12. októbra 2019

Dá sa to aj inak. Čapovane, online a priamo domov. Manželia Barbora a David Šimončičovci chcú vlastným konceptom prispieť k redukcii plastového odpadu v domácnostiach v Bratislave a blízkom okolí. Okrem toho, že si v Devínskej Novej Vsi zriadili výdajňu s čapovanou drogériou a kozmetikou, tieto produkty ponúkajú i online vo svojom eshope. A objednávky ľuďom donesú až ku prahu bytu alebo domu. 

Barbora je momentálne na rodičovskej dovolenke s ich ročným synom, David zase pracuje ako regionálny manažér. Po večeroch sa však manželia venujú projektu Slowbar. Zhmotňujú svoje predstavy, preberajú nové produkty, hľadajú dodávateľov. Eshop aj výdajňa s čapovanou drogériou a kozmetikou sa pre dvojicu stali okrem záväzkov aj spoločným koníčkom. „Baví nás to i napriek tomu, že nám to zaberie dosť veľa zo spoločne stráveného času,“ priznáva otvorene Barbora, ktorá nám o ich biznise prezradila viac.

Komu by sa chcelo stáť a čakať v rade?

Založenie Slowbaru bolo podľa nej úplne spontánne. Sama ho iniciovala. „Myšlienka sa zrodila v mojej hlave približne pred rokom,“ hlási sa k nápadu s úsmevom a jedným dychom dodáva: „Videla som viacero dokumentov, nielen tých zlých, ale i tých dobrých, o prírode, o ľuďoch, o nás.“ Boli pre ňu silným impulzom. Preto sa spolu s manželom Davidom rozhodli, že si doma zavedú prísnejšie podmienky nakupovania. No nechceli byť jediní.

Dajte zelenú ekologickému životu doma, v komunite aj meste. Tu je 15 tipov od slovenských iniciatív

Najskôr sa preto rozhodli otvoriť si bezobalový obchod v bratislavskej Dúbravke. Vyhliadli si priestory, no pôvodné plány im nevyšli, a tak sa museli uchýliť k hľadaniu alternatívneho plánu. Vtedy im napadlo, že dnešná „doba plastová“ je vlastne tiež internetová. Tak čo keby mohli ľudia drogériu a kozmetiku nakupovať jednoduchšie, bez nutnosti opustiť vlastnú komfortnú zónu a predovšetkým so zreteľom na podporu životného prostredia?

Takto vyzerajú priestory Slowbaru. Dvojica v nich skladuje čapovanú drogériu a kozmetiku. Hlavné foto: archív respondentky

Dvojica si zaumienila, že sa priblíži ku všetkým, ktorí majú záujem šetriť planétu a nakupovať produkty bez obalov. Cez internet. „Nechceme, aby ľudia trávili čas tým, že si musia vystáť rad pred našou výdajňou alebo pokladňou,“ vysvetľuje Barbora. Objednávku v ich eshope si môžu urobiť kedykoľvek a manželia im ju doručia priamo domov. A to je to, čím sa v Slowbare chceli odlíšiť od konkurencie.

Konvenčného nakupovania mali dosť. V Piešťanoch otvorili bezobalový obchod a melú v ňom i múku

Na začiatku manželia investovali okolo štyritisíc eur najmä do tovaru. Zvládli to bez úveru z banky, iba vďaka vlastným úsporám. Slowbar si od prvého dňa začal zarábať sám na seba. „Plus na nájom, účtovníctvo a ostatné výdavky spojené s chodom prevádzky,“ ozrejmuje Barbora, ktorá dopĺňa, že mesačné tržby sa za päť mesiacov fungovania pohybujú v rozmedzí od dvetisíc do tritisíc eur. Všetky peniaze momentálne dvojica investuje späť do chodu biznisu a zlepšovania ponuky.

Nemajú problém podporiť dobré projekty

Slowbar funguje na princípe opakovaného použitia obalov. Manželia siahli po tých zálohovaných, ktoré ľuďom ponúkajú za poplatok vo výške jedného eura. Ich cieľom je motivovať zákazníkov, aby obaly nevyhadzovali, no po vyprázdnení radšej vracali. Prečo je táto metóda vlastne ekologická? Barbora zanietene vysvetľuje: „Opätovným použitím znižujeme množstvo znečistenia, odpadu, zároveň šetríme prírodné zdroje i energiu.“

Barbora je aktuálne na rodičovskej dovolenke so synom. Po večeroch sa s manželom venujú novému projektu. Hlavné foto: archív respondentky

Po dovoze manželia vyzbierajú použité nádoby z predchádzajúcich objednávok. Ponúkajú však i osobný odber, vtedy ľudia do Slowbaru prídu a načapujú si produkty do vlastných obalov. Aktuálne majú v ponuke čapovanú drogériu i kozmetiku. Napríklad ekologické pracie gély, aviváže, tekuté organické mydlá, sprchovacie gély, prírodné zubné pasty či prášky, prostriedky na čistenie domácností, prípravky do umývačky riadu ale aj čapovaný ocot, váženú sódu bikarbónu, kyselinu citrónovú či utierky z mikrovlákna.

V ponuke má dvojica produkty rôznych značiek, napríklad talianskej Delizia či českej Tierra Verde, no aktuálne sa manželia viac zameriavajú na tie slovenské. „Chceme mať v ponuke čapované produkty podľa možností čo najviac lokálne,“ vraví Barbora. Preto siahli po produktoch Pánbach, Soaphoria, ZeoZoe či Ivekol. Teší ich tiež nárast počtu zákazníkov, ktorí sa podľa nich každý mesiac v priemere zdvojnásobí.

Trend bezobalových obchodov a ďalších podobných konceptov Šimončičovci vítajú, sledujú tiež konkurenciu, ktorú ale s radosťou podporujú.

Talianske, české a teraz najmä slovenské. Presne také produkty ponúkajú manželia v koncepte Slowbar. Hlavné foto: archív respondentky

Niekoľko takých predajní navštívili osobne, nakúpili v nich a tiež sa o to podelili s ľuďmi na sociálnych sieťach. Netaja sa tým, že podporujú zmysluplné projekty. Svoj koncept ale považujú za jedinečný. „Za nami zákazníci nemusia cestovať, pretože my cestujeme za nimi. Uľahčujeme im to, šetríme ich čas a energiu. Ľudia dnes nechcú tráviť dlhé minúty pri vás a pozerať sa, ako dlho vám trvá načapovať prací gél či prostriedok na riad,“ dodáva Barbora a usmieva sa.

Rozvoz čapovanej drogérie a kozmetiky aktuálne robia manželia v rámci Bratislavy a blízkeho okolia. Dvojica zo Slowbaru ich dovezie napríklad do Záhorskej Bystrice, Stupavy, Borinky, Marianky, Jaroviec, Čunova či Rusoviec. Tento rádius plánujú Barbora s Davidom v budúcnosti rozšíriť. To isté sa týka ich ponuky.  „Ak budeme mať pocit, že ponúkame už všetko potrebné, tak ktovie, možno sa rozšírime o Slowfood, a prinesieme zákazníkom možnosť objednať si bezobalové potraviny priamo domov,“ uzatvára víziou do budúcnosti.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk