22. októbra 2020

Čo nám vzali a dali dve vlny pandémie koronavírusu? Ako ustáť prebiehajúcu druhú vlnu, počas ktorej sa sprísňujú opatrenia, plánuje sa celoplošné testovanie a skloňuje sa slovo lockdown? Šírenie ochorenia Covid-19 ovplyvnilo naše súkromné aj pracovné životy, nič nezostalo nedotknuté. Čo pre nás doposiaľ znamenal rok 2020, od ktorého sme si všetci sľubovali niečo iné? 

Aj keď to nie je jednoduché, musíme si uvedomiť, že každá minca má dve strany. Tie pandemické nižšie približuje Ingrid Schostoková Krupičková, life a biznis koučka zo vzdelávacej organizácie Topcoach.sk

O čo nás pripravila prvá vlna?

Zastihla nás nepripravených. Mali sme rozbehnuté politické zmeny s vidinou zlepšovania ekonomiky, a zrazu došlo ku katastrofe. V pracovnej sfére mnohí padli, nie vlastným zavinením, na úplné dno. Mnohí prišli o živobytie. Tí, ktorí mohli ďalej pracovať a zarábať, prišli minimálne o pocit istoty.  

O prvej a druhej vlne pandémie hovorí Ingrid Schostoková Krupičková. Foto: archív Topcoach.sk

Ďalší prišli o možnosť cestovať za blízkymi, ktorí žijú na druhej strane zemegule. Stratili sme zdanlivo drobné veci. Posedenia s priateľmi, výlety lietadlom, možnosť voľného pohybu. Všetci sme museli vystúpiť z komfortnej zóny a postaviť sa čelom novej situácii, novým pocitom.  

Čo nám vzala druhá vlna?

Hneď na začiatku nám zobrala pocit slobody. Počas leta mnohí cestovali ostošesť, užívali si čas s rodinou a priateľmi, voľnosť pohybu s rúškom či bez neho. Mnohí nepoznali nikoho, kto by bol nakazený, opatrenia boli minimálne, cítili sa slobodne. 

A čo po korone? Týchto 9 zvykov si možno zachovať, keď sa pandémia skončí

Potom sme o túto slobodu prišli, čo, prirodzene, znášame ťažko. Národ si stále pamätá neslobodu socialistickej éry, a navyše ani nevieme, dokedy celá táto situácia potrvá. Komunikácia opatrení z vládnych kruhov je mätúca. Nezanedbateľný je aj fakt, že na rozdiel od prvej vlny, v druhej nás už nenabíja slnečné a teplé počasie.  

Čo sme sa v oboch vlnách naučili?

Že zvládneme také veci, o ktorých sme ani nechyrovali. Manažéri našli počas krízovej situácie v prvej vlne nové postupy, ktoré mohli v druhej vlne rýchlo nasadiť. Neriadiaci pracovníci v korporátoch mali príležitosť pocítiť vďačnosť, že neprišli o prácu, a pomerne ľahko prijali obmedzenia. 

Koronakríza nám dáva príležitosť vyskúšať a naučiť sa nové veci. Prírodné katastrofy vždy prinútili ľudí niečo vymyslieť, stať sa kreatívnejšími, aby ustáli zmeny. Táto pandémia je inovačný katalyzátor, ktorý urýchli vývoj a masívne zavádzanie nových technológií do pracovného a súkromného života. Náš život sa dokonca v mnohých oblastiach stáva lepším. Napríklad home office, ktorý býval benefitom vyvolených, sa stal dostupným pre celé tímy, a všade, kde to bolo možné. Urobil z nás profesionálov na Zoom či Teams 

Pandémia koronavírusu nás napĺňa strachom.
Psychológ radí, aby sme ho radšej nahradili nádejou

Zvýšila sa efektivita stretnutí, namiesto presunov z kancelárie je možné absolvovať ich odkiaľkoľvek. Rastie digitalizácia. Učitelia a žiaci objavujú čaro e-vzdelávania vo virtuálnych triedach. Študenti robia prijímačky a iné skúšky doma, prostredníctvom videohovorov. Zmenili sa naše nákupné zvyklosti, od vyhľadávania tovaru cez objednávanie až po platbu. V našich peňaženkách má platobná karta prednosť pred hotovosťou. Čaká nás jedna z najväčších výziev, nájsť rovnováhu medzi digitálnym a reálnym svetom.  

Päť tipov, ako zvládnuť druhú vlnu

Niektorí sa počas toho, ako druhá vlna pandémie naberá na sile, vraciame k zvykom z jarného obdobia. Intenzívnejšie než v letných mesiacoch, počas ktorých sme mali pocit, že sa naše súkromné a pracovné životy začínajú vracať späť do zabehnutých koľají, sledujeme dianie okolo seba. Denné prírastky nakazených doma a vo svete chvíľami otriasajú naším vnútrom. „Lámanie“ číselných rekordov láme aj nás samých. Ingrid Schostoková Krupičková má pre nás päť tipov, ako ustáť druhú vlnu: 

  1. Kľúčová je psychická pohoda. Nenariekajme nad tým, čo nemôžeme zmeniť. Obmedzme konzumáciu zlých správ, nesledujme vývoj situácie viac ako raz denne. Sústreďujme sily na to, ako sa mať lepšie. Starajme sa o svoje fyzické telo, dožičme si dostatočný spánok, dobré jedlo, dostatok pohybu aj činností, ktoré môžeme doviesť do konca.
  2. Zaveďme si rutinu. Potrebujeme sa nejako uzemniť. S tým nám pomôžu pravidelne sa opakujúce, predvídateľné činnosti.
  3. Buďme pozitívni, optimistickí. Optimisti stres a zmenu k horšiemu zvládajú ľahšie. Optimizmus je výhodou pri zvládaní chorôb, prekonávaní prekážok aj udržaní pocitu spokojnosti. Dobrou správou pre pesimistov je, že aspoň v niektorých aspektoch môžu byť optimistami. Prenesme sa v mysli do budúcnosti, kde sú naše problémy už vyriešené, a jediná naša úloha je nájsť spôsob a zdroje, ktoré k tomuto želanému stavu poslúžili. To je už proces tvorenia s očakávaním dobrého konca. 
  4. Pobime sa s nepriateľom, ktorého poznáme. Je ťažké bojovať s niečím, čo nemá tvár ani tvar. Pomenujme svoje obavy. Čoho konkrétne sa bojíme? Čo najhoršie sa môže stať? Potom sústreďme svoju pozornosť na hľadanie riešenia danej situácie. 
  5. Zasiahnime, keď je toho na nás priveľa. Pokiaľ nám situácia prerastá cez hlavu, nehanbime sa požiadať o pomoc. Niekedy stačí telefonát s blízkym človekom. Dovoľme si hovoriť o tom, čo potrebujeme. Doma aj v práci. Ak to nestačí, alebo nechceme hovoriť s nikým z okruhu známych, vyhľadajme pomoc psychológa či kouča, v časoch koronakrízy mnohí ponúka aj pro bono konzultácie.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?