neustále inšpirujú. „Môžem si zaklopkať na drevo, že sa mi to v podstate darí,“ dopĺňa s úsmevom na tvári.

V obaloch vidí bezplatný reklamný priestor

Svoje počiatočné investície do grafického štúdia Pekne & Dobre označuje za minimálne. Počítač, telefón i auto si doniesol z firmy, z ktorej odišiel, v rámci vyrovnania. Dobre pripravenú mal predovšetkým vlastnú hlavu. Martin priznáva, že celý pracovný proces sa snaží udržať priamy a autentický. A tak sa mu vidí byť i efektívnejší. „Vďaka malému rozmeru sa viem venovať menším lokálnym klientom, ktorým sa nikto príliš nechce venovať,“ upresňuje.

Od firmičky k firme. Výrobca sajdra Jablčnô sa nadýchol na veľký rozbeh

Sprvu venoval všetku svoju energiu i kapacitu projektu Yeme, no teraz pracuje i na ďalších veciach. „Dnes už niektorých klientov oslovujem proaktívne, lebo som si povedal, že je mnoho lokálnych výrobcov najmä potravín, ktorí majú príšerné obaly,“ ozrejmuje pre Forbes.sk. A práve tu Martin vidí bezplatný reklamný priestor, ktorého potenciál firmy a ich majitelia dostatočne nevyužívajú.

Originalitu mu uprieť nemôžete. V slovných hračkách je doma. Foto: archív M. Bajaníka

Momentálne sa venuje výlučne projektom, ktoré súvisia s jedlom a potravinami. Vraj to ale vôbec nemal v pláne, jednoducho to tak vyšlo. „Jedinú výnimku tvorila kampaň pre súčasného primátora Matúša Valla, na ktorej som spolupracoval,“ opisuje pre Forbes.sk. Tiež dokončuje rebranding siete bistier a reštaurácií Edo-Kin a na stole mu práve v týchto chvíľach ležia i štyri ďalšie nové projekty. Jeden je strategický, ďalší sa zameriava na jedlo pre fitness centrá a v ostatných dvoch ide o obalový dizajn do retailu.

Dizajn musí odrážať skutočný príbeh značky

A ako vlastne Martin vníma súčasný grafický dizajn na Slovensku? Podľa neho majú ľudia mnoho talentu, no len málo toho aplikovaného. „Je to dané jednak tým, že dizajn ešte stále nie je vnímaný ako hodnota pre zadávateľov či štartujúce biznisy, hoci je to investícia rovnaká ako kúpa prístrojového vybavenia alebo investícia do ľudí,“ ozrejmuje. U nás z jeho pohľadu absentujú vynikajúci dizajnéri, nehovorí ale o dekoratéroch, ktorí dokážu vytvoriť pekné obrázky. Prial by si, aby bolo u nás viac ľudí, ktorí riešia konkrétne, často náročné a zložité problémy.

Úspech dnes podľa grafického dizajnéra žnú na Slovensku tie značky, ktoré sú autentické. Jednoducho robia všetko tak, že im to ľudia do posledného slovka veria. „To je pri mediálnej záplave balastom a kríze dôvery nesmierne dôležité. A toto musí odrážať dizajn,“ opisuje Martin aktuálnu situáciu. Pokiaľ teda ide o malú firmu, tak tá sa nemôže tváriť ako medzinárodný gigant. A rozhodne to nefunguje ani naopak. Ako majiteľ štúdia Pekne & Dobre hovorí, že Heinekenu predsa nikto neuverí, že je to lokálny remeselný pivovar.

Martin pracuje so značkami, s ktorými zdieľa rovnaké hodnoty. Foto: archív M. Bajaníka

Dizajn má byť pravdivý a musí vyrozprávať dôveryhodný príbeh značky. Využíva pri tom výtvarné prostriedky. A keď sme už pri tejto téme, tak my na Slovensku podľa Martina dobre reagujeme na bohatý, štedrý a vizuálne pohostinný dizajn. „Dlho sme boli vizuálne vyhladovaní a teraz sa snažíme trocha zasýtiť,“ upresňuje.

Veľké kariérne plány si majiteľ štúdia Pekne & Dobre nerobí. Vraví o sebe, že je ako surfista, ktorý čaká na dobrú vlnu. A tak mu momentálne v živote vejú priaznivé vetry, v mori nachádza mnoho príležitostí a to si užíva. V prípade, že sa mu nad hlavou niekedy pokazí počasie, tak skúsi „inú pláž alebo úplne iný šport.“ Na teraz sa však z grafického dizajnu teší, pretože má neskutočne veľa podôb a možností na vytvorenie niečoho, čo je užitočné i krásne zároveň.

Hlavné foto: Martinovu prácu vídate denne na uliciach (vľavo). Foto: archív M. Bajaníka