26. augusta 2020

Aj napriek mnohým turbulentným spoločenským zmenám stále platí, že je najmocnejšou postavou sveta módy. Má rôzne prezývky, ale pokiaľ je americký Vogue stále bibliou štýlu, jeho šéfredaktorka Anna Wintour je pápežom.

Ešte pred pár týždňami sa však zatriasla zem i pod jej stolom. Koronavírus priniesol značné straty vydavateľom módnych časopisov, ktoré medzi všetkými Instagramami a TikTokami pôsobia ako dinosaury a my im venujeme priazeň najmä z čírej nostalgie.

Navyše mocným obratom boli aj americké protesty proti policajnej brutalite s rasovým podtextom. Demonštrácie, ktoré donútili rezignovať niekoľko šéfov mediálnych projektov, pretože neustáli obvinenia o nedostatočnej podpore diverzity na pracovisku, sa však Anny Wintour zatiaľ nedotkli.

Chcete dosiahnuť väčší úspech a viac šťastia?
Tieto dva prístupy vám v tom môžu brániť

Áno, rovnako ako ostatní zamestnanci vydavateľstva Condé Nast má znížený plat o 20 percent, čo činí zhruba dva milióny dolárov ročne. Ale aj keď sa v súvislosti s protestami hovorilo o tom, že redakcia amerického Vogue nie je inkluzívna, ale naopak elitárska, nikto sa zatiaľ neodvážil túto „Železnú lady“ vymeniť.

Pozícia Wintour je natoľko silná, že ustála i obvinenia, že má „kolonialistické maniere“ a ustála i pamäte bývalého kolegu, Afroameričana André Leona Talleyho. Ten spomína aj na to, aké to bolo pôsobiť v americkom Vogue ako Annina pravá ruka, a doslova píše, že mu Wintour spôsobila „emocionálnu a psychickú ujmu“.

Pravdou je, že momentálne sú iné trendy prototypov lídrov, než aký symbolizuje absolutistická moc Anny Wintour. Napriek tomu je jej kariéra neskutočná, rovnako ako schopnosť byť na vrchole už toľko desiatok rokov. V roku 2017 Annu Wintour označil americký Forbes za najmocnejšiu ženu mediálneho i zábavného priemyslu, pričom predbehla i Beyoncé.

Čím sa môžeme od Anny Wintour inšpirovať?

Občas buďte beštia

Chápte tento výraz v kontexte. Neznamená to, že budete na svojich kolegov hádzať nevraživé pohľady alebo že ich budete hnevať bez príčiny. Mnoho z nás má opačný problém. Nedokážeme odmietnuť alebo sa opýtať na niečo, čomu nerozumieme. Príliš túžime po tom, aby nás okolie prijalo bez ohľadu na to, že takým postojom môžeme škodiť sebe či projektu, na ktorom pracujeme.

Takto robí Jeff Bezos rýchlejšie a lepšie rozhodnutia
pre dobro Amazonu. Poučiť sa z nich viete i vy

Ako ste mohli vidieť v dokumente The September Issue o vzniku najtučnejšieho čísla amerického Vogue, Anna Wintour nemá problém vracať články alebo nechávať prefocovať módne editoriály, ak nie je presvedčená o ich kvalite. Tieto kroky však musia byť motivované snahou o najlepší výsledok, nie nedospelým egom.

Hovorte o svojich cieľoch

Ak k proklamáciám, že chcete byť novým CEO Applu, pridáte aj systematickú prácu, tak majú zmysel. Stanovujete totiž svoje vízie a tým, že o nich hovoríte pred ostatnými, sa k nim aj podvedome zaväzujete. Týmto spôsobom funguje jav, ktorému sa v psychológii hovoríte sebanaplňujúce proroctvo. Wintour vraj už ako 21-ročná asistentka vo vtedajšom britskom časopise Harper’s & Queens tvrdila, že raz bude šéfredaktorka Vogue.

Štýl hovorí za vás

Prečo sa zaoberať tým, čo máte na sebe? Podľa Anny Wintour preto, že tým dávate okoliu jasnú správu bez toho, aby ste otvorili ústa. Určite poznáte príbehy o superschopných podnikateľoch i programátorských esách, ktorí chodia v mikine a teniskách. Alebo o takých majstroch svojho odboru, ktorí na svoju vizuálnu sebareprezentáciu zvysoka kašlú. Sú to však výnimky, ktoré potvrdzujú pravidlo. A to znie: Keď ste upravený, pôsobíte kompetentne.

Hľadajte netradičné riešenia a stojte si za nimi

Len ťažko by mohla byť Anna Wintour vo vedení najvplyvnejšieho módneho časopisu 32 rokov, keby neustále neprinášala inovácie. Tie vyžadujú nutnú dávku odvahy a urputnosti. Pokiaľ ste presvedčený, že váš nápad posunie firmu žiadaným smerom, snažte sa získať čo najviac kolegov na svoju stranu. Niekedy zas nežiadajte o zvolenie, zariskujte a buďte pripravený niesť následky.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?