Takmer dve desaťročia starý manifest Elona Muska, v ktorom súčasný najbohatší muž sveta predstavil víziu výrobcu elektromobilov krátko po svojom prvom verejnom prejave, zmizol zo stránky spoločnosti, rovnako ako všetky príspevky Muska a vedúcich pracovníkov Tesly zverejnené pred rokom 2019.
V dokumente, ktorý bol v podstate stanovami spoločnosti, predstavil Musk víziu, podľa ktorej malo byť hlavným cieľom Tesly ukázať, ako môžu elektromobily a solárna energia pomôcť v boji proti zmene klímy vrátane vytvárania čoraz cenovo dostupnejších elektromobilov.
Muskov názor sa však v posledných rokoch dramaticky zmenil, rovnako ako jeho prístup na klímy.
Veľký obrat
Muskove slová v augustovom rozhovore s klimatickým skeptikom Donaldom Trumpom, ktorého podporil v prezidentských voľbách, ukazujú, že sa jasne odchýlil od svojich predchádzajúcich názorov, v ktorých zdôrazňoval riziká závislosti od ťažby ropy a plynu.
„Moje názory na zmenu klímy, ropu a plyn sú dosť skromné,“ povedal Musk počas diskusie. „Nemyslím si, že by sme mali démonizovať ropný a plynárenský priemysel a ľudí, ktorí tvrdo pracujú v týchto odvetviach, aby poskytli energiu, ktorú potrebujeme na podporu ekonomiky.“
To sú však diametrálne odlišné slová v porovnaní s rokom 2006, keď napísal na svojom blogu: „Hlavným cieľom Tesla Motors (a dôvodom, prečo ju financujem) je pomôcť urýchliť prechod od ekonomiky založenej na ťažbe a spaľovaní uhľovodíkov k ekonomike založenej na solárnej elektrine, ktorú považujem za hlavné, ale nie jediné udržateľné riešenie.“
Sľúbil tiež, že každý ďalší model Tesly bude lacnejší ako ten predchádzajúci. Vtedajším Muskovým cieľom bolo sprístupniť elektromobily pre široké masy.
Čoraz väčšia vízia
Napriek úspechu Tesly ako najhodnotnejšej automobilky na svete a minuloročnému rekordnému predaju 1,8 milióna áut, Musk tiež ustúpil od svojho cieľa predať do konca desaťročia dvadsať miliónov áut ročne.
Namiesto toho sa zameral na podporu robotaxíkov a autonómnych vozidiel ako kľúčových prvkov budúcnosti a ziskovosti Tesly.
Pri hľadaní príspevku, ktorý Musk zverejnil 2. augusta 2006, sa teraz dostanete iba na stránku blogu spoločnosti, kde najstarším príspevkom je ten z 18. januára 2019. Aktualizovaná verzia jeho vízie Master Plan, Part Deux, ktorú Tesla zverejnila 20. júla 2016, už tiež nie je k dispozícii.
Text a obrázky chýbajúcich článkov možno nájsť na mnohých fanúšikovských stránkach Tesly, ale už nie sú dostupné prostredníctvom internetového archívu Wayback Machine.
Miláčik trhov
Príspevok z roku 2006 bol zverejnený krátko po prvom verejnom podujatí Tesly v júli 2006, keď spoločnosť predstavila svoj elektrický Roadster, športové auto Lotus Elise poháňané batériou a motorovým systémom Tesly.
V čase, keď trh s elektromobilmi ešte neexistoval, text slúžil ako základné vyhlásenie zámeru spoločnosti. Počas niekoľkých rokoch od vydania manifestu sa vďaka nemu Elon Musk a Tesla stali miláčikmi v environmentálnej komunite, čo pomohlo spoločnosti získať finančné prostriedky na IPO (verejný úpis akcií, pozn. red.) v roku 2010.
Dokonca, vďaka manifestu vznikol aj samostatný predmet na obchodnej škole Stanfordovej univerzity.
Problémy sa hromadia
Zmazanie starších článkov na stránke Tesly prichádza po tom, čo médiá minulý týždeň začali informovať, že príspevok z októbra 2016, ktorý tvrdil, že „všetky autá Tesla vo výrobe majú teraz plne autonómny hardvér, zmizol“.
Spoločnosť čelí hromadnej žalobe, ktorá obviňuje Muska a automobilku zo zavádzania kupujúcich o schopnostiach autonómneho riadenia svojich vozidiel.
Hoci Musk uviedol, že spoločnosť je lídrom v tejto technológii, inžinieri Tesly opakovane potvrdili, že Autopilot a FSD (plne samoriadiace vozidlo) sú asistenčné technológie, ktoré vyžadujú, aby bol vodič vždy pripravený prevziať kontrolu nad vozidlom.
Kalifornské regulačné orgány tiež obvinili spoločnosť zo zavádzajúcej reklamy týkajúcej sa tvrdení o Autopilotovi a FSD a Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky identifikoval tento rok 13 smrteľných nehôd súvisiacich s autopilotom, pričom zistil, že použitie názvu na opis systému „môže viesť vodičov k presvedčeniu, že autopilot má väčšie schopnosti, ako v skutočnosti má a môže viesť vodičov k tomu, aby autopilotovi príliš dôverovali“.
Musk ani Tesla nereagovali na žiadosť Forbesu o reakciu.
Autorom článku je Alan Ohnsman, pôvodne vyšiel na stránke amerického Forbesu.