17. mája 2019

Ako sami tvrdia, chcú prinášať “bullshitfree” krmivo. Bez éčok a zbytočností. Keď sa Alie Lengyelová a Matej Toman rozhodli, že začnú vyrábať zdravé bio a eko produkty pre domácich miláčikov, tak sa zaviazali, že ich biznis bude ohľaduplný. Dnes spolu v Prahe vedú značku Pet Farm Family.

Ona sa venuje zákazníkom, sociálnym sieťam a komunikácii. On sa zase stará o vizuálnu časť firmy, vývoj produktov a celkový chod značky ako CEO. A spolu s ich tímom, v ktorom spolupracujú ľudia zo Slovenska, Česka, Maďarska a  jeden Srb, fungujú ako hodinky. Alie s Matejom sa ale jednohlasne zhodujú na tom, že vyrobiť chutnú a zároveň zdravú konzervu pre chlpáčov nie je vôbec jednoduché. Preto sa vždy opierajú o výskumy z oblasti výživy.

Starý sklad opäť ožil

Všetkému predchádzala značka Sušienkovo, ktorá vznikla v roku 2012. V tom čase sa Alie a Matejovi priplietla pod nohy fenka, ktorej dali meno Sušienka. Ako ich prvý pes im prevrátila život naruby. „Hneď sme vedeli, že jej nemôžeme dopriať tú najzákladnejšiu vec. Kvalitné kupované jedlo,“ vysvetľuje Alie 

Pes na pracovisku je výhodou. Zamestnancom pomáha vytvoriť si zdravé návyky

Odvtedy sa podľa nej veľa nezmenilo a výrobcov, ktorí používajú lokálne a kvalitné suroviny, by ste spočítali pokojne na prstoch jednej ruky. „Kafilérny odpad, či „mäso“ nejasného pôvodu v krmive pre zvieratá stále dominujú,“ upozorňuje otvorene. Spoločne s Matejom odsúdili i plastové balenia, ktoré sú síce praktické, no voči prírode absolútne bezohľadné.

V značke robia všetko pre dobrý a zdravý život zvierat. Základom je kvalitná strava. Foto: archív Pet Farm Family

Rozhodli sa tak, že ich značka Sušienkovo bude iná. V tejto malej a poctivej továrničke začali vyrábať produkty pre zvieratá nielen s láskou, ale i ohľadom na životné prostredie. Po dávke byrokracie a troch rokoch fungovania pridali k pôvodným sušienkam aj ďalšie produkty. Najskôr išlo o sušené mäso, neskôr konzervy a kozmetické prípravky.

Slovenská firma s doplnkami pre psov si razí cestu do sveta

„Nakúpili sme zopár elektrických pomocníkov, aby nám práca išla od ruky a zároveň sme sa rozhodli pre rebranding. Sušienkovo bol síce ľubozvučný názov, no práve to bolo pre nás limitujúcim faktorom,” vysvetľuje Alie pre Forbes.sk. Medzičasom do ich zvieracej rodiny pribudli i Špagetka so Škoricou. Pre zmenu názvu na Pet Farm Family sa ale dvojica rozhodla najmä po nadviazaní spolupráce v zahraničí. Jednoducho chceli na trh priniesť produkty s medzinárodným potenciálom.

Pri výrobe všetkých produktov je dôležitá kvalita. Základom všetkého je skutočné mäso. Foto: archív Pet Farm Family

Na začiatku museli investovať prevažne do prerobenia priestorov starého skladu. Ten premenili na modernú a ekologickú výrobňu. „Ani stroje nám nespadli z neba. Momentálne disponujeme asi 15 kusmi väčšej techniky, ktorá nám pomáha všetky suroviny spracovať, zavariť, schladiť a hlavne vyprodukovať v dostatočnom množstve,” ozrejmuje bližšie Alie. Celkové investície podľa nej už aktuálne prekročili hranicu 800-tisíc eur.

Bez výhovoriek

Dvojica sa do Prahy presťahovala pred ôsmimi rokmi a návrat na Slovensko neplánovala. Preto bolo prirodzené, že si biznis vybudovala práve v českej metropole. Prvé dva roky sa oň starali len sami, spustili e-shop na Slovensku a až po troch rokoch aj v Česku spolu s kamenným obchodom Křupavé místo. „Tu sa k nám pridali môj brat Lukáš s priateľkou Saškou, s ktorými sme to rozbehli na plný plyn,” vraví Alie pre Forbes.sk.

Pôvodný koncept Sušienkova sa zmenil na Pet Farm Family. Foto: archív Pet Farm Family

V značke Pet Farm Family svoje produkty vyrábajú udržateľne a s ohľadom na životné prostredie. Táto ochrana prírody sa ale netýka len obalových materiálov. Tie plastové možno jednoducho nahradiť kompostovateľnými a recyklovateľnými, no je toho viac. „Zaujímame sa o to, či sú naše ovocie a zelenina striekané a či tým priamo ohrozujeme život včiel, vtáctva či divej zveri,” upresňuje Alie.

Celá továrnička Pet Farm Family tiež funguje na zelenej energii. A práve detaily spolu tvoria mozaiku, ktorá definuje tento biznis. „Je to o rešpekte k zvieratám (Pet), podpore farmárov (Farm), ktorí robia svoju prácu srdcom a rodine (Family), ktorá sa každý deň schádza v práci, aby menila svet chlpáčov k lepšiemu,” vysvetľuje Alie význam názvu značky. Podnikajú teda bez výhovoriek a kompromisov.

Za týmto biznis nápadom treba hľadať lásku k domácim miláčikom. Tá je základom. Foto: archív Pet Farm Family

Produkty značky označujú za bio a eko. Podľa dvojice majiteľov je to smer, ktorý jasne popisuje ich hodnoty a filozofiu. Všetky produkty si vyrábajú sami, bez pomoci z externého prostredia, iným ľuďom tento proces skrátka zveriť nechceli. Na kvalitu chcú mať maximálny možný dosah. „Chceme prinášať bullshitfree krmivo. Bez éčok a zbytočností. A to si najlepšie vyrobíme sami,” tvrdí Alie bez okolkov.

Hmyz ako krmivo budúcnosti

Aktuálne majú pod značkou Pet Farm Family v ponuke konzervy, vývary a ďalšie mäsové pochúťky, ako sú napríklad sušienky či jerky. Najnovšie majú pripravené i bio granule z ozajstného mäsa, nie z odpadov, ako je tomu „zvykom“. „Okrem jedlých produktov ponúkame aj prírodnú kozmetiku, ekologické hračky či dizajnové fair trade pelechy od firiem, ktoré zdieľajú našu filozofiu a chcú zmeniť svet k lepšiemu,” hovorí podnikateľka.

Na chode značky sa aktuálne interne podieľa 15 ľudí. Podľa dvojice majiteľov biznisu nie je jednoduché viesť vlastný tím. Obaja sa však zhodujú na tom, že delegovanie úloh im nesmierne pomohlo. Dnes už na všetko okolo biznisu nie sú sami.

Podnikanie postavili i na originálnych názvoch produktov. Čo takto baranica, kravina či cvrček? Foto: archív Pet Farm Family

Do budúcnosti majú smelé a veľké plány. Najbližšie čaká značku rozdelenie krmiva podľa životných etáp a rozšírenie do ďalších európskych krajín. Pokračovať plánujú i vo výrobe ekologického krmiva budúcnosti. Tým sú produkty z hmyzu s názvom Insecta, za ktoré tento rok získali ocenenie GRAND PRIX 2019 na veľtrhu For Pets v Prahe.

„Postupne by sme radi kŕmili chlpáčov v celej Európskej únii, no na to si ešte tri alebo štyri roky počkáme. Základom je neupustiť od zásad a rozšíriť povedomie o ekológii a udržateľnosti nielen v oblasti výroby krmiva pre zvieratá, ale vo všetkých aspektoch života,” dodáva na záver Alie.

Hlavné foto: archív Pet Farm Family

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk