Bratia Oprendekovci sa po úspechu s cidermi Opre rozhodli ísť aj do segmentu kvalitného nealka. Ich limonády Mellos priniesli tradičné slovenské chute, napríklad nealko borovičku, no do ponuky plánujú pridať aj exotiku. Pripravujú limonádu s príchuťou rastliny klitória.
Podnikanie bratov Gabriela a Rada Oprendekovcov z Košíc je príbehom o tom, ako sa dvaja mladí ľudia aj napriek skeptickosti okolia môžu stať úspešnými podnikateľmi. Na slovenský trh prišli pred štyrmi rokmi s vtedy neznámym, no dnes veľmi populárnym ciderom.
Cidery aj nealko vyrábajú bratia na rovnakých strojoch. Foto: sul
„Nemali sme podnikateľské zázemie. Okolie nás skôr odhováralo, ako podporovalo,” vraví starší Gabriel. Zariskovali však, pretože ich, ako sami hovoria, motivovalo vyrobiť niečo vlastné, naše, jedinečné a s pridanou hodnotou. Preto nazhromaždili 10-tisíc eur a išli do toho. Okrem vlastných úspor im pomohli hlavne peniaze zo študentskej pôžičky, pretože k inej sa v tom čase nevedeli dostať. Počiatočné odhady sa neskôr ukázali nízke, a tak časom museli doinvestovať ešte 5-tisíc €.
Prvú kaviareň otvoril v 18-tich. Dnes rozbieha druhú prevádzku a biznis v Johannesburgu
„Cider existuje v zahraničí už vyše tisíc rokov, pil ho napríklad aj Julius Caesar,” hovorí Rado. Keďže si cider jeho brat obľúbil v zahraničí, a na Slovensku sa vtedy nedal kúpiť, Rado mu ho ako študent biológie vyrobil.
Zachytili boom
Neskôr sa ho rozhodli vyrábať aj na predaj a dokonca neplánovane zachytili blížiaci sa boom ciderov, ktorý sa na Slovensko rozšíril z okolitých krajín. „V pobaltských krajinách a v strednej Európe sa cider pil už pred desiatimi – pätnástimi rokmi. Dokonca aj do Česka prišiel o štyri roky skôr ako k nám,” vysvetľuje Gabriel.
Barový klenot z východu: Dublin Cafe stavil na vzdelávanie, vychovali aj majstra sveta
Príchodom cideru sa tak na našom trhu podľa neho zaplnila diera medzi pivom a vínom, pretože nechutí ako pivo, no zároveň nie je taký silný ako víno.
Bratia tak na úvod vyrobili prvých 1800 fliaš a začali robiť ochutnávky. „Dostali sme pozitívne reakcie, pretože sa nám podarilo trafiť chuť pre Slovákov. Ani príliš sladký, ani príliš suchý, taký stred,” objasňuje Gabriel.
Opre sa od ostatných mainstreamových ciderov líši stopercentným obsahom štiav. Foto: sul
Experiment s nealko borovičkou
Keď sa približne po roku začalo ciderom dariť, bratia sa začali obzerať po ďalších možnostiach a na trhu objavili potenciál s kvalitným nealkom. „Mainstreamové nealko je dostupné v absolútnej väčšine podnikov a zákazník potrebuje piť aj niečo kvalitnejšie,” vraví Gabriel. Keďže stroje mali už z produkcie ciderov, pred minulým letom sa pustili do výroby nealko „mellosiek”.
„Neuberali sme sa klasickým spôsobom, akým je robená väčšina limonád s cukrom. Siahli sme po tradičných slovenských ingredienciách – mede a bylinkách. Limonády sa veľmi dobre uchytili medzi našimi existujúcimi zákazníkmi a zároveň získavame nových zákazníkov, ktorých sme s ciderom nedokázali osloviť,” hovorí Gabriel.
Produkcia ciderov Opre:
- Celkovo: 80-tisíc litrov cideru za 4 roky
- Ročne: 20-tisíc litrov cideru, 15-tisíc litrov limonády
- Nárast: 3-tisíc litrov cideru ročne
Aktuálne majú v ponuke tri druhy limonád: tymián & mäta, ruža & ibištek a borievka & chilli. Posledná spomínaná, teda borovičková, je bylinková limonáda s príchuťou borievky a chilli. A prečo práve chilli? Pripomína pálenie ako od alkoholu.
„Nealko nápoje vyrábame rok, ale už pomaly dobiehajú výrobu ciderov. Keďže sme využili skúsenosti, ktoré sme získali z cideru, limonády mali oveľa rýchlejší nábeh,” konštatuje Gabriel. To predstavuje objem približne 20-tisíc litrov ročne.
Exotika, rast produkcie aj zahraničná expanzia
„Nedávno sme uviedli na trh limonády ‘zázvor & citrón’ a energetický nápoj na prírodnej báze s medom a bylinkami. Pripravujeme limonádu s thajskými bylinkami ‘klitória & koriander’, ktorá bude veľmi exotická,” prezrádza Gabriel. Tým by sa mal podľa aktuálnych plánov počet produktov zastaviť, chcú sa totiž sústrediť na rast počtu vyprodukovaných fliaš a expanziu na zahraničné trhy.
Netradičnú nealko borovičku doplní onedlho v ponuke exotická limonáda s príchuťou klitórie. Foto: sul
„Cider sme už exportovali do Dánska, Holandska, Estónska, Rakúska, Česka, a rokujeme s veľkým čínskym distribútorom. Snažíme sa radšej nájsť silného zahraničného odberateľa, ako slovenský supermarket,” hovorí Gabriel. Ak by sa rozhodli pre supermarkety, stúpli by im náklady na reklamu a klesli marže.
„Rokovali sme s troma supermarketmi na Slovensku, ale nakoniec sme sa rozhodli do žiadneho náš cider nedodávať,” vraví Gabriel. Rado dodáva: „Museli by sme byť schopní vyrábať veľmi veľa a zároveň by mohla klesnúť úroveň našej značky.”
Titulná foto: Bratia sa v biznise dopĺňajú. Jeden je biológ, druhý marketér. Foto: sul