9. októbra 2019

Bolo to prvé outletové centrum na Slovensku, sľubovalo celosvetové značky a malo prilákať dva milióny návštevníkov ročne. Nákupný komplex vo Voderadoch však už tri roky zíva prázdnotou a jeho nový majiteľ sa nenašiel ani v tretej dražbe.

Outletové centrum vo Voderadoch otvorili pred siedmimi rokmi. Počas nich zažil priestor neúspešné hľadanie investora, ozdravný plán a nakoniec vyhlásenie konkurzu. Developerom projektu bola spoločnosť Realiz a celková investícia sa vyšplhala na 30,5 milióna eur. V stredu 9. októbra o objekt nemali potenciálni kupci záujem ani v dražbe pri vyvolávacej cene šesť miliónov eur.

Ľudia sa dražieb nehnuteľností stále boja.
Môže ísť o dobrú kúpu, avšak treba mať peniaze

Dátum ďalšieho kola dražby síce ešte nie je známy, no je predpoklad, že cena bývalého outletu bude ešte klesať. Otázniky visia aj nad tým, čo by sa na mieste mohlo nachádzať, keďže sa zdá, že kúpychtivých ľudí do týchto priestorov nenaženie zrejme ani nový majiteľ.

Blízkosť hlavného mesta

„Je tiež potrebné vziať do úvahy vysokú saturáciu retailových plôch v Bratislave a zároveň pripravujúce sa nové retailové projekty v centrálnej časti Bratislavy, ktoré konkurenciu ešte zvýšia. V neposlednom rade treba poukázať aj na zmenu nákupného správania ľudí vplyvom e-commerce,“ hovorí pre Forbes Ján Miček, senior Investment Analyst v realitnej spoločnosti Cushman & Wakefield na Slovensku.

Podľa analytika je momentálne na mieste otázka, či by sa bývalé nákupné centrum nemalo dnes zmeniť skôr na sklady či na ubytovne pre zamestnancov. Avšak ako upozorňuje Head of Valuation v Cushman & Wakefield Tomáš Némethy, lokalita je na tieto účely síce vhodná, no prestavať tieto priestory by bolo problematické.

Aj druhé kolo dražby bez úspechu.
Opustený outlet Voderady opäť nenašiel kupca

„V neposlednom rade netreba zabúdať na voľné nezastavané pozemky v okolí, kde výstavba nových priestorov spomínaného typu je efektívnejšia a lacnejšia ako prerobenie existujúcich,“ dodáva.

Príbeh Voderadov sa začal písať v roku 2013. V tom čase sľuboval zákazníkom prémiové značky Adidas, United Colours, Mustang, Nike a iné. Okrem retailových obchodov sa v projekte nachádzali aj reštaurácie či kaviarne. Pôvodné plány dokonca hovorili aj o rozširovaní projektu o druhú etapu. Tieto predstavy však pre nezáujem zákazníkov stroskotali.

Voderady v číslach

Obchodné priestory – 13 913 štvorcových metrov

Reštauračné priestory – 737 štvorcových metrov

Mezonet – 186 štvorcových metrov

Prevádzkové náklady: 

Daň z nehnuteľnosti – takmer 37-tisíc eur

Poistenie – 10-tisíc eur

Údržba – 55-tisíc eur

Stráženie – 5- tisíc eur

Dokopy – približne 108-tisíc eur

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk