15. júna 2020

Situácia sa mení z hodiny na hodinu a musíme sa tomu automaticky prispôsobovať, hovorí v rozhovore pre Forbes CEO cestovnej kancelárie Pelikán Tatiana Ondrejková. Tvrdí, že neočakáva výrazné pohyby cien smerom nahor, ale ani nadol. Pre dobrodruhov má však dobrú správu. Tento rok nemusí byť vylúčená ani exotika. 

V utorok 9. júna úrady oznámili otváranie hraníc s ďalšími 16 krajinami. Ako ste sa ako cestovná kancelária pripravili na túto novinku?

Situáciu naozaj pozorne sledujeme a prispôsobujeme sa jej od úplného začiatku. Otvorenie hraníc bol očakávaný krok a keďže pôsobíme aj v ďalších krajinách mimo Slovenska, pomáha nám, máme nadhľad. Naša ponuka, či už tá letenková, alebo dovolenková, je založená na rýchlej reakcii a kombinácii aktuálne najvýhodnejších letov a ubytovania. Práve toto na Slovensku pomerne unikátne know-how aj počas koronakrízy využívame. Extra energiu vkladáme hlavne do obsiahnutia obrovského rozsahu rýchlo sa meniacich informácií a pravidiel.

Je extrémne náročné, aby naši špecialisti dostávali a stihli registrovať všetky aktualizácie či už priamo z rôznych destinácií, alebo od leteckých spoločností. Je pochopiteľné, že bežný klient, žiaľ, nemá šancu vyznať sa sám v tomto stále sa meniacom či dokonca stupňujúcom sa toku pravidiel a informácií.

Koľko a akých zájazdov pripravujete?

Pelikán ako cestovná kancelária nerezervuje žiadne charterové kapacity aeroliniek vopred. Naša výhoda tak spočíva aj v tom, že kombinujeme tie najvýhodnejšie ponuky z letenkových alebo dovolenkových rezervačných systémov. Prípadne pracujeme aj s tými, ktoré sú dostupné len mimo týchto obrovských supermarketov cestovateľských produktov, čiže priamo od vybraných partnerov a dodávateľov na základe našej exkluzívnej spolupráce. Tak máme dostatočne veľkú flexibilitu, aby sme nerobili veštenie na príliš dlhý čas dopredu, ale najmä reagovali na aktuálny dopyt a ponuku. Veľmi nám pomáha aj to, že vidíme, o ktoré destinácie je medzi Slovákmi, Čechmi, Maďarmi, Poliakmi, Rakúšanmi a Nemcami vo vyhľadávaní leteniek naozaj záujem a dokonca aj na aké termíny.

Cestovateľ Hanzel: Verím, že koncom roka budeme opäť cestovať.
Plusom budú flexibilné podmienky

Od čoho aktuálne závisí plánovanie vašej ponuky? 

Momentálne od príliš veľkého množstva faktorov, keďže situácia sa mení zo dňa na deň. Teda presnejšie, a teraz nepreháňam, často aj z hodiny na hodinu. Mení sa legislatíva, správanie ľudí, prístup leteckých spoločností, hotelových sietí či prenajímateľov apartmánov a budú sa meniť aj ceny. Len ešte nie je zrejmé ako. Určite budeme reagovať aj na všetky letecké spojenia z Bratislavy či Košíc. 

Pociťujete už teraz nárast záujmu cestovateľov? 

V priebehu posledných dvoch týždňov je i u nás zreteľný priam enormný záujem dovolenkárov najmä o domáce pobyty na Slovensku. V posledných dňoch, v kontexte postupného uvoľňovania cestovných obmedzení a obnovení letov, už naši klienti začínajú tiež potvrdzovať svoje pôvodne rezervované pobyty a zájazdy na júl až september, hoci zatiaľ s patričnou opatrnosťou. Vo väčšine prípadov ide o tradičné stredomorské destinácie.

Okrem krajín Európskej únie by tiež chceli v lete dovolenkovať v obľúbenom Turecku. Z krajiny polmesiaca sa však ešte čaká na ďalší vývoj situácie, kým príde jasné a zreteľné áno pre vycestovanie. Samozrejme, ďalší cestujúci a dovolenkári sa rozhodli, že tento rok už zahraničnú dovolenku neabsolvujú. Tým sa zo všetkých síl aj v kontexte najnovšej novely zákona o zájazdoch a aktuálneho pozitívneho vývoja snažíme pomôcť najmä s alternatívnymi možnosťami.

Niektoré cesty odporúčame odložiť

Ako postupuje Pelikán v prípade, že má zákazník záujem aj o krajinu, ktorá nie je na zozname „bezpečných krajín“?

Aj keď sa to môže po otvorení slovenských hraníc s už 19 krajinami starého kontinentu zdať, zatiaľ stále neexistuje jednotný zoznam bezpečných krajín. No situácia sa postupne vyjasňuje. V našom prípade okrem upresnenia slovenskej vlády prihliadame aj na stanoviská kabinetu v Berlíne, keďže dovolenkovú ponuku Pelikána okrem jeho vlastných pobytov a zájazdov alebo pobytov iných slovenských kancelárií využíva množstvo našich klientov práve na rezerváciu overených nemeckých cestoviek. 

Zahraničné cestovné kancelárie môžu pri zájazdoch uplatňovať iné pravidlá ako tie domáce, najmä vo vzťahu k posudzovaniu cestovných rizík, zodpovedným inštitúciám alebo právnej úprave v danej krajine. Pre každý takýto prípad budeme nášho klienta informovať o aktuálnom upresnení tej ktorej cestovnej kancelárie, destinácie a možnostiach jeho rezervácie zájazdu. Rozhodnutia pre úplne nové rezervácie do krajín s nejasným či menej priaznivým stavom odporúčame klientom zatiaľ odložiť. 

Dá sa vôbec predať zájazd napríklad do USA, povedzme na koniec leta?

Takáto otázka je formulovaná v súčasnej hektickej dobe naozaj veľmi široko. Aj v pokojnom čase bez mimoriadnej situácie by mohla mať rôzne odpovede. Na konci leta je napríklad v oblasti Karibiku alebo v južných a východných častiach Spojených štátov pomerne vysoká pravdepodobnosť hurikánov. Už len táto skutočnosť môže byť aj bez inej príčiny dôvodom odporučiť klientovi napríklad Floridu v inom termíne ako na konci leta.

Záujem na letné obdobie sa zatiaľ sústreďuje skôr na bližšie destinácie, okrem domácich pobytov najmä tie najobľúbenejšie a v súčasnosti bezpečné. V Stredomorí ide o balkánske krajiny na čele s Chorvátskom, Gréckom a Bulharskom, ale aj Albánskom a Čiernou Horou, ostrovné časti Talianska a Španielska alebo ostrovy Malta a Cyprus, prípadne menej tradičné letné destinácie ako Island.

Ako odhadujete ceny dovoleniek? Na jednej strane sa môže zdať, že by mohli pre súčasnú situáciu zlacnieť, ale na druhej strane dôvodom na opačný pohyb by mohol byť ich nižší počet v ponuke v porovnaní s bežným stavom.

Zatiaľ nevidno nejaké výrazné výkyvy v cenách dovoleniek v porovnaní s obdobím pred mimoriadnou situáciou. Je to aj pochopiteľné, pozornosť sa sústreďuje skôr na riešenie už existujúcich rezervácií a postupné uvoľňovanie cestovných a bezpečnostných obmedzení. Navyše, v prípade najmä veľkých cestoviek sa obchodné zmluvy a kapacity kontrahujú vo veľkom časovom predstihu. To znamená, že už v tomto momente je v predaji aj budúcoročná sezóna Leto 2021, takže tieto cestovné kancelárie majú dlhšie zafixované ceny. 

Ako koronavírus zmení cestovanie.
Objavujme Slovensko a zabudnime na sociálne siete

Takže výraznejšie turbulencie neočakávate.

Mnohé kontrakty budú teraz určite prehodnocované, ale skôr by som očakávala, že v krátkodobom horizonte si budú ceny dovoleniek zachovávať reálnejšiu úroveň, ako by mali opäť ulietavať do oblastí pod reálne náklady. Aj takáto agresívna cenotvorba stála napríklad za krachom gigantu Thomas Cook Group, na čo si teraz budú všetci, aspoň nejaký čas, dávať väčší pozor. A to je pozitívna správa pre celé odvetvie a z tohto uhla pohľadu aj pre konečného spotrebiteľa.

S extrémne lacnými letenkami by sme sa mali rozlúčiť?

Niekde sa do tohto biznisu rozhodli vstúpiť aj jednotlivé vlády. Napríklad v Rakúsku, kde kabinet na oplátku za finančnú pomoc asi 450 miliónov eur pre Austrian Airlines oznámil tiež antidumpingové opatrenie pre ceny leteniek zo Schwechatu, ktoré by nemali byť predávané za nižšiu sumu, ako je tá za všetky letiskové poplatky. Takže spiatočné i jednosmerné letenky z Viedne už nemôžu byť predávané za menej než za približne 40 eur. Platí to pre všetky aerolinky z najobľúbenejšieho letiska Slovákov.

Podobne tlačila francúzska vláda pri miliardovej pôžičke pre Air France. Obrovské aerolinky tak už nemôžu konkurovať rýchlovlakom TGV na domácich tratiach do vzdialenosti cca 2,5 hodiny. Obe regulácie, pričom určite nie sú posledné, prišli v záujme pomôcť prírode a ekológii, čo je pozitívna správa. My v Pelikánovi sa tiež snažíme ľudí učiť cestovať dlhodobo udržateľne.

V Pelikáne, ako aj v iných cestovných kanceláriách, musia sledovať dianie okolo koronavírusu nepretržite. Foto: Diana Mráziková

Ešte pred pár týždňami vláda oznamovala, že by sa ľudia mali pripraviť na to, že budú dovolenkovať na Slovensku. Stihli ste na to zareagovať?

Výhodným pobytom doma na Slovensku sa venujeme už roky. Doteraz sme ich však vnímali skôr ako vhodnú alternatívu k našim letenkovým produktom. Ponuku sme teraz v kontexte enormného záujmu našich klientov výrazne rozšírili. Pripravili sme aj viacero noviniek, ktoré už pomaly spúšťame do života. Tiež začíname prezentovať naše krásne Slovensko aj u susedov, teda v rámci našich zahraničných trhov, čomu sme sa doteraz takmer vôbec nevenovali. Práve v tejto dobe nám však dáva o to väčší zmysel. Ide tak o ďalšiu šancu na pozitívnu zmenu, ktorú kríza priniesla.

Zaplatíme aj dvakrát

V tom istom čase vláda rozhodla, že ľudia budú môcť odložiť svoj zájazd, a cestovné kancelárie nemusia vracať peniaze. Ako ste sa pozerali na toto opatrenie?

Nikdy nestála otázka tak, že cestovné kancelárie nemusia vracať klientom peniaze. Problémom vždy bol stav, keď krízou zasiahnuté úhrady klientov boli poukázané za služby zahraničným partnerom, čiže leteckým spoločnostiam, hotelom, za transfery z letiska a tak ďalej. V stále trvajúcej mimoriadnej situácii je skutočne veľmi zložité získať peniaze našich klientov späť, ak má zákonné právo požadovať vrátenie úhrady.

Je pravdou, že počas najväčšej krízy v histórii cestovného ruchu letecké spoločnosti a hotely buď nerefundujú prijaté úhrady vôbec, alebo ich refundujú s naozaj veľkým oneskorením až po dlhých mesiacoch. Napriek tomu sa nám podarilo získať úhrady naspäť pre mnohých klientov, ktorí ich už aj za svoje zrušené pobyty od nás obratom obdržali. Žiaľ, v ďalších prípadoch sme už odkázaní aj my na iné riešenie, keďže dostať sa k uhradeným platbám je momentálne veľmi zložité.

Ako to teda vyzerá v praxi? 

Ak nám letecká spoločnosť, hotel alebo iný dodávateľ produktov a služieb nevráti úhradu za zrušený zájazd, ktorého hodnotu má klient možnosť využiť pri kúpe tohto nového, aj naša cestovná kancelária bude musieť opäť uhradiť všetky produkty a služby spojené s jeho novým zájazdom. Často preto budeme musieť zájazdy klientov uhradiť až dvakrát – tak zrušený pobyt, za ktorý sme už dodávateľom zaplatili, no peniaze nám späť nevrátili, ako aj nový pobyt v hodnote toho zrušeného, ktorý si klient vyberie ako náhradný, alebo ho nevyužije a po 31. auguste 2021 mu patrí vyplatenie nevyužitého pobytu. Platí preto, že klient v žiadnej situácii o svoju úhradu alebo samotný pobyt neprichádza a cestovná kancelária bude musieť v mnohých prípadoch zrušené či náhradné pobyty dotovať. 

Koľko ľudí, aspoň približne, využilo možnosť vrátenia peňazí?

Upravený zákon nadobudol na Slovensku účinnosť o dosť neskôr ako v iných krajinách a to iba nedávno, 29. mája 2020. Aktuálne preto postupne odchádzajú klientom oznámenia o náhradnom zájazde, ktorý majú stále možnosť využiť či už teraz, alebo až do konca augusta budúceho roka. Ak sa, samozrejme, nerozhodnú uplatniť možnosť jeho odmietnutia pre pomerne široko definované zákonom chránené osoby. Vyhodnotiť sa to bude dať, aspoň čiastočne, až po niekoľkých mesiacoch. 

Vláda oznámila pomoc pre cestovné kancelárie.
Ľudia si môžu zájazdy odložiť až o 16 mesiacov

Stíhajú sa uskutočniť niektoré zájazdy, ktoré ste mali v ponuke, aj v pôvodnom termíne?

Domáce pobyty na Slovensku sa začali realizovať už v máji po uvoľnení niektorých obmedzení a otvorení hotelov alebo penziónov. Aj naši klienti ich už stihli využiť. Niektoré pôvodné termíny pre zahraničné dovolenky sa stihnú využiť ešte počas druhej polovice júna. Samozrejme, tu sme opatrní a bude to závisieť od pozitívneho vývoja bezpečných možností cestovania. Skôr vidíme ako reálne uskutočniť niektoré pôvodné termíny od júla a neskôr, odkedy sa nielen vrátia viaceré, nateraz zrušené letecké linky a po druhé sa podľa aktuálnych predpokladov otvárania krajín sprístupnia ďalšie možnosti. Teda ďalšie vhodné a bezpečné destinácie.

Celkový počet dovolenkárov počas letnej sezóny v zahraničí bude však výrazne nižší ako v minulých rokoch. Viacerých z nich to aj poteší, keďže si užijú menej preplnené pláže a hotely a možno aj vyššiu pozornosť poskytovateľov služieb, ktorí budú za ich návštevu v tomto ťažkom období nesmierne vďační.

Množstvo ľudí však túži po exotike — ako vidíte dovolenkovanie v ázijských či afrických krajinách?

V prípade exotických destinácií sú aktuálne najmä požiadavky na neskoršie termíny počas našej zimy. Napríklad na ostrovy do oblasti Indického oceánu, ktoré mali zvyčajne s ochorením Covid-19 ešte lepšie výsledky ako Slovensko. Také Seychely oficiálne evidujú iba 11 prípadov, všetky už vyliečené a bez akýchkoľvek úmrtí. Podobne dobre na tom sú aj Maurícius, Maldivy či Zanzibar, takže oblasť Indického oceánu by mohla byť jedným z hlavných cieľov Slovákov a Čechov pre exotickú dovolenku už na jeseň 2020 či v zime na prelome rokov.

Ako medzinárodná firma tiež pozorujeme, že najmä českí cestovatelia a dovolenkári sú zatiaľ oveľa odvážnejší, než sme my na Slovensku. Súvisí to i s tým, že v Českej republike sa uvoľnenia cestovania komunikovali skôr a komplexnejšie. A aj s celkovou, často konštruktívnejšou atmosférou a kultivovanejšou verejnou diskusiou o koronavíruse bez extra dávky negatívnych emócií. Naši západní susedia boli vecnejší a tiež menej reštriktívni.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?