Na titulnej strane februárového Forbesu je trojica mladých Slovákov v zložení: Andrej Pančík (vľavo), Lukáš Platinský (v strede) a Peter Ondrúška (vpravo). Dva roky vyvíjali prelomovú technológiu, vďaka ktorej chcú na cesty priniesť autonómne autá a urobiť tak revolúciu v jazdení. Koncom októbra minulého roka predali ich startup Blue Vision Labs najväčšiemu konkurentovi Uberu, americkej zdieľanej taxislužbe Lyft.
Pri sume za predaj, ktorá sa mala podľa amerického portálu TechCrunch vyšplhať na 100 miliónov dolárov – a ktorú ani jedna zo strán neokomentovala – ide zrejme o najväčší slovenský obchod minulého roka.
Na fotografii je Logan Green, spoluzakladateľ a CEO Lyftu, ktorý koncom októbra minulého roka odkúpil Blue Vision Labs. Foto: SITA/AP
Startup založila pätica študentov na Oxforde – jeden Američan (Bryan Baum), jeden Brit (Hugo Grimmett) a trojica Slovákov. Prvú validáciu ich nápadu zožali už v zárodku, keď získali seed investíciu 2,5 milióna dolárov od fondov, ako je napríklad Horizons Ventures, ktorý spravuje privátne investície do technológií jedného z najbohatších mužov sveta Li Ka-Šinga, miliardára z Hongkongu.
Po tom, ako vo februári minulého roka vyšli z utajeného režimu, hneď oznámili ďalšiu veľkú investíciu: 14,5 milióna od fondu Google Ventures. Tom Hulme, generálny partner fondu, vtedy povedal: „Sme nadšení, že investujeme do jedného z najlepších technických tímov v Londýne. Má funkčný produkt, ktorý dokáže lokalizovať, ukladať a zdieľať obsah v reálnom čase s obyčajným objektívom na smartfóne. Tešíme sa na nové aplikácie v oblasti rozšírenej reality a autonómnych vozidiel.“ Celkom sa tak valuácia startupu vtedy vyšvihla na viac ako 17 miliónov dolárov.
Februárový Forbes prináša miliónových startupistov a hviezdneho fotografa
To, o čom sme informovali ako o horúcej novinke, však zatienila koncom októbra správa o akvizícii Blue Vision Labs americkou taxislužbou Lyft, ktorá ho pričlenila do svojej divízie „Level 5“ na vývoj autonómnych áut, ktorá sa doposiaľ sústreďovala v okolí Silicon Valley.
Po odkúpení startupu, ktorého CEO je Peter Ondrúška a technologickým riaditeľom je Lukáš Platinský, sa tak z ich firmy stala prvá pobočka Lyftu so zameraním na autonómne autá mimo územia Spojených štátov. Pobočku povedie práve Ondrúška.
Blue Vision Labs umožňuje zdieľanie rozšírenej reality pomocou smartfónov. To je dôležité napríklad pre navigáciu, ride-sharingové firmy, ako sú Lyft či Uber, alebo pre rozvoj samojazdiacich áut. Zdroj: Blue Vision Labs (archív)
Peter Ondrúška (29) je mladý odborník na robotiku, ktorý už počas Strednej priemyselnej školy v Dubnici získal druhé miesto na svetovej olympiáde v informatike, ktorá sa konala v Egypte.
Prvý stupeň vysokej školy absolvoval na Karlovej univerzite v Prahe, neskôr prešiel na Oxfordskú univerzitu, kde si urobil doktorát z robotiky. Pracoval aj na vývoji univerzitného autonómneho auta RobotCar.
Počas štúdia školy stihol absolvovať fellowship v prestížnom startup inkubátore Y Combinator a má taktiež za sebou aj stáže v Googli, Facebooku a Microsofte. Ondrúška je členom minuloročného rebríčka Forbes 30pod30.
Lukáš Platinský (29) odišiel po štúdiu na Obchodnej akadémii v Leviciach na Oxfordskú univerzitu, kde študoval computer science. Neskôr pokračoval v doktoráte na Imperial College London v odbore robotické videnie, ktoré je kľúčové pre vývin technológie samojazdiacich áut. Popritom je taktiež, podobne ako Ondrúška (a aj Pančík), absolventom Y Combinatora.
Ešte v roku 2013 prišiel späť na Obchodnú akadémiu do Levíc prednášať študentom – o tom, ako absolvoval stáž pre švajčiarsku pobočku Google a ako sa chystá pokračovať v sídle Google Research v Kalifornii. To bolo ešte pred tým, ako spolu s kamarátmi z Oxfordu vyvinuli technológiu, prostredníctvom ktorej umožnili zdieľanie rozšírenej reality na smartfónoch ako prví na svete (čím predbehli aj Apple a Google).
Potom je to už známy príbeh: predaj firmy za veľké peniaze a prechod pod hlavičku Lyftu, ktorý im s ich miliónovou flotilou áut umožní pracovať na tom, aby sa samojazdiace autá stali bežnou realitou.
Andrej Pančík (30), rodák z Banskej Bystrice a absolvent Masarykovej univerzity a neskôr aj Harvard Business School, má s podnikaním z trojice najväčšie skúsenosti. Jeho prvým „zárezom“ je startup Prizeo, ktorý prepája celebrity s charitami. Nemal ešte ani 25 rokov a už sa mu podarilo presvedčiť na spoluprácu také hviezdy ako sú Justin Bieber, Jamie Oliver, Mariah Carey či Samuel L. Jackson. Práve s týmto projektom absolvoval prestížny Y Combinator v Kalifornii. Bolo to v marci 2014, keď sa prvýkrát objavil na titulnej strane Forbesu ako reprezentant rebríčka 30pod30.
30pod30: Toto je Pančíkova „mafia“.
Mladíci, ktorí rozbehli miliónové biznisy zo Slovenska
Mimochodom, ľudí, ktorí sa na titulnej strane slovenského Forbesu objavili dvakrát, spočítate na prstoch jednej ruky – sú to Andrej Kiska (najprv ako podnikateľ a filantrop, potom ako prezident), zakladatelia Esetu (niektorí individuálne, v decembri 2017 ako osobnosti roka skupinovo), Ján Lunter ml. (najskôr osamote a neskôr s celou rodinou v rozhovore o ich rodinnej firme) a taktiež Andrej Babiš.
Pančík, ktorý mal tiež skúsenosti z Microsoftu, UBS a CERNu, v roku 2015 predal Prizeo za nezverejnenú sumu americkému milionárovi a a filantropovi Toddovi Wagnerovi. Druhým triumfom bolo založenie a predaj ďalšieho startupu Represent, platformy na výrobu dizajnového oblečenia pre celebrity ako sú Ashton Kutcher, Britney Spears či Lady Gaga, za viac ako 100 miliónov dolárov americkej spoločnosti Custom Ink.
Potom to už nasledovalo rýchlo. Pančíka si všimol americký Forbes, keď ho vlani zaradil do celoeurópskeho rebríčka 30pod30. Pančík spolu s Ondrúškom a Platinským medzičasom rozbiehal Blue Vision Labs, po predaji v ňom už nezostal aktívny.
Prečítajte si, ako sa poskladal tím, ktorý toto celé dokázal:
Ako ste sa dali dohromady?
Ondrúška: Stretli sme sa na Oxforde. Ja som tam išiel po bakalárskom štúdiu na Karlovej univerzite a skončil som tam PhD. v robotike. Andrej, ty si tam už robil to PhD.?
Pančík: Áno, to bolo ešte predtým, ako som „dropoval“ (nedoštudoval).
Platinský: Ja som tam robil bakalára aj master, dohromady štyri roky.
Ondrúška: Moja oblasť, aj Lukášova a Andrejova, boli veľmi prepojené. Potom Lukáš odišiel robiť PhD. na „Imperiali“ (Imperial College London) a Andrej, ako sa vie, začal robiť vo veľmi „engaged“ startupoch (smeje sa).
Odkiaľ ste sa poznali s ďalšími dvoma spoluzakladateľmi?
Pančík: S Bryanom Baumom som pracoval na Prizeu aj Represente a Hugo Grimmett bol tiež výskumníkom na Oxforde. Tak je to vždy v začiatkoch startupu – dajú sa dokopy priatelia a známi priateľov a poskladáte to. Na začiatku sme si robili srandu, že sme tímom founderov s PhD. titulmi (úsmev). Môžeme však povedať, že zakladateľský tím je ultratalentovaný vo všetkých oblastiach, potrebných na vybudovanie úspešného startupu. Napríklad Bryan výrazne pomáhal s fundraisingom a Hugo sa venoval operatíve, riadeniu flotíl a procesom.
Ako vám pri stretnutiach s partnermi alebo investormi pomohlo, že máte za sebou predchádzajúce exity a že všetci máte titul z Oxfordu?
Pančík: Pri každej etape obchodného procesu, ak stretnutia s investormi alebo partnermi tak môžem nazvať, je dôležité niečo iné. Na začiatku musíte mať predošlé dôkazy úspechu, ktoré svedčia o kredibilite, musíte mať vybudovanú osobnú značku a pomôžu aj veci, ktoré spomínate: dobrá škola, doktorandské tituly a výskumy, track record (predaj Prizea a Representu).
Ondrúška: Na konci dňa ale dáte ľuďom do ruky technológiu, ktorá funguje a sú úplne mind-blown (smiech).
Koľko ľudí, ktorí rozbiehali aj Prizeo a Represent, pracuje v Blue Vision Labs?
Pančík: Nie je ich až tak veľa. Mnoho ľudí k nám prišlo z výskumného prostredia top univerzít, z automotive a z firiem v priemysle. Rozdielne skúsenosti sú veľmi dôležité.
Je táto technológia úplne „najzákladnejšia“ zo všetkých, ktoré ste vybudovali vrátane Prizeo alebo Represent?
Pančík: Nie som si tým až taký istý. Na jednu stranu sú to úplne odlišné segmenty s rôznou mierou vyzretosti, čiže inovácie prebehli na úplne rôznych úrovniach. V Represente (eshop, ktorý spája merchandise celebrít pod jednu strechu) sme väčšinu inovácií dosiahli zúžením dodávateľského reťazca a odstrihnutím sprostredkovateľov. Vďaka tomu sme dokázali zväčšiť marže a to nám umožnilo investovať viac do marketingu, zapojiť publikum.
V Prizeu (stránka, ktorá napríklad ponúka na dražbu čas strávený s celebritami ako Justin Bieber, Alicia Keys či Samuel L. Jackson a výťažok ide na charitu), sme sa pustili do odvetvia, ktoré je staré ako moderná civilizácia a napriek tomu sa v ňom nedeje tak veľa inovácií, ako by sa malo.
Pritom to, ako ľudia prispievajú na charity, je dané aj kultúrou regiónu. Je to bazálna záležitosť, čo však neznamená, že inovácie tu neexistujú. To, čo sme vytvorili, je úplne základná technológia, ktorú môžu používať charitatívne a neziskové organizácie. Podobne môžeme povedať, že Blue Vision Labs vyvinul technológiu, ktorá je veľmi fundamentálna pre automotive.
Celý rozhovor s partiou z Blue Vision Labs si prečítate vo februárovom vydaní Forbesu. Dozviete sa, ako ich technológia funguje, prečo museli na to, aby ju vyskúšali, preletieť Atlantik, ako premýšľali pri predaji firmy a kedy sa dočkáme toho, že každé jedno auto na ceste bude samojazdiace.
Vydanie si môžete zakúpiť TU. Poštovné je na nás!
Hlavné foto: Miro Nôta