8. apríla 2020

Facebook je ďalším z technologických gigantov, ktorý sa podieľajú na boji s pandémiou koronavírusu. Svojich užívateľov vyzýva, aby sa podelili o symptómy. Epidemiológom z univerzity Carnegie Mellon (CMU) sa vďaka tomu má podariť identifikovať  ohniská nákazy.

Facebook v pondelok oznámil, že svojim užívateľom z USA bude posielať anketu CMU s otázkami o ich symptómoch. Podobne to už robí napríklad aj Google. Epidemológovia dúfajú, že vďaka vyplneným dotazníkom budú schopní vytvoriť „tepelnú mapu“ nahlásených subjektívnych príznakov koronavírusu a vyjasniť tak efektivitu sociálneho odstupu.

Tento postup by sa mohol rozšíriť aj do iných krajín, ak sa ukáže, že je úspešný, uviedol Facebook.

Kam ísť a kedy ísť von počas víkendu? Ráno a niekam ďalej od mesta

Jednotlivé hlásenia CMU nebude Facebooku sprístupňovať a „Facebook nebude informovať výskumníkov o tom, kto ste.“ Facebook tvrdí, že tiež rozšíri svoju mapu prevencie proti chorobám, čiže agregované dáta o lokácii, ktoré využívajú výskumníci, aby sledovali pohyb obyvateľstva počas karanténnych opatrení. Zavedie tiež tri nové mapy.

Medzi tie má patriť aj predpovedná mapa, ktorá hlási, kde by sa mali prípady nákazy koronavírusom objaviť v krátkom čase, ďalšia, ktorá sleduje, ako ďaleko z domu ľudia cestujú, aby výskumníci vedeli, ako dobre účinkuje karanténa.

Facebook tiež verí, že výskumníci budú vidieť, ako by sa COVID-19 mohol ďalej rozširovať, ak by zmapovali priateľstvá na Facebooku naprieč regiónmi či štátmi. Firma tvrdí, že dáta sa zobrazujú na úrovni okresu či mesta, nie jednotlivcov.

Štúdia varuje: takmer 18 percent ľudí s COVID-19 je bez symptómov

Zásadný citát: „COVID-19 pôsobí s oneskorením, ktoré predstavujú problém pre tempo, akým dokážeme vyhodnocovať opatrenia potrebné na riadnu reakciu,“ hovorí Daniel Klein z Institute for Disease Modeling.

„Údaje o mobilite z programu Facebooku Data for Good poskytujú takmer v reálnom čase pohľad na dôležité korelácie prenosu choroby. V kombinácii s inými zdrojmi nám umožňujú tvoriť lepšie modely pre prijímanie rozhodnutí v oblasti verejného zdravotníctva.“

Kontext: Firmy ako Apple, Google či Facebook čelia výzvam úradov, aby využili údaje od miliárd používateľov a pomohli tak vedcom a vládam lepšie pripravovať opatrenia proti COVID-19.

Minulý týždeň Google začal zverejňovať anonymizované údaje o pohybe ľudí, aby umožnil počas pandémie sledovať, koľko ľudí sa nachádza vo verejných priestoroch ako sú uzly verejnej dopravy, kancelárie, obchody, parky.

Autorkou je redaktorka amerického Forbesu Isabel Togoh.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?
Odoberajte Forbes Espresso