Konzumný spôsob života a konvenčné nakupovanie ich už unavovalo. Adam Raksányi a Zuzana Stredáková sa tak rozhodli, že do Piešťan prinesú vlastný konceptu bezobalového obchodu. Filozofiu nulového odpadu, ktorej sa držia i doma, predstavujú ľuďom vo svojej značke Onakô.
Podľa nich sa to totiž dá aj inak. Žiť, ale tiež nakupovať. V biznise stavili hlavne na kvalitu a čerstvosť ponúkaného sortimentu. Netradične si tak u nich ľudia môžu namlieť múku, alebo vyrobiť vlastné vločky.
Začínali s nulou na konte
S nápadom založiť bezobalový obchod Onakô prišla ako prvá Zuzana. Nakupovanie konvenčným spôsobom ju už skrátka nebavilo. „Neustále hľadanie prirodzených, čistých surovín a ešte aj bez ekologickej stopy vyústilo do myšlienky ponúknuť ľuďom zdravú stravu v príjemnom prostredí,“ hovorí Adam o ich spoločnom biznise. Vlaňajšiemu otvoreniu ich bezobalového obchodu predchádzalo 6 mesiacov neúnavných príprav.
V korporátnej práci trpeli. Otvorili si vlastný bezobalový obchod
Do podnikania a konceptu Onakô sa dvojica pustila s nulou na účte. S financiami im pomohla rodina. Polovicu prostriedkov ale dokázali ušetriť tým, že si sami prerábali a zariaďovali predajňu. Najväčšou investíciou boli drevené materiály na násypníky, pulty a skrinky.
Šíriť filozofiu nulového odpadu je pre dvojicu z bezobalového obchodu dôležité. Foto: archív značky Onakô
„Kopu bežného náradia sme doma už mali a ďalšie sme si požičali, alebo kúpili,“ vraví. Do rúk sa im tak dostala napríklad i 3D tlačiareň, prostredníctvom ktorej si vyrobili dávkovacie mechanizmy z PLA kukuričného plastu. Okrem financií však do konceptu Onakô museli investovať i svoju energiu a nápady. Obaja boli v tom čase striedavo na rodičovskej dovolenke, takže si mohli dovoliť kreatívne pracovať a tiež oddychovať.
Produkty majú vlastný okruh fanúšikov
Piešťanský bezobalový obchod Onakô odzrkadľuje spôsob života dvojice majiteľov. Tí sa snažia brať ohľad na životné prostredie. „Ako sa dnes múdro hovorí, trvalo a udržateľne,“ ozrejmuje s úsmevom Adam.
Založili bezobalový obchod v Poprade, teraz pripravujú e-shop a workshopy priamo v predajni
Od klasických obchodov sa tento bezobalový odlišuje najmä pre možnosť nákupu ľubovoľného množstva produktov na váhu. Majitelia tam kladú dôraz na lokálne suroviny a ak tie práve nie sú dostupné, tak hľadajú v krajinách blízko Slovenska. Často vraj osobne poznajú pestovateľov a vedia zaručiť kvalitu aj v prípade, že nejde o bio výrobok.
Adam so Zuzanou sa chceli v biznise ale odlíšiť i od ďalších bezobalových obchodov. Prišli teda s dávkovaním sypaných plodín. Vyvinuli a sami vyrobili samoobslužný systém. Tieto dávkovače sú z dreva, skla a PLA plastu. Neobsahujú tak žiadne rafinované prísady, akými sú napríklad ropné plasty.
Priestor v Onakô je jednoduchý a funkčný. Adam so Zuzanou ho vybudovali sami. Foto: archív značky Onakô
V Onakô si dnes zákazníci môžu navážiť semená, prírodné oleje, orechy, sušené ovocie, strukoviny, cestoviny, koreniny, obilniny alebo hotové špeciálne múky a pomôcky na prípravu kváskového chleba. „Zrno si môžu namlieť na čerstvú múku, či spraviť vločky,“ opisuje Zuzana. V obchode však ponúkajú i kozmetiku, čistiace prostriedky alebo med od miestnych včelárov, mušty a minerálnu vodu v skle.
V duchu filozofie nulového odpadu však musia podľa legislatívy ponúkať zákazníkom i obaly zadarmo. Na tento účel používajú v Onakô papierové vrecká z recyklovaného papiera, sklenené patentky, prachovnice a fľaše. Zuzana tiež šije bavlnené vrecká a odličovacie tampóny. Na všetky materiály potrebujú potravinárske certifikáty. „Veľa ľudí si nosí svoje nádoby a vrecká,“ hovorí Zuzana pre Forbes.sk.
A čo sa v tomto bezobalovom obchode predáva najlepšie? Podľa majiteľov má každý produkt vlastný okruh fanúšikov. Pekári si chodia na čerstvú ražnú a špaldovú múku, vegetariáni zase na slovenské strukoviny alebo španielske mandle a mamičky na zdravé sladkosti pre deti v podobe rôzne sušeného a upravovaného ovocia.
V priestoroch obchodu prebiehajú kurzy
Adam a Zuzana majú pre Onakô rôzne modely nákupov. A zásoby pre bezobalový obchod sú predsa dôležité. Chodia tak k malým pestovateľom, do baliarní, do ktorých často zavítajú s vlastnými potravinárskymi vedrami alebo veľkoskladov s 50-kilovými vrecami.
Vo svojom bezobalovom obchode pravidelne organizujú kurzy kváskovania s blogerkou Lenkou Kváskulienkou. Ak ich niekto osloví, tak radi prídu na miestne trhy a propagujú filozofiu nulového odpadu. Takýchto udalostí sa vždy s radosťou zúčastnia. „Práve pripravujeme Deň Zeme s kultúrnym a vzdelávacím centrom Elektrárňa Piešťany,“ pripomína Adam.
Čo sa budúcnosti Onakô týka, majitelia tohto bezobalového obchodu neustále zväčšujú ponuku a hľadajú nových partnerov. Aktuálne sa pripravujú nákup chladničky, keďže plánujú rozšíriť svoj sortiment okrem iného aj o mliečne produkty. V biznise ich však neustále teší, že zákazníci sa do ich priestorov navzájom lákajú. Najlepší marketing je pre Adama a Zuzanu to, že ľudia o obchode hovoria.
Hlavné foto: archív značky Onakô