Všetci sú doma a hrajú videohry. Aj keď by si to majitelia herných štúdii priali, nie je to celkom pravda. Avšak v čase pandémie, kedy je väčšina ľudí zatvorená doma, je práve biznis s videohrami jedným z mála segmentov, ktoré kvôli aktuálnej situácii netrpia.
Stretnutie s priateľmi v reštauráciách, kaviarňach či baroch ľudia vymenili za chatovanie či videohovory. Kancelárie za pracovné kútiky vo svojich domovoch, koníčky sa zúžili (v ideálnom prípade) na také, ktoré ľudia dokážu vykonávať u seba doma. A aj keď sa podľa uplynulých víkendov zdá, že Slováci vyrážajú do prírody viac práve v časoch, kedy je zhromažďovanie zakázané, práve slogan „zostaň doma“ je pre niektoré druhy biznisu výhodný.
Slovensko bude diagnostikovať aj vďaka našim vedcom. Vývoj testov financuje Eset
Zrelaxovanie a vyplnenie voľného času nájdu v oveľa proazickejšej forme — vo videohrách. Aj keď niektorí z tvorcov sú ešte v číslach skeptickí a nevedia, ako sa hranie hier počas lockdownu odrazí na číslach, niektorí už bez okolkov priznávajú 50-percentný nárast predaja.
Najmä nové hry a spolupráce
Zhodujú sa však na tom, že súčasná situácia ovplyvnila ich podnikanie zatiaľ pozitívne. „Dopyt po našich analytických službách stúpol, podpísali sme viacero spoluprác s najväčšími svetovými hernými firmami ako Electronic Arts, Lego alebo napríklad aj s mobilnou divíziou Google, pod ktorú patrí platforma pre mobilné aplikácie a hry — Google Play,“ hovorí pre Forbes Ivan Trančík, CEO gamingovej firmy SuperScale, ktorý bol v minulosti aj členom slovenského rebríčka Forbes 30pod30.
O vynikajúcich príjmoch hovorí aj Slovák Marek Rosa za Keen Software House. Úspech však vplyvu koronavírusu nepripisuje. Ich štúdio totiž nedávno vydalo nový update hry Space Engineers pre PC a začali ju takisto vydávať vo verzii pre Xbox. Aj zakladateľ najúspešnejšieho tuzemského herného štúdia Pixel Federation, Šimon Šicko, vidí za nárastom záujmu o ich mobilné hry skôr to, že vydali dve novinky, Trainstation a AFK Cats, ako nástup celosvetovej pandémie.
Pracovať z domu budeme asi dlho. Ako si zabezpečiť počítače, aby sme neuškodili sebe aj firme?
„Musím povedať, že zatiaľ ideme podľa plánu, plus, mínus päť percent. Rast v prvom kvartáli 2020 sme plánovali kvôli releasu týchto nových dvoch hier,” hovorí Šicko pre Forbes. Pandémia sa podľa neho na ich číslach výraznejšie neodzrkadlila. Pripisuje to aj tomu, že ich hry nehrajú študenti, ale profilovým hráčom je skôr žena alebo muž vo veku 35 rokov.
Z tohto pohľadu teda mohla zaznamenať rast streamovacia služba Steam či predaj hier pre konzoly Xbox a Sony Playstation. „Moja hypotéza je zatiaľ taká, že hry, ktoré sú určené pre mladšie publikum, majú výrazne lepšie čísla,” dodáva Šicko.
Závisia od zákazníkov
Herný segment má však oproti ostantným v zábavnom priemysle hneď niekoľko výhod. Neovplyvnilo ho zatváranie prevádzok zo dňa na deň — ako to je napríklad v prípade kín či divadiel, do hrania hier sa pustili teraz aj ľudia, ktorí pre to nejavili záujem a vyvíjať novinky môžu zamestnanci štúdii aj z pohodlia domova. To napríklad neplatí pre natáčanie filmov. Ako píše americký Forbes, toto je problém, s ktorým sa borí streamovací gigant Netflix.
Trančík, Rosa aj Šicko sa zhodujú, že v ich prípade zatiaľ nie je dôvod na paniku. Ako hovorí Trančík, nárazovo situácia hernému priemyslu zrejme pomohla. Jeho osud však spečatí dĺžka trvania krízy a fakt, či a v akej miere prídu ľudia o svoje príjmy.
„Ak by lockdown krajín ako USA a Nemecko netrval dlhšie ako tri mesiace, tak si myslím, že tento rok ustojíme so cťou. Ak by však kríza trvala dlhšie, budeme mať problém,” myslí si zas CEO Pixel Federation Šicko.
Budeme hlásiť symptómy koronavírusu cez Facebook? Mohlo by to pomôcť epidemiológom
Optimisticejší pohľad ale poodhalil Rosa — firemné štúdio, ktoré zastupuje, svojim zamestnancom sľúbilo, že im nebude kvôli pandémii ani krátiť mzdy, ani prepúšťať. Dovoliť si to podľa neho môžu nielen vďaka príjmom, ale aj vďaka rezerve, ktorú si ako firma vytvorili.
A tiež pripomína, že keďže je gaming jedným z mála segmentov, ktoré opatrenia proti šíreniu ochorenia Covid-19 nezasiahli, aj herné štúdio Keen Software House patrí k prispievateľom do iniciatívy manželov Lucie a Šimona Šickových „Kto pomôže Slovensku”.
Vyťažiť zo situácie špeciálnymi edíciami hier sa však štúdiá nechystajú. Jediné, čo svojim zákazníkom odporučili, je, aby zostali doma a hrali sa ich hry. Ako však s úsmevom dodáva Rosa, po uvoľnení situácie v Číne stúpol dopyt po takzvaných survival hrách o zombie apokalypse.