Vo februári som napísal článok s názvom „TSLA: Keď sa udeje krása“. Rozjímal som o tom, aká úžasná je Tesla (myslel som vtedy to auto, nie akcie spoločnosti). Na záver som uviedol toto: „Ak (…) sa teória estetiky aplikuje na finančné trhy, a myslíme si, že by to tak malo byť, nebuďte šokovaní, keď účastníci trhu veria, že cena akcií Tesly nie je len ‚správna‘, ale mohla by nás aj naďalej prekvapovať.“
Dajme teraz na chvíľu Teslu bokom. Elon Musk dodržal svoj sľub ohľadom spoločnosti SpaceX a jeho fanúškovia cítia, že by mohol dokázať zvládnuť aj mnohé technologické inovácie, ktoré obmedzuje len naša predstavivosť. Keď som písal ten predošlý text, bolo 3. februára a cena za akciu spoločnosti Tesla dosiahla 780 amerických dolárov.
Tesla tlačí automobilový trh k zásadnému zlomu.
Na ktorej strane budete stáť vy?
K 13. júlu 2020 sa cena akcií vyšplhala na 1750 dolárov (podľa agentúry Bloomberg). Trhová hodnota spoločnosti prekonala 325 miliárd dolárov! V istom momente majetok Elona Muska prekonal podľa CNBC aj hodnotu majetku Warrena Buffeta (k 14. júlu 2020 však hodnota Muskovho majetku podľa magazínu Forbes dosiahla 68 miliárd dolárov, Buffetov majetok mal hodnotu 70,4 miliardy dolárov, pozn. red.).
Tesla a jej obdivovatelia
Okrem úžasnej technológie a snov o autonómnych vozidlách, ktoré môže TSLA priniesť v najbližšom čase, musíme myslieť aj na to, aké iné faktory mohli zvýšiť trhovú hodnotu spoločnosti. TSLA sú akcie „príbehu“ a priťahujú malých investorov a obdivovateľov Elona Muska. Títo malí investori boli hlavným účastníkom trhu s masívnou pomocou stimulov, ktoré im dopriala americká centrálna banka a federálna vláda.
Pozrime sa na to, koľko nových účtov, ktoré sa obchodujú priamo, bolo otvorených v ostatnom čase (ide o tzv. Robinhood account – účty zjednodušeného obchodného sprostredkovania, ktoré približujú obchodovanie na burze širokým masám aj vďaka vlastnej aplikácii, pozn. red.). Podľa agentúry Bloomberg, iba dnes 13. júla, keď píšem tento článok, si podľa správy siete Robintrack.net kúpilo akcie Tesly takmer 40-tisíc takýchto účtov!
Miliardársky stret generácií. Nie som práve Buffettov fanúšik,
robí nudnú prácu, hovorí Musk
Za veľkou mlákou sa tiež očakáva, že Európska centrálna banka bude pokračovať v znižovaní úrokových sadzieb pod úroveň nula, a nakupovať aktíva akoby zajtrajšok ani nemal prísť. Peniaze sú prakticky zadarmo a podporuje sa špekulácia. A ako vieme, s takýmito trhovými garanciami mnohí účastníci trhu a ďalší veria, že špekulovať sa oplatí vo veľkom.
Druhým faktorom je Čína. Krása Tesly dorazila aj do tejto krajiny, kde sa automobily Tesla už vyrábajú v novej továrni neďaleko Šanghaja. Špekulatívna mánia s akciami tejto spoločnosti je poháňaná turbomotorom odvtedy, ako si veľká časť obyvateľov sveta uvedomila, ako úžasne vyzerá auto 2.0 a ako skvele jazdí. Krása, keď ju raz objavíte, sa začne napodobňovať a stáva sa novým normálom. Zaradenie akcií Tesly do indexu S&P 500, ktoré zjavne najnovšiu vlnu nákupov poháňa, je toho dôkazom.
Po tretie, konkurenti Tesly a jej technológií poväčšine odpadli, a to vrátane niekdajších veľkých mien. Dokonca aj nový Porsche Taycan, automobil, ktorý mnohí považovali za konkurenciu Tesly (a je to vskutku úžasné auto) má oproti Tesle len polovičnú výdrž batérie. Takže sa nepredpokladá, že majitelia automobilov Tesla by tak rýchlo vymenili svoju značku. Batéria Tesly, jej výkon a autonómia (a daňové úľavy pre vlastníkov elektromobilov) tento automobil radia medzi jedinečné a nasledujúce roky v mnohých aspektoch nedostihnuteľné.
Môže priveľa dobrého aj škodiť?
Ale môže priveľa dobrého aj škodiť? Nie som len nadšencom Tesly, ale aj účastník trhu. A zo skúseností viem, že by sme mohli dosiahnuť bod, v ktorom cena akcií bude musieť klesnúť. Existuje veľký priestor na zdravú korekciu ceny, aby bola táto spoločnosť stále vnímaná veľmi pozitívne.
Povedzme si však aj niečo o automobilovom priemysle. Ford negatívne poznačili príšerné rozhodnutia manažmentu, no stále ide o jednu z ikonických spoločností v tomto odvetví. Porsche tiež vyrába fantastické autá. Trhová hodnota Fordu je 25 miliárd dolárov a cena akcií spoločnosti klesla podľa agentúry Bloomberg za rok o 35 percent. To isté sa stalo aj Porsche: jeho trhová hodnota je okolo 16 miliárd eur a akcie za rok klesli o 20 percent.
Výrobca elektrických nákladných vozidiel Rivian má skvelú technológiu a podporu zo strany Fordu, Amazonu a ďalších firiem a zrejme sa jej podarí svoju technológiu predať týmto konkurentom. Amazon sa snaží pomôcť aj značke Porsche pri tvorbe siete ekologického nabíjania (podľa môjho skromného názoru však v oblasti nabíjania dominuje Tesla).
Z toho vyplýva, že Tesla môže „zjesť“ Porsche a Ford za menej ako 10 percent hodnoty svojich akcií. Ak aplikujeme históriu ako vodidlo pre ďalší predpokladaný vývoj a prihodíme k tomu fakt, že pomer ceny a zisku TSLA je na úrovni 400 (podľa agentúry Bloomberg), môže byť práve toto významný moment, keď sa dá z lotérie menom TSLA vytiahnuť aspoň časť hotovosti.
Autor článku Vineer Bhansali je zakladateľom a investičným šéfom spoločnosti LongTail Alpha a pre Forbes US píše o investičných príležitostiach na finančných trhoch.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]